Anmeldelse av Crimes of the Future, amerikansk film fra 2022

Skrekk Spilletid: 107 minutter Aldersgrense: 18 år

Cronenberg på sitt beste - dedikert, solid og overbevisende.

[Skrevet av: Tore André Øyås, Dato: 02.11.2022]

I en nær fremtidig verden har mennesket tilpasset seg å leve i en verden mer bestående av syntetiske materialer. Menneskekroppen slik vi kjenner den, har forandret seg og mutert til en blanding av fysiske og syntetiske organer. Paret Saul Tenser og Caprice er to kunstnere som søker oppmerksomhet og anerkjennelse igjennom performanceopptredener, hvor kroppslig transformasjon står sentralt.

Kongen av bodyhorror i David Cronenberg er tilbake med det som er en veldig finregissert, litt nedpå og tidvis sterk visuell skildring.

Cronenberg, som står bak særegne kroppsfokuserte titler som The Fly (1986) og Crash (1996), gjør her kanskje sin aller mest visuelt fysiske skildring av menneskekroppen. For Crimes of the Future føles både veldig realistisk og troverdig skildret, samtidig som at sci-fi-preget er tonet veldig ned. Dette skaper en ytterligere fysisk tilnærming som gjør at man virkelig føler det som skjer på kroppen, noe som vel i stor grad også er meningen.

Mye er også takket være en ekstremt pent gjennomført visuell fremstilling av det kroppslige. Spesialeffektene er “pene” og realistiske, i all sin kroppslige gru. Her åpnes kropper, organer blottlegges, og karakterer har moderne “sex” igjennom kroppslig selvskading. Nei, ingen sa at dette var noe for enhver!

Hovedrollene som kunstnerparet Saul og Caprice spilles solid av Viggo Mortensen og Léa Seydoux. Saul har grodd frem flere nye syntetiske kroppsdeler inni seg, og da menneskene heller ikke lenger føler fysisk smerte, bruker de dette i forbindelse med performancekunst og som eksempel på sitt “indre skaperverk”.

Innad i handlingen likker velig mye interessant tematikk under overflaten og dirrer. Hvordan vil vi oppføre oss og leve, om vi ikke lenger føler fysisk smerte? Når vil mennesket bli mer kunstig, enn naturlig og ekte? Hva skjer i disse overgangsfasene med både den fysiske menneskekroppen, og oss som rase? Både gate- og hjemmekirurgi er i handlingen blitt vanlig, og de etiske og moralske aspektene ved dette blir følgende påfallende og helt forståelige.

Crimes of the Future bruker dog ikke mye tid på dette. Den problematiserer ikke i nærheten av like mye som den viser. I en annen, og dårligere film, ville dette fort blitt et stort minus med filmen, men igjennom Cronenbergs likevel oppslukende og troverdige fremstilling, er det som om man nesten overser slike ting.

Det oppleves med andre ord ikke som noe stort savn i Cronenbergs regi at han skipper mange underliggende sider ved handlingen som man kunne tenkt seg å sett skildret. I dårligere regihender, kunne det dog fort blitt et mer skrikende behov for å få en slik bredere skildring, men siden dette fortettede miljøet fremstilles såpass bra, akkurat som i hans Crash, kjøper man det uansett.

Crimes og the Future har fått 18-års aldersgrense. Forsåvidt forståelig, men filmen er ikke ekkel, utspekulert visuell og “grapsete”, á la dårlige skrekkfilmer. Her fråtses det ikke i blod, gørr og søl, nei mer i rene organer, satt inn i et miljø som virker forholdsvis dannet og behersket. Men jo, det skjæres og kuttes mye i kropper her, så misforstå ikke - dette er sterk kost.

Stor, omfattende og fremtidig viktig som tematikken virker, kunne filmen skildret et voldsomt kaos og anarki i gatene, noe den likevel ikke gjør. Her er det rolig, nedpå og forholdsvis dannede miljøer og karakterer, hvor menneskeheten tydeligvis er mer dannet enn man skulle kunne frykte. Originalmusikk av Howard Shore tilfører passende kul musikk, og “Cronenberg-stemningen” blir påfallende, også i denne filmen.

Uttrykket “indre skjønnhet” får en helt ny betydning med Crimes of the Future, og det som kanskje imponerer mest med filmen, er dens kvaliteter i den stødige gjennomførte helheten. Den føles vellykket i nærmest alle ledd, hvor historien riktignok ikke favner alle sidene ved et slikt fremtidig scenario, men hvor det fortettede og avgrensede miljøet den skildrer, oppleves veldig troverdig.

Dette er selvsagt ikke noe film for hvem som helst, men tematisk er den inne på veldig interessant sider som mange kan få noe ut av. Det ironiske er at det i Cronenbergs univers er fravær av smerte, og slik føles handlingen her ekstra pervers - det gjør ikke en gang lenger vondt å maltraktere menneskekroppen. Det må være et drømmeunivers for folk som skulle like slikt. Så beleilig. Så enkelt å skippe en helt sentral problemstilling. Undertegnede er usikker på om dette bare er utspekulert, og/eller genialt, som grep. Summen blir uansett at man ikke klarer å la være å bli litt oppslukt av en slik fremstilling, noe man ikke akkurat ser hver dag på film. Den vil selvsagt dele sitt folk. Og interesserte er herved advart.

(Foto/Copyright: Another World Entertainment)

Se om film er på streaming:

- A Dangerous Method - Interessant tørr trekant
- Eastern Promises - Oppfyller alle løfter
- Spider - Mørk og stillegående
- Fluen - Skjønnheten møter udyret i et teleporteringsmareritt!
- The Dead Zone - Han har den sjette sansen...
- Videodrome - Cronenberg sjokkerer ennå!
- Scanners - Kule telepatiske evner
- Rabid - Åpenlys, men god symbolikk