Anmeldelse av Terrifier 2, amerikansk film fra 2022

Splatter, Grøsser Spilletid: 138 minutter

Terrifier 2 - Trailer 18.10.2022

- Slasher - Les flere.
- Skrekkfilm - Les flere.

En gjennomført, blodig og hardcore splatterslasher!

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 12.11.2022]

Vi skal tilbake og besøke morderklovnen Art. Han tar nok en gang på seg klovnemasken, sminken og drakten sin og kvesser alle torturredskap for å dra ut på sin blodfest. Vi møter også familien Shaw der far er død og mor prøver å holde orden på barna deres. Jonathan er den høye og tynne gutten på barneskolen som er fascinert av seriemordere og virker litt forstyrret, men han drar ikke helt Michael Myers som barn. Han har den gode storesøsteren sin til å passe på seg. Hun heter Sienna og er dedikert kostymemaker og har sans for de rundt seg. Det skal vise seg at Sienna får et helt spesielt møte med klovnen Art og det blir et mareritt som merker henne for livet…

Filmen har absolutt 18 års aldersgrense og har fått veldig mye blest på sosiale medier, og det har vært skrevet mye om at folk har besvimt i kinosalene og kastet opp. VG skrev at det burde vært 30 års aldersgrense for filmen, så med andre ord gjorde det noe med meg når jeg skulle inn i kinosalen og fikk utdelt spypose. Jeg tenkte før filmen begynte at dette ikke nødvendigvis kom til å bli en bare enkel opplevelse, så hvordan føltes filmen på kroppen? Og sto den til forventningene? Det er det du skal få vite gjennom denne anmeldelsen.

Terrifier 2 er intet mindre enn en slasher og splatterfilm som prøver å være i det ekstreme hjørnet, og jeg kan si at det er den også, men jeg har sett både verre og langt mer kvalitetsrike filmer. Likevel er Terrifier 2 langt drøyere enn de fleste slasherfilmer av de mer kjente slaget som Halloween-, Fredag den 13-ende- og Nightmare on Elm Street-filmene. Den er mer egentlig å sammenligne med som en blanding mellom Motorsagmassakren 1 og 2 med forsøk på å dra ting mer ut for å sjokkere. Det er med andre ord en god del grafisk vold, blodbad og tortur av ofrene. Disse scenene kommer med jevne mellomrom som store drypp og er det filmen har å fare med i sjokkfaktorens tjeneste. Men til tross for mange blodige øyeblikk er det ikke scener som fester seg nevneverdig etter at jeg går ut av kinosalen, selv om totalpakken føles bra gjennomført.

Det jeg likte best med filmen er at den er ganske bra bygget opp. Den har en 'dugenes' historie og måten vi knyttes til rollefigurene i front er noe som appellerte til meg, og da særlig den sterke unge kvinnen i front som er meget sterkt moralsk forankret på det godes side. Det er hun jeg hele tiden forholder meg til og heier på i kampen mot klovnen som ikke snakker og bare er drøy og psykopatisk voldelig. Klovnen Art er sadistisk som få og jeg heier aldri på ham. Egentlig mest fordi han er så hensynsløs, og selv om dette er fiksjon, så tenker jeg at Art sikkert får sin fanskare, men jeg ser mer på han som en jeg misliker, selv om han er en solid ‘Terrifier’ i filmen.

La oss snakke litt om klvonen Art. Han er bra gjennomført i filmen og kommer nok garantert for mange til å bli et nytt skrekkikon etter denne filmen. Klovner er gjort skumle med filmer som IT-filmene, både remake og miniserien som er basert på Stephen Kings bok. Art er en klovn som ikke snakker og er sminket i to kulører i både sort og hvitt. Hans ansikt ser ganske grotesk ut og da særlig munnen med masse spisse og dårlige tenner som kulmineres med den sorte fargen som omkranser den. Og øverst på hodet har han en alt for liten hatt som er plassert på snei og som får han til å se både komisk og grotesk ut på samme tid.

Skuespiller David Howard Thornton gjør en meget god jobb med å spille klovnen som ikke snakker. En slik rolle krever mye av skuespiller og Thornton har den riktige mimikken som gjør at han forteller ting med kroppen som forteller hva han føler inni seg uten å snakke og bare mime. Det viktigste i filmen er at klovnen Art fungerer og det synes jeg filmen og skuespiller Thornton virkelig nailer. Ellers vil jeg trekke frem Lauren LaVera som gjør en god rolle som den staute og tvers igjennom gode Sienna Shaw. Hun spiller på en måte jeg verdsette og blir det holdepunktet jeg ønsker i en slik film som ellers er ganske bekmørk. Da er ikke Elliott Fullam som broren hennes like god på å spille, men han får sin misjon i filmen likevel og passer inn.

Dette er oppfølgeren til første Terrifier fra 2016 med samme regissør i Damien Leone. Jeg så første film nylig og det var en ganske middelmådig opplevelse på flere vis, men dog med noen sjokkerende drøye scener som nok skapte en fanskare for filmen, men som slasher falt den litt igjennom for min del. Derfor var jeg litt skeptisk til å se andre film i rekken, men der synes jeg regissør Leone faktisk har klart å snu skuta. Han har klart å lage en mer raffinert film på nærmest alle punkter og filmen føltes ikke som en første film med bare scener satt etter hverandre. I Terrifier 2 føles dette mer som en film og en mye proffere film i så måte.

Du merker at det er mer penger involvert i alle ledd. Første film hang ikke sammen reint teknisk til alle tider med dårlig lyssetting og lignende. Denne filmen er noe helt annet og jeg vil også trekke frem de solide praktiske effektene som skinner og gjør filmen så drøy som det den er. Det er dog noen av effektene som ikke føles ekte nok, men de bryter ikke illusjonen nok til at jeg settes helt ut. Så Terrifier 2 kan med rette kalles enn mer proffesjonell film enn den første, selv om dette fremdeles er litt i B-film-landskapet.

Filmen er nok noe overhypet når det gjelder å selge inn filmen og det er ikke lett å vite helt hva man går til, men om du har sett litt b-film med titler som Motorsagmassakren 1 og 2, Braindead og Cannibal Holocaust, så har du ikke så mye å frykte. Da vet du mer hva du går til, selv om filmen er drøy nok, så er den faktisk laget en del tiår senere enn de nevnte og da er det naturlig at man flytter litt grenser. Liker også at filmen har litt elsk til andre store skrekkfilmklassikere og det er referanser til mange andre kjente skrekkverk som Halloween, Saw, og vibber til Motorsagmasskren og andre hadcore verk.

Ved siden av de uggene splatter og slasherscenene er filmen god å bygge opp stemning. Liker mystikken i filmen og det er også noen overnaturlige komponenter i filmen som det pleier å være i en del slasherfilmer og skrekk forøvrig. Heldigvis blir ikke mystikken overforklart og du har litt undring rundt det som foregår i kulissene. Synes også filmen er mye klarere enn film nummer en på dette punktet. Og som stemningsskaper er musikken også med på notene med lignende til den i Stranger Things-aktig score i front som skaper den rette skrekkmystikkstemningen med litt nostalgi med på kjøpet. Du får også musikkkomponenter som minner mer om Halloween og andre skrekkverk når det trenges at det hele skal være litt mørkere.

Filmen er veldig lang til å være slasher med spilletid på rundt 2 timer og 20 minutter. Dette er noe langt men jeg synes filmen bygger bra opp og føles ikke så lang, da den har mye å fare med hele veien. Synes filmen er todelt og fokuserer både på klovnen Art og hans bekmørke og sadistiske bedrifter og samt det ‘gode’ i filmen som slåss mot ham og må konfronteres med sin frykt gjennom filmen. Filmen er også bra spennende mot slutten i selve oppgjøret. De verste scenene er nok svært drøye for folk som ikke har sett de store hardcore klassikerne innenfor skrekkfilm og langt over det du vanligvis ser på kino. Her får du kuttet av hoder, peniser, du får se råtne dyreinnvoller, hud bli revet av og ellers mye blod og gore.

Filmen finner ikke opp kruttet på nytt og føles ikke særlig original, men den gjør sin greie bra. Du får en del splatter og relativt mye gore, men det blir også mye fokus på sekvenser som bygger opp rundt de som blir jaget og som bygger opp tillit til dem. Det blir også litt sadistisk mørk humor fremprovosert av klovnen selv og i de scenene fikk vi litt latter fra salen. Terrifier 2 er veldig god på å skape en nymotens slasherfilm som slår deg litt i magen når den stormer som verst. Jeg fikk ikke bruk for spyposen, men dette er kinomessig drøyere enn det de fleste som ser popcornfilmer opplever i det daglige. Men selv om filmen er drøy så er settingen mer useriøs med humor med på slaget og da virker den ikke så voldsom, selv om den grafiske volden taler en del for seg selv.

Dette er dog et litt typisk slashereventyr som drar på veldig mye i splatterens tjeneste. Med andre ord opererer filmen i et kjent slasherlandskap når det gjelder plottet. Jeg liker godt måten ting er bundet sammen på, selv om filmen er noe lang. Men den klarer å fylle tiden og det gjør at jeg sitter igjen med en god følelse etter filmen der det er fokus på kampen mellom det gode og det onde. Dette fenget meg og jeg levde meg godt inn i filmen, synes nok ikke filmen var så problematisk som jeg hadde trodd. Det kan dog ha med at jeg var blitt advart på forhånd og dermed var forberedt på skikkelig drøye saker. Mystikken i filmen var passe skrudd til og klovnen Art er en 'bad guy' du elsker å hate, og hadde en fremtoning du legger merke til.

Men jeg kan trekke frem filmer som er drøyere som den populære skrekkfilmen Martyrs som eksempel på noe som både er bedre laget og føles mye mer drøyt å se og som sitter mer i kroppen etterpå. Og det at Terrifier 2 er mye mer useriøs enn Martyrs spiller også inn. Likevel er Terrifier 2 en film som gjør mye riktig og leverer varene. Så her er det bare å glede seg, fordi jeg tror det ligger an til en del flere filmer om Art the Clown. Etter rulleteksten får vi også se en scene som gir grobunn for den teorien. Og med remakene med IT-filmene, så har de varmet opp publikummet til den langt mer hardcore Terrifier 2 som har en klovn av det mer sadistiske slaget.

Når det gjelder å sette rating på filmen, så synes jeg filmen hadde en del å komme med. Jeg ble sterkt engasjert av den sterke kvinnelige hovedrollen som forankret filmen for min del og stod som et solid kontrast til klovnen Art, som jeg ikke får helt taket på i filmen. Skulle kanskje ønske å få litt mer av bakgrunnen hans, selv om det nok kanskje ville ødelegge litt av mystikken. Han lever alle fall opp til kallenavnet ‘terrifier’. Det er vanskelig å rulle terning for meg, men dette er et solid hopp opp fra forrige film, så jeg tenker at jeg prøver å premiere filmen litt.

Det er kult av Another World å presentere en slik film som står i sterk kontrast til det andre du får servert i kinolandskapet som er alt for preget av superheltfilmer til den store gullmedalje. Dermed ruller jeg en forsiktig femmer på terningen og en anbefaling om du er godt forankret i skrekklandskapet. En slik film er jo mest ymtet på fansen av slashere og splattere, så det er for de jeg anmelder dette. Så får fremtiden se om Art og Terrifier blir et nytt fenomen, dette var i alle fall en lovende start på noe som kan bli konturene av en ny skrekkfilmserie.

Terningkast: 5-

Se om film er på streaming:

- Terrifier - Klovneskrekk laget for å sjokkere

- Terrifier - Klovneskrekk laget for å sjokkere