Anmeldelse av Barbarian, amerikansk film fra 2022

Grøsser Spilletid: 107 minutter

Omtalespalte: Streaming

Les flere spalteomtaler: Streaming
- Skrekkfilm - Les flere.

Ekkelt, creepy og morsomt om merkelig Airbnb.

[Skrevet av: Tore André Øyås, Dato: 28.10.2022]

Tess er i Detroit for et jobbintervju og har bestilt et Airbnb-rom for natten, bare for å oppdage at leiligheten allerede er bebodd grunnet dobbeltbooking. Siden det allerede er sent på kvelden, bestemmer hun seg for likevel å overnatte. Etter hvert merker hun at det også er langt andre ting å være stresset for i dette huset enn den andre gjesten.

Ukjente Zach Cregger står bak denne tidvis riktig så gufne og ekkel-morsomme skrekkrullen. Da er nok skuespillerne av det litt mer kjente slaget. Bill Skarsgård er utvilsomt det største trekkplasteret her. Mannen bak Pennywise-karakteren i de to nyeste IT-filmene, har klart å bli dobbelbooket i dette lille huset, sammen med Georgina Campbell, kjent fra serien som Suspicion (2022) og His Dark Materials (2019). Sammen utgjør de noen av karakterene som etter hvert altså merker at det foregår rare ting i dette utleiehuset.

LEKER SEG MED GENREN

Historien leker først med våre forventninger og skrekk-referanser. Den tar seg god tid til å bygge opp både spenning, handling og et overraskende tidlig klimaks som tilfører en riktig så stor twist til historien. Handlingen videre derfra skal ikke røpes her, men også andre får etter hvert oppleve dette husets “vrede”.

Tematisk bakes det også inn metalag og satire som ikke nødvendigvis funker helt godt all the way. Det er noe som skurrer enkelte steder her, og som gjør at referansene til virkeligheten blir hengende litt vel mye i lufta, som om de bare er tatt med for “smarthetens” skyld, men ikke klarer å fullføres helt innen historien er over.

Det som vi kan kalle filmens første del er både god, stødig og spennende. Tess sitt møte med en fremmed mann, innbyr til både spenning, refleksjon og tanker, noe som gjør at man som tilskuer også i stor grad selv tilfører kjøtt på beinet underveis. Hvem kan man stole på? Har man feilaktige og forutinntatte holdninger til folk? Og hvilke viktige valg skal man ta underveis i en gitt situasjon?

DET BLIR VERRE...

Selv om Tess sin fremtoning oppleves som forholdsvis troverdig, blir det verre utover i historien. Etter hvert trer AJ (Justin Long) inn i filmen, en karakter som regelrett nærmest river filmen med seg ned i bakken. Han er skrevet såpass dum, provoserende (joda, sikkert med vilje, men likevel…), og treig, at man river seg i håret over ham. Dette går dessverre ut over filmen som helhet, og i den siste halvdelen gjør AJ så mange dumme trekk at man sitter og lurer på hvordan det er mulig å dra sin egen (frem til da) riktig så velregisserte og knakende herlige skrekkfilm ned i søla på dette viset.

Da er det enklere å like den sorte humoren som etterhvert åpenbarer seg bak skrekk og gru i historien. Regissør og manusforfatter Cregger har heldigvis skjønt at skrekk og humor fort kan bli riktig så fengende, om så gjort på en bra måte. Dette klarer Barbarian veldig godt, og enkelte scener er nesten på gapskratt-nivå.

På den annen side er det flere helt sentrale ting som ikke henger på greip eller blir forklart, noe som får oss til å klø oss litt i hodet. Filmen hopper bukk over ting, og skrekkfilmgenrens evige kamp med og mot realisme, slår slik også i Barbarian litt uheldig ut.

BEDRE ENN DET MESTE

Klarer man å overse slike ting, blir Barbarian en riktig godbit med nok særegenheter, kvaliteter og ekkel uhygge som langt på vei funker ypperlig. Blandet med humor og ekle stemninger blir den derfor lett å anbefale. Bare så dumt at filmen etter hvert gjør enkelte lite troverdige grep rundt visse karakterer, noe som langt på vei har ødelagt utallige skrekkfilmer opp igjennom historien. Hva som får regissører til å ta slike valg er ikke lett å skjønne seg på, men det skjer nå altså, rett som det er.

Barbarian er uansett en creepy rakker som absolutt bør sees nå i disse Halloween-mørke dager. Den er absolutt bedre enn majoriteten av genrefilmer og føyer seg inn i rekken mer smarte og oppriktig creepy skrekkfilmer de senere årene.

(PS: Barbarian kan, utrolig nok, strømmes på Disney+. Da begynner man å skjønne hvor store Disney har blitt, når de begynner å sluke i seg av markedet også innen skrekkfilmgenren!)

Se om film er på streaming:

• Barbarian
  • Digitalspy.com