Anmeldelse av Riket Exodus (Riget: Exodus), dansk miniserie fra 2022

Drama, Komedie, Skrekk

Omtalespalte: Streaming

Les flere spalteomtaler: Streaming
- TV-Serie / Sesong - Les flere.

Riket 3 følger opp suksessen

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 30.10.2022]

Vi møter Karen som er en eldre kvinne som føler seg kallet til Rikshospitalet i Danmark. Hun har kontakt med den åndelige siden. På sykehuset møter vi portøren Balder, den nyankomne svenske kirurgen Helmer Junior som skal være avdelingsleder sammen med Pontopidan som unnviker alle konflikter han møter på sin vei. Helmer har mildt sagt problemer i relasjonen til sykehusansatte Anna, heisnissen Rigmor og en reservelege ved navn Naver. Felles for dem alle er at de er del i litt av et drama på sykehuset. Karen draes mot et mysterium der ‘Storebror’ er en sentral skikkelse. Vi blir alle vitne til at portalen til Riket på nytt er i ferd med å åpne seg...

Serien åpner litt tregere enn de forrige sesongene. Det hele begynner med at en kvinne ser Riket 1 og 2 på DVD og ergrer seg over at det ikke er en skikkelig slutt på serien. Vi tilbringer mye tid sammen med den eldre kvinnen i front i Bodil Jørgensens skikkelse. Hun er for oss den nye veien inn i serien over 26 år siden siste sesong så dagens lys. Det er gått lang tid og vi får se noen av de samme rollefigurene igjen. Vi treffer igjen Rigmor, Bulder, Jørgen Krogshøj og Lillebror er blitt til Storebror, og alle de nevnte rollefigurene blir spilt av originalskuespillerne. Av nye tilskudd finner vi svenske Tuva Novotny, som har vært over alt i store skandinaviske TV og filmproduksjoner de siste ti årene og samt et annet populært navn i danske Nikolaj Lie Kaas. Av andre store navn så får du også se Willem Dafoe og Alexander Skarsgård i noen småroller i serien.

Jeg har et meget godt forhold til de to første sesongene, som jeg føler er noe av det mest potente og genuint mest annerledes TV-seriene som noen gang er laget. Dette kan sammen med David Lynchs Twin Peaks representere selve rosinen i pølsen, eller indrefileten i TV-seriesmørøyet i TV-serienes pionertid før det virkelig tok skikkelig av utover 2000-tallet. Og Riket var også med på å kickstarte Lars Von Triers seierstog som visjonær og spennende filmskaper med mye skaperpotensiale som preget filmhistorien med blant annet sine dogmefilmer og en mengde kontroversielle kunstfilmer som har skapt både med mye elsk og hatforhold fra publikum.

De to første sesongene av Riket hadde en veldig kornete VHS-kvalitet over seg. Det kan for mange være litt plagsomt å se nå for tiden med store TV-er som gir en veldig dårlig kvalitet på det hele. Dette grepet er nå borte i den nye sesongen med klart og fint bilde, men heldigvis er den supersære absurditeten beholdt. Den karakteristiske musikken er i serien er på plass som før i samsvar med et mye ånde og spøkelsestungt landskap. Med andre ord fortsetter Riket på mange måter sin vante gang som om ingenting har skjedd siden vi kom tett på Rikshospitalet i København for første gang.

Fru Drusse, som var hovedperson i Riket 1 og 2, er selvsagt ikke med i Riket 3, siden hun var godt oppe i årene allerede den gangen serien gikk sin seiersgang på skjermen. Helmer er også på plass i nye Riket, selvfølgelig representert i en yngre karakter kalt Helmer junior, spilt av rutinerte Mikael Persbrandt. Men selv om Persbrandt er en meget begavet skuespiller, så klarer han aldri helt å fylle skoene til Ernst-Hugo Järegård som spilte Overlege Helmer i de to første sesongene med en timing og drive uten sidestykke. Avdøde Järegård bar mye av komikken og dramaet på sine skuldre og var den helt klart beste rolleprestasjonen og den viktigste rollefiguren for at serien fremstod så vellykket.

Lars Von Trier er en sær skrue på mange vis og han viser med denne tredje sesongen av Riket at han ikke har glemt gamle kunster. Den suksessfulle filmregissøren har klart å gjenskape mye av magien med Riket. Mye av komponentene er beholdt fra gamle Riket. Det gjør at vi kjenner oss igjen i serien. Det var mange rare detaljer også denne gangen. De to unge jenta og gutten med Downs syndrom i oppvasken er byttet ut med Jesper Sørensen som har en sjelden sykdom med et utseende som skaper en helt unikt utrykk for Riket. Han står i oppvasken sammen med en oppvaskrobot.

Man trenger ikke å ha sett Riket 1 og 2 for å få utbytte av den nye sesongen, men det gir deg mye detaljinfo om du har det. Det er også mye nostalgi referanser fra de eldre episodene som går deg hus forbi om nye riket skal nytes i til det fulle. Likevel trenger du ikke ha Riket 1 og 2 friskt i minnet. Det holder å huske det som satt inntrykk på deg og så trigges dine sanser når du får repetert elementer fra Riket i denne nye sesongen. Regi og fotomessig er Riket 3 ganske lik som de foregående sesongene både i kameraføring og måter å presentere ting på. Også fargepalletten er den samme som den var i gamle Riket. Det gjør at jeg føler jeg ser på samme verk i nyere oppføring.

Men selv om mye er som før, føler jeg ikke helt at nye Riket Exodus har samme magiske nivå som de to første sesongene. Lars Von Trier har rørt masse i gryten som kommer med oppdaterte betraktninger og sleivspark til samtiden vår. Historien er ikke like potent som i sesong 1 og 2, men likevel er dette en god avrunding på en kultserie uten like. Den typiske og sære underholdningsformen er stadig beholdt i Riket 3. Du får med andre ord både humor og grøss om hverandre i legevitenskapen mot det alternative hjørnet. Synes Riket 3 har klart å gjøre sine ting solid og fremstår innimellom som riktig så vakkert og fremkaller tidvis litt gåsehudfølelse. Underveis i serien får vi også se litt av det Lars Von Trier er kjent for som filmskaper i noen av de kunstneriske øyeblikkene i serien som holder høyt nivå.

Serien er nok helt klart først og fremst myntet på de som fulgte gamle Riket, og særlig dem som ikke synes de fikk en skikkelig avrunding på det hele. Nostalgien slår imot oss og gjør at vi gjenopplever eldre øyeblikk. Nå kan nok sikkert noen si at Lars Von Trier kopierer litt for mye elementer fra sitt eldre verk, men det er gjort på en måte som får oss til å tenke på det absurde verket vi elsket fra 1990-tallet. Som med den første sesongen av Riket, så tar det noen timer å komme skikkelig inn i Riket, og det er også tilfelle med Riket Exodus. Serien vokser litt på meg og det er skikkelig storstilte, styggvakre horrordrømmende i de sekvensene der den eldre damen besøker Riket. Jeg føler Lars Von Trier kompletterer det han ikke valgte å gjøre med Riket 1 og 2, og dette er en finfin avslutning på det hele på en riktig så interessant og spennende måte. Dette virker også nesten litt mer seriøst utformet enn de to første miniseriesesongene. Men sesongen kommer ikke helt opp mot sjarmen og absurditeten i Riket 1 og 2, selv om Riket 3 er bedre teknisk laget.

Det er stor fallhøyde når man lager oppfølgersesong til Riket. Synes serien fremdeles skiller seg godt ut i mengden og den nye sesongen føles helt riktig utformet. På mange måter føles dette litt som Roy Andersons oppfølgere til Sanger fra andre etasje. Med det mener jeg at man kjenner igjen måten å skape nye verk på og du får noe repetisjon i elementer. Lars Von Trier har klart å skrive et bra lekent manus med underholdende komponenter som per 2022 klarer å gripe fatt i oss. Jeg ler og flirer ikke like mye av denne serien som jeg gjorde av Riket 1 og 2, men dette er fremdeles morsomt, absurd og ikke minst med deilige horrorkomponenter. Effektene er meget solid og alt ser helt upåklagelig ut til en hver tid. Med andre ord er dette et bra helhetlig verk som blir den avsluttningen mange nok hadde håpet på.

[ Serien Riket kan streames hos Viaplay, også denne tredje sesongen ]

Se om miniserie er på streaming:

- Riket 2 - Riket 2 - Den herlige absurditeten fortsetter!
- Riket - En svært underholdende tv-serie!

Les mer om miniserien

• Riket Exodus