Anmeldelse av The Good Nurse, amerikansk film fra 2022

Drama, Biografi Spilletid: 121 minutter Aldersgrense: 12 år

Omtalespalte: Streaming

Les flere spalteomtaler: Streaming

Menneskelig, om menneskelig galskap.

[Skrevet av: Tore André Øyås, Dato: 29.10.2022]

Amy jobber som intensivsykepleier samtidig som hun forsøker å balansere livet som alenemor. Parallelt sliter hun med en alvorlig hjertesykdom som gjør at hun må ta det med ro, noe som ikke er en god match med den tidvis slitsomme jobben og  hverdagen hennes. Når Charlie en dag begynner å jobbe på sykehuset og avdelingen hennes, får hun seg en ny venn og god avlaster som hun utvikler et nært vennskap med. Etter en rekke mystiske dødsfall blant pasientene deres, begynner imidlertid Amy å tvile på om Charlie er den han utgir seg for.

Historien om Charles Cullen er like virkelig som den er skremmende og utrolig. Cullen sitter i dag dømt for drap på 13 mennesker, men skal ha drept minst 40 pasienter mellom årene 1988 og 2003. Antallet dødsfall som resultat av Cullens handlinger er dog estimert til å kunne være noe så hinsides høyt som 400 mennesker. Dette gjør ham i så fall til tidenes verste amerikanske seriemorder.

Saken rundt Cullen og Amy Loughren fortelles igjennom regien til danske Tobias Lindholm, mannen bak manuset til Oscar-vinner Et glass til (2020), Jakten (2012) og serien Kapringen, om den danske u-båt-drapsmannen Peter Madsen. Med The Good Nurse tar han selv regien, og videre utgangspunkt i Amy og hennes hverdag og gradvise oppdagelser rundt Charlie.

REALISME OG TROVERDIGHET

Amy er sykepleieren som virkelig sliter med å forstå at den ellers så snille, hjertevarme og behagelige Cullen kan ha gjort noe såpass voldsomt, og den indre psykologiske kampen hennes står sentralt. Samtidig rives hun mellom dette, og det faktum at hun ikke klarer å forklare merkelig hendelser på jobben.

Selv om Eddie Redmayne, som vanlig, spiller godt som Cullen, er det Jessica Chastain som imponerer. Hennes skildring av Amy er, også her som forventet, en oppvisning og stålkontroll innen solid, empatiskapende og troverdig skuespill.

Det er med andre ord en psykologisk og menneskelig tilnærming regissør Lindholm og manusforfatter Krysty Wilson-Cairns (basert på Charles Graebers bok) har gått for. Og det funker ypperlig. Det gjør historien lett håndterbar og forståelig for oss som overværer den.

Her er ikke fokus på morderen Cullen i retning overdrevet psykologisk thriller, eller enda verre som skrekkfilm - den er forankret i realisme og menneskelig psykologi.

SYSTEMET MOT ENKELTMENNESKET

I disse dager florerer det seriemorderportretter i blant oss, og da er det litt fascinerende at denne, om Cullen, tar det såpass “ned”. Det føles imidlertid også riktig, mye fordi Cullen og Amy nettopp jobbet med mennesker, på et sykehus. Det er de nære relasjonene som står i sentrum her, både emosjonelt og bokstavlig talt fysisk, akkurat som jobbene deres også var.

Historien er forøvrig god på å skildre hvordan sykehus etter sykehus bare sa opp Cullen, og dyttet ham videre til neste sykehus, for slik å selv slippe negativt lys og oppmerksomhet over på seg selv. Slik ble altså Cullen drivende i systemet i hele 16 år, og på veien drepte han altså et utall mennesker.

Den dag i dag er ingen innen sykehusledelse og slikt straffeforfulgt, men det kommer frem åpenlyst at det er alvorlige svakheter i systemet som lar slike mennesker få holde på, bare fordi sykehusene og deres ledere ikke vil risikere omdømme til sykehusene.

HAN ER IKKE ALENE...

Cullen er ikke akkurat alene om å gjøre det han gjorde. Utallige både leger, sykepleiere og andre innenfor helsevesenet har operert som seriemordere parallelt med yrket sitt. I USA var trolig Cullen verst. I Storbritannia hadde de legen Harold Shipman, som fikk påbevist hele 218 drapsofre. Og så har vi vår egen Arnfinn Nesset som i 1983 ble dømt for drap på 22 pasienter.

The Good Nurse er enkel og rett frem som film. Den får litt preg av å være ørlite grann for enkel over seg, litt som en klassisk enkel tv-film. Samtidig taler den derfor et språk alle forstår, hvor stil, form og uttrykk aldri forsøker å ta oppmerksomhet bort i fra den sterke historien. Og her ligger også mye av styrken - det forsøkes ikke å blåse opp grufullheten i historien, men overlater det meste til seere i hva grøss, frysninger og menneskelig jævelskap angår. Knakende godt spilt er den også, og den påviser godt hvor todelt vi mennesker er, selv en drapsmann som Cullen.

Til slutt klarte han ikke engang å svare på hvorfor han gjorde som han gjorde, noe heller ikke filmen forsøker å grave for mye i. Dette føles respektfullt og riktig gjort. Dette får andre ta seg av, eventuelt vi selv lure videre på. Det eneste Cullen selv sa rundt hvorfor han drepte, var “...fordi dere tillot det”. Det er skremmende nok i seg selv å tenke på, og speiler vel så mye oss andres passivitet og fornektelse av hva som skjer rundt oss. Heldigvis tok én grep, nemlig Amy Loughren.

(The Good Nurse kan strømmes på Netflix)

Se om film er på streaming:

• The Good Nurse
  • Paste Magazine