Anmeldelse av The People Under the Stairs, amerikansk film fra 1991

Komedie, Grøsser, Mysterie, Thriller Spilletid: 101 minutter

Wes Craven med vellykket stemningsskrekk

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 06.11.2022]

Vi følger historien om gutten Fool. Han er fra gettoen og på hans 13-årsdag finner begivenhetene i filmen sted. Under et innbrudd sammen med to andre, blir han fanget i et hus som styres av familiens onde huseiere. Og det skal vise seg at huset bærer på litt av en hemmelighet i det forstyrrede miljøet i huset som består av mange fraksjoner og det blir mye terror innenfor husets yttervegger…

Regien er ved skrekkfilmlegenden Wes Craven, best kjent for filmer som Skrik og A Nightmare on Elm Street. Craven har laget mye bra og dette er ganske gjennomført og har sine stunder av genialitet innenfor skrekksjangeren. Filmen har er relativt fotoarbeid og er svært gjennomført i alle ledd. Filmen har også et bra manus og dette minner ikke rent lite om Don't Breathe fra fra 2016 i type film, bare en del mer blodig etter hvert. Skuespillet er også ganske potent og langt bedre enn de fleste andre skrekkfilmer. Ving Rhames spiller bra karismatisk i filmen og gjør mye av filmen. Også barneskuespillerne spiller tilfredsstillende.

Alt begynner svært rolig, men tar seg veldig opp i starten når filmen dreier seg mer over mot huset til den kalde kvinnen med jenten som bor hos henne. Der har filmen mye mystikk. Blant annet så leter jenten etter en gaffel som hun ikke finner, og så kommer det en blek hånd ut fra veggen med gaffelen og leverer den til jenta. Derfra lurer vi på hvem som bor inne i veggen og under trappen som tittelen antyder.

Filmen bygger seg sakte men sikkert opp og dette blir riktig så spennende jo mer ut i filmen du kommer. Med andre ord har filmen spart godt på kruttet og har masse å komme med. Du kommer tett på rollefigurene i front og det er disse du følger gjennom filmen og som blir vårt bindeledd til skrekken og spenningen. Filmen har mye å by på og alt er spunnet rundt et skrekkhus med en uheldig jente som lever sammen med en ond og kald kvinne og hennes fæle mann. Så bor det selvsagt også noen i veggen og alle veggene er omtrent som dører i huset.

Filmen har masser av stemning og er en 'slow burner' som holder på mye av mystikken hele veien. De som bor i veggene i huset blir vist lite i filmen og bare i små glimt underveis. Dette er et skikkelig sjakktrekk fordi det holdes virkelig på spenningen i filmen. Det viser seg å være mange crazy folk i denne filmen. Vi får blant annet se en kar i helsort lakk og lær-kostyme med pumpehagle som går rundt å skaper uhygge.

Dette er en eldre skrekkfilm slik det ikke lages lengre. Her er det masse substans i det som skapes og filmen har flere gode skrekkøyeblikk. Særlig med skrekkhuset der ingen kommer ut etter å ha kommet inn. Konseptet i filmen fungerer faktisk ganske bra, selv om det er snevert. Mye av grunnen til det er at filmen er såpass gjennomført. Det er mange forskjellige fraksjoner av farer i huset. Vi har de fæle som styrer i huset, de som bor i veggene og samt den brutale hunden som jager alt og alle som tar seg inn i huset.

Konsept
Filmen har overraskende mye å spille på ut i fra det enkle konseptet. Med andre ord viser Wes Craven at han er en skikkelig dyktig filmskaper. Det hele er hardcore skrekk til tider og mye deilig spenning. Hele blandingen er rik og variert med en oppbygning som det står respekt av. Filmen begynner litt småsøvning, men tar seg skikkelig opp underveis og mot slutten viser dette seg fra sin beste side. Skrekkscenene er meget solide og dette er en film som overrasket meg stort ut i fra at jeg ikke hadde hørt noe særlig om filmen på forhånd annet enn at jeg fikk den presentert av min podcastmakker som snakket varmt om filmen.

Filmen er solid laget og det varmer et gammelt filmhjerte. Det hele er meget bra lagt opp og det er bare småting som holder denne filmen unna femmeren. Filmen er dog litt særere enn de fleste andre mer main stream filmer og føles mer ymtet på de som omfavner god skrekkfilm. Liker også at filmen har en del tvister som gjør at filmen får mer å spille på. Slutten har også masser av juice spart til slutten. Derfor får filmen en knallsterk firer på terningen.

Se om film er på streaming:

- Skrik 4 - Tilbake til Woodsboro!
- Red Eye - En medpassasjer som er for god til å være sann?
- Skrik 3 - Gjespende slasher!
- Skrik 2 - Skrik-oppfølgeren leverer helt greit
- Skrik - Scream Queen 2.0
- New Nightmare - Ingen over og ingen ved siden av, den beste marerittfilmen!
- The Hills Have Eyes Part II - Et motorsykkelteam terroriseres av en kannibaler
- A Nightmare On Elm Street - Drømmeslasher av de sjeldne!
- The Hills Have Eyes - Brutal og stilskapende klassiker
- The Last House on the Left - Hevnens tilfredsstillelse?

• The People Under the Stairs
  • Slasherstudios.com