Anmeldelse av Fabeldyr: Humlesnurrs Hemmeligheter (Fantastic Beasts: The Secrets of Dumbledore), amerikansk film fra 2022

Eventyr, Familie, Fantasi Spilletid: 142 minutter Aldersgrense: 12 år

Omtalespalte: 4K/UHD

Her finner du omtaler av 4K/UHD-filmer.
Les flere spalteomtaler: 4K/UHD

Harry Potter-universet lever videre i en nok ålreit film

[Skrevet av: Torstein Ryen-Pettersen, Dato: 15.11.2022]

Det er nok ingen tvil om at Harry Potter-filmene har hatt større nedslagsfelt enn de siste tre filmene hvor boken «Fantastic Beasts and Where to Find Them» er blitt utbrodert i stor skala. Mye av årsaken kan nok fint være at de gamle Harry Potter-filmene treffer et bredere publikum og er mye mer barnevennlige enn de nyeste filmene, samtidig så tror jeg også at publikum er bittelitt lei av å se enda mer fra dette universet fremfor å se noe helt nytt og magisk. Men er det så ille, da

Nå som den onde Grindelwald (nå spilt av Mads Mikkelsen) har samlet en armé, trenger Newt Scamander (Eddie Redmayne) og Albus Dumbledore (Jude Law) å samle sin egen armé for å kunne stå opp mot de skumle hensiktene Grindelwald har med å skaffe seg makt i magiverdenen. Samtidig er det sårt for Jacob (Dan Fogler) at Queenie (Alison Sudol) gikk over til Grindelwalds side, samtidig som det viser seg at Albus har en hemmelighet som involverer den ustabile Credence (Ezra Miller) og det faktum at det er duket for et oppgjør på både det politiske og magiske plan som kan få katastrofale følger!

For meg var den første Fantastic Beasts-filmen underholdende nok til at jeg hadde troen på dette prosjektet med filmer hvor protagonisten Newt Scamander skulle få oss fra a til å. Film nummer to vaklet litt og jeg fikk aldri helt grep om Johnny Depp som den onde Grindelwald, selv om han gjorde et hederlig forsøk på å omfavne rollen. Den virket også som en forlengelse av den første filmen, uten å gi oss en mellometappe som det virkelig luktet svidd av. Det tatt i betrakning så var jeg også rimelig fornøyd med de to første filmene, men kanskje mest spent på hvor vi skal videre i reisen med Newt Scamander. Og i denne tredje filmen begynner vi se litt mer hvor vi skal og hvilke aktører vi har med oss gjennom hele reisen, men det jeg savner aller mest er å se litt mer sjanser og muligheten til å sette mer på spill for samtlige. Savnet er altså at det står mer på spill, og etter hvert som denne filmen lirket seg fremover så var det mye jeg så for meg at kunne skje, men som ikke skjedde. Om det er etterlatt til neste film vet jeg lite om, men jeg har en følelse av at det som skjer i denne filmen nesten kunne vært inkorporert i den forrige filmen med stort hell om de hadde ønsket det. Det gjør meg ingenting at det er blitt som det er, for jeg trives såpass godt i dette universet at jeg liker å se filmene ta seg god tid og gi oss enda flere små dykk i detaljer, steder, fabeldyr og rollefigurer som spirer og gror gjennom historien som ligger i bunnen av denne filmen. Og det at de syr inn utdypende fortellinger om rollefigurer vi har sett og hørt om i Harry Potter-filmene er bare stas. Hvem ønsker vel ikke å få vite mer om fortiden til selveste Albus Dumbledore, eller å få vite mer om det politiske anslaget som aldri tar for mye av tiden i de mer barnevennlige filmene om Harry Potter? Jeg synes det er mye å ta tak i her, og jeg trives veldig godt med å se hvordan det meste utfolder seg og samtidig støtter seg på «fremtiden» som ligger i filmene fra 2001-2011.

Effektene er såpass gode at jeg sjeldent føler at den tar feilsteg. Jeg synes det ser flott ut og jeg synes også at lydeffektene er såpass godt gjennomførte at jeg tør å si at dette er meget godt gjort på det tekniske nivået. Å se filmen på 4K UHD gjør også et ekstra lite kick for en som elsker å se film i sitt beste format, så det er en liten anbefalning å anskaffe alle de tre Fantastic Beasts-filmene på formatet som gjør Blu-ray-formatet til en lillebror i fysisk format-sammenheng.

Det som er litt trist er at jeg ikke vet altfor mye om hvordan de ligger an i forhold til de neste planlagte filmene. Det er fullt mulig at det er stopp her, men det er veldig synd om det faktisk er tilfellet. Interessen for filmene har vært synkende og ingen fjerde eller femte film er planlagt i skrivende stund. Dette var i hvert fall en underholdende film, med mangler, som klarer seg greit når den lener seg på de to første filmene og alt som allerede er etablert gjennom 8 filmer med Harry Potter. Jeg ender på en helt kurant firer på terningen, men håper inderlig på at tiden vi har investert i disse tre første filmene i hvert fall rundes av i en fjerde film. Vi fortjener en avsluttende og konkluderende film som gjerne også binder dette sammen med de filmene som kronologisk kommer etter dette.

Se om film er på streaming:

- Fabeldyr: Grindelwalds forbrytelser - Tilbake til Rowlings verden: komplekst og magisk!
- Fabeldyr og hvor de er å finne - Frydefullt og magisk. Tilbake i Potter-universet!

- The Legend of Tarzan - Nesten perfekt!
- Harry Potter og Dødstalismanene - Del 2 - Mesterlig punktum
- Harry Potter og Dødstalismanene - Del 1 - Grei overgang og oppladning
- Harry Potter og Halvblodsprinsen - Morsom, men skumlere og mørkere enn noen gang!
- Harry Potter og Føniksordenen - Spennende magioppvisning

- En voksnere og mørkere fabel.

• Fabeldyr: Humlesnurrs Hemmeligheter
  • Kulturbloggen.com
  • Svd.se
  • Nöjesguiden
  • Dagbladene.dk
  • Borsen.dk (Børsen)
  • Gamesradar.com
  • Dagens Nyheter
  • P1 Kulturnytt (Sverige)
  • Gamespot.com
  • Cinetaste.se