Anmeldelse av Bros, amerikansk film fra 2022

Komedie, Drama, Romantikk Spilletid: 115 minutter Aldersgrense: 12 år

- Skeiv film - Les flere.
- Komedie - Les flere.
- Romantikk - Les flere.

Herlig "bro-rom-com", med brodd.

[Skrevet av: Tore André Øyås, Dato: 27.10.2022]

Bobby er den selvsikre, rappkjefta og selvutnevnte eksperten på skeiv kultur. Han driver egen podcast, er en aktiv skribent og jobber som formann for et planlagt LGBTQ+-museum. På den personlige fronten har han ikke troen på dating og noe fast forhold. Han er som dømt til å leve evig singel. Men så en dag dukker Aaron opp, en i utgangspunktet perfekt utseende hunk som i Bobbys øyne bare er nok en one night stand. Likevel er det som om det er noe spesielt ved Aaron som han ikke får ut av tankene…

Er det noe man virkelig kan like med Bros så er det den gode balansen mellom satire, (selv)kritikk og innsikt, blandet med mer eller mindre klassiske romantiske toner. Samtidig klarer ikke filmen helt å la være å falle i det som etter hvert blir en noe småkjedelig forutsigbar klisjé av en romantisk komedie.

Man skulle med andre ord ønske den turte litt mer. Som tidenes (faktisk!) første store studioproduserte skeive romantiske komedie, er det imidlertid ikke så rart å forstå at man også ville safe litt her og der. Se for deg The Hangover møter You’ve Got Mail, med litt skeivt tilsnitt, ja så får du Bros

Regissør Nicholas Stoller står bak også andre komedier som Dumpet av Sarah Marshall (2008) og Bad Neighbours (2014). Stoller har selv skrevet manus sammen med hovedrolleinnehaver Billy Eichner.

Sistnevnte er både god og passende i rollen som Bobby, den reflekterte intellektuelle og sosialt oppdaterte karen som privat har store problemer med å knytte seg til noe fast partner i det som han selv kaller et "mylder av tullinger".

Ikke så vanskelig å kjenne seg igjen i dette, si, og faktum er at Bros også ellers i stor grad byr på flust av gode observasjoner, treffende kulturell karakteristikk, politisk- og sosial satire som virkelig setter tiden vi lever i under en både god, viktig og morsom lupe.

Spesielt i den første timen av filmen nærmest hagler de gode poengene, satiriske som rent komiske, om alt i fra skeiv kultur, seksuelle preferanser, heteronormativitet, og generelt det virvaret av betegnelser og båser som for mange i dag kan oppleves som svært forvirrende. Her retter Bros både frekke og kritiske pekefingre både her og der. Den går heldigvis aldri i fella, blir rent "pk" og bare høvler over den ene eller andre siden - nei, her får alle sitt pass påskrevet.

Bobby i sentrum er både rappkjefta, passiv- og aktiv-aggressiv, i møte med andre mennesker. Han sliter som nevnt med å tilpasse seg andre, spesielt om det er forventninger til romantikk i luften. Men skuespiller Eichner er intens. Dét kan ingen ta fra ham, og nettopp derfor kan han også bli litt vel mye, selv for de mer tolerante av oss.

I løpet av filmens andre halvdel forsvinner dog mye av både humoren og broddene, og historien går mer over i klassisk romantisk klisjésuppe, noe som gjør at den ikke lenger skiller seg ut i fra havet av mer streite romcoms på markedet. Ikke at dette altså er uventet, til genren å være, men her faller Bros litt ned og blir bare så som så som satire og komedie.

Rent humormessig er det også typisk for slike typer filmer at de først tar avstand fra stereotypier, for så å selv falle ned på akkurat det samme. Så også med Bros. Det føles som et litt oppbrukt kort innen genren og som ikke gir helt den gode ettersmaken man skulle ønske en skarp samtidssatire hadde. Det er mange gode poeng her, som at ikke alle er sex- og kroppsfokuserte i blant homser, men samtidig faller også hovedkarakterene ned på å nettopp være mye av det samme, om du skjønner tegninga.

Samtidig føles det godt å se en slik film som er skrevet av og med skeive selv, og som ikke er et streit tilnærmet forsøk på å gjøre penger av noe politisk korrekt eller for å skildre vår ekstremt selvsentrerte tid vi lever i. Innsikten fra Stoller og Eichner er i god grad slik gull for manus, og det merkes tidvis altså godt.

Til slutt oppleves Bros egentlig overraskende lik alle andre typer romantiske komedier, og hvor man på veien går innom både selvironi, kritiske satireelementer og den klassiske romansen mellom to hovedkarakterer. Denne “broromcomen” har med andre ord stort sett det som skal til for å tilfredsstille både romantikeren og kynikeren i deg. Den treffer best den første halvdelen, mens sistedelen går igjennom klassiske utviklingstrekk hvor en passe klein avslutning trekker dette ned til en helt grei opplevelse som ikke skader noen å se.

Filmen finner ikke opp komediekruttet på nytt, men lander det den har satt seg fore ganske så bra. Som skeivt innslag innen genren, med et herlig og (endelig!) svært så fargerikt karaktergalleri og skuespillere, er den dessuten en viktig bidragsyter som selvsagt skulle ha kommet for lenge siden. Underveis byr Bros på mang en selvreflekterende aha-opplevelse som vi alle har godt av å få slengt i trynet innimellom, samtidig som man får seg en god latter.

(Foto/Copyright: Universal Studios)

Se om film er på streaming:

- Storkene - Morsomt og hysterisk for både barn og voksne
- Neighbors 2: Sorority Rising - Vill og gal, med noe på hjertet!
- Bad Neighbours - Rølpete fester og ‘party poopere’!
- Get Him to the Greek - Stjernelivet med narko, party og sex
- Dumpet av Sarah Marshall - Kjærlighetskatastrofe