Anmeldelse av Star Wars: Andor - Sesong 1, amerikansk tv-serie fra 2022

Action, Sci-Fi Aldersgrense: 12 år

Omtalespalte: Streaming

Les flere spalteomtaler: Streaming
- TV-Serie / Sesong - Les flere.

Andor - Sesong 1: Blodseriøs og dyster Star Wars-serie

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 30.10.2022]

Vi skal tilbake til en tid før Luke Skywalker startet sin opposisjon mot det mektige og onde Imperiet som styrer universet med jernhånd. Under disse omstendighetene treffer vi skraphandleren Cassian Andor. Han befinner seg i vanskeligheter i en verden der folket blir terrorisert av regimet. Det fører til at en motstandsbevegelse skyter frem. Vi følger Cassian Andor i en kamp mot å stå opp mot overmakten og gjøre en forskjell for folket…

Det har kommet en rekke Star Wars-TV-serier de siste årene. Det virker ikke helt som folket får nok av å se Star Wars på TV-en hjemme i stuen. Disney har skapt flere Star Wars-serier som utbroderer det som skjer i og før de kjente filmene, og dette er ingen unntak. Handlingen tar plass fem år før det som skjedde i første ‘Star Wars’-film fra 1977. Vi treffer Diago Luna som viser seg igjen i rollen som Cassian Andor. Det er en rolle Luna ble kjent for i ‘Rogue One: A Star Wars Story’ fra 2016. Det at serien tar for seg Andor fra den respekterte ‘Rogue One’-filmen er er ganske greit grep. Det er en rollefigur som ikke er overbrukt i Star Wars-universet og passer bra til utgangspunktet for en TV-serie.

Dette er ikke like eventyrlig som Star Wars-filmene og har en mye mer troverdig følelse. Serien føles heller mer både mørk og dyster og har en seriøs tone i handlingen. Serien har innslag av både spenning og drama i denne spionserien om klassisk motstandskap i Star Wars-universet. Dysterheten i serien skinner veldig igjennom og er med på å prege det som skjer i serien. Denne gangen får vi se en motstandsmann uten ‘spesielle’ krefter. Vi følger med andre ord en helt vanlig mann og ikke en full av kraften til jediridderne. Men til tross for at dette er mer seriøst, kjenner vi oss igjen i Star Wars-universet med både rollefigurer og de rike romvesnene de møter på sin vei og samt romskip og annet du forbinder med det kjente og kjære universet.

For noen kan sikkert serien føles litt grå og trist, men den er solid laget og har en del vakre sekvenser inkorporert i verket underveis. Vi får skildret motstandskampen i Star Wars-universet på en måte jeg tror fansen vil sette pris på. Skuespillet er gjennomført og da særlig fra Diego Luna som gir mye av seg selv i hovedrollen som Cassian Andor. Han er med på å skape en link til rollefiguren slik at du føler du blir med ham på motstandskampen. Rollefiguren er jo en real antihelt. I andre større og mindre roller treffer vi kjente og kjære fjes som Stellan Skarsgård fra Pirates of the Caribbean, Fiona Shaw fra Harry Potter, Forest Whitaker fra The Last King of Scotland og Andy Serkis fra Ringenes Herre.

For meg føles dette meget annerledes som Star Wars-serie. Seriøsiteten, mørket og troverdigheten blir veldig fremtredende og for noen kan dette føles litt unna den mer publikumslette stemningen som man ofte forbinder med Star Wars. Eventyret er skiftet ut med drama, sci-fi og dysterhet i en verden der mye står på spill for motstandsfolka som risikerer å bli angitt for hver minste feilskjær de tar. Så gjenstår det å se om dette blir for alvorstynget for folket. Serien bør i alle fall testes ut.

Serien har mye å spille på og er blodseriøs og og gjennomført gjennom hele seansen. Handlingen beveger seg sakte men sikkert fremover uten for mye sensasjoner eller action i sentrum. Du får ikke Star Wars-musikk eller annet som fremkaller Star Wars-følelser, og det fordi du ikke følger de typiske rollefigurene som Star Wars nok er mest kjent for.

Bekmørket ligger over serien og tynger noe for meg. Likevel er dette godt laget og selv om Mandalorian, Obi-Wan Kenobi og The Book of Boba Fett var noen helt andre serier der popcornunderholdningen stod mer i sentrum. Det gjør at om du forventer enda en Star Wars-serie, så er dette en serie av et helt annet kaliber og en helt annen ‘fealing’ enn det vanlige.

Serien kan i alle fall streames på Disney+, og sesong 2 er allerede bekreftet, så her er det bare å glede seg om dette faller i smak.

Terningkast: 5-

Se om tv-serie er på streaming:

- Obi-Wan Kenobi - Obi-Wan Kenobi - Sesong 1
- The Book of Boba Fett - The Book of Boba Fett - Sesong 1
- Star Wars - Episode IX: The Rise of Skywalker - Skuffende siste innslag i Skywalker-sagaen
- The Mandalorian - The Mandalorian - Sesong 1: En fantastisk Star Wars-serie
- Solo: A Star Wars Story - Pen og detaljrik forhistorie om Han Solo
- Star Wars: Episode VIII - The Last Jedi - Heidundrende underholdende generasjonsskifte!
- Rogue One: A Star Wars Story - Svært underholdende og Star Wars-tro!
- Star Wars: Episode VII - The Force Awakens - Kvalitetsspekket og imponerende underholdende kraftoppvåkning
- Star Wars: The Clone Wars - En dårlig start på en fantastisk serie
- Star Wars - Episode 3 - Sithene tar hevn - Klisjemessig, men med kul bakgrunnshistorie
- Star Wars - Episode 2 - Klonene Angriper - Bedre og mer severdig enn sin forgjenger
- Star Wars - Episode 1 - Den Skjulte Trussel - George Lucas, hva skjedde?
- Star Wars - Episode 6 - Jedi-Ridderen Vender Tilbake - Den gode gamle Star Wars-finalen
- Star Wars - Episode 5 - Imperiet slår tilbake - Oppvisning i effektmakeri, underholdning og filmkunst
- Star Wars - Episode 4 - Stjernekrigen - Eventyrlig sci-fi på sitt beste

• Star Wars: Andor
  • Nme.com
  • Aftenbladet.no
  • Denofgeek.com
  • Filmtopp.se
  • P1 Kulturnytt (Sverige)
  • Gamereactor.se
  • Gamespot.com