Anmeldelse av Triangle of Sadness, svensk film fra 2022

Komedie, Drama Spilletid: 147 minutter

Omtalespalte: Utenfor Hollywood

Les flere spalteomtaler: Utenfor Hollywood
- Kino - Les flere.

Vill og leken båttur der makt og posisjon dominerer

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 11.11.2022]

Vi blir tatt med på en reise inn i de rikes verden. Det er en verden der de rikes ord er lov. Hvis en steinrik fyr sier noe til en så gjør en det, ellers kan det være at man går glipp av en godbit eller får høre det fra sine overordnede. På denne reisen blir vi kjent med et modellpar der hun er en modell på vei oppover som får mye gratis luksus på sin vei, og han er en mannlig modell som ikke har så mye å rutte med. De møter en gjeng steinrike på sin vei og får virkelig erfare på godt og ondt at penger ikke alltid betyr alt her i verden, selv om mange
kan kjøpes…

Det hele begynner med at vi følger et modellpar der hun har mer penger enn ham. Det er nemlig slik i modellverdenen at kvinnelige modeller tjener mye mer enn mannlige. De kommer opp i mange problemer rundt betaling av regninger og lignende der han ikke liker at hun skal betale for ham. Uansett havner de på en luksusyacht der hun har vunnet oppholdet på båten. Du finner også forfyllet kaptein på båten, og hvem er bedre til å spille ham enn nettopp Woody Harrelson?

Der er de sammen med steinrike folk, og de må innfinne seg med at de ikke er i samme klasse som de andre, men de har bra utseende og det teller også inn i regnestykket. De rike er vant til å få det som de vil, og betjeningen på båten har store vanskeligheter med å si nei til de rike, selv om det går ut over deres mandat i jobben sin. Og de rike oppfører seg på en måte som er langt i fra folk flest og bruker enhver situasjon til å vise eller fortelle om sin posisjon og formue.

Regien er ved den kritikerroste mesterregissøren Ruben Östlund. Jeg har bare sett en av hans andre filmer, De ufrivillige, og den filmen falt bra i smak. Og etter å ha sett Triangle of Sadness, skriker min interesse etter mer av Ruben Östlunds filmer. Jeg nærmest elsker det får i ‘Triangle of Sadness’ og filmen tar tak i meg på et usedvanlig sært vis, slik jeg omfavner på det varmeste. Det er slike filmer som gjør at jeg kjenner jeg lever når jeg er i kinosalen og får troen på film som medium utover kun det store effekt- og actionshowet, som kan være gøy det også, men som er mer tradisjonelt og lite spennende.

Dette er en film som må oppleves og nytes, selv om det ikke er alle områder av filmen som er like smakelig. Du får blant annet en spyscene på båttur som er av det skikkelig ekle slaget. Nå skal ikke jeg avsløre for mye i denne anmeldelsen, men om du velger å skulle se filmen så ikke les bakpå om handlingen, det får deg bare til å gjøre filmen mer forutsigbar. Jeg angret litt på at jeg fikk en del spoilet og at filmen kunne vært enda litt mer overraskende om jeg ikke hadde fått det avslørt.

Dette er først og fremst en lek av en film. Den er utrolig morsom, selv om dette langt i fra er noen tradisjonell komedie, til det er den alt for sær og spiller på et solid manus i bunn med herlig sort komisk gull som pøses mot oss. Ting blir dratt langt for å skape poenger. Filmen gjør så mye artige og sære poenger hele veien som gjør denne reisen ubetalelig i lengden. Satiren i filmen går på kjønnsrollemønster, maktbalanse og hvordan rike folk påvirker de rundt seg. Vi får presentert en hel del rekke usmakelige rollefigurer i filmen som krydrer inntrykket til det fulle.

Filmen er delt inn i tre kapitler som fører filmen over i nye faser. Det gir en veldig kul reise, der alle kapitlene skifter på hvordan modellparet i front ter seg og klarer seg med de rundt seg. Filmen blir også villere og villere utover i handlingen, med andre ord kommer det virkelig til syne at filmskaperen leker seg med innholdet og det på et vis som skaper god underholdning. For noen kan dette kanskje bli for mye av det gode, men personlig elsket jeg dette. Filmen begynner som dramafilm og utvikler seg litt til vibber til Etegildet, litt vink til Fluenes Herre og en gode dose rikdom og maktbalanse. Alt er rørt opp i gryten til en farse du sent vil glemme.

Dette var en skikkelig gromfilm som du sjeldent ser lignende av. Ruben Östlund er en superregissør og han viser at han kan få mye ut av veldig lite. Dette var en skikkelig kunstfilm litt i samme gaten som det Wes Anderson har gitt oss flere av, bare at dette var en Österlundsk storfilm der han virkelig setter sitt merke på filmen. Det betyr at Ruben Östlund viser at han spiser kirsebær med de store etter det han har disket opp med i Triangle of Sadness.

Kameraet ligger alltid stille og observerer med et spennende foto og visuelt interessant innhold i det som fanges i linsen. Med andre ord er handlingen lekent vill og filmen ser upåklagelig delikat ut til en hver tid, selv om spyscenene gjør noe med deg å se. Jeg vil ha mer Östlund etter dette. Jeg har ikke sett Square, men denne filmen fikk meg til å virkelig ville se den. Om du liker voldsomme, sorte, lekne og kunstneriske filmer som skiller seg fra den typiske Hollywood-malen er dette absolutt en joker. For min del synes jeg nok at filmen traff meg rett i hjertet og det er sjelden jeg ser så underholdende filmer som dette.

Se om film er på streaming:

- The Square - Slående publikumsvennlig filmkunst med uendelig mange lag
- Turist - Frisk og svært underholdende familieferie