Anmeldelse av Supercool, kanadisk film fra 2021

DVD / Blu-Ray
Les flere spalteomtaler: DVD / Blu-Ray

Feilslått high school-komedie

[Skrevet av: Torstein Ryen-Pettersen, Dato: 25.10.2022]

Ved første øyekast så virker «Supercool» som en slags First Price-variant av den fabelaktige komedien «Superbad» fra 2007 med Michael Cera og Jonah Hill i hovedrollene. Men der hvor First Price fungerer helt fint i enkelte tilfeller, er dessverre «Supercool» av den særdeles ymse sorten. Ikke er den morsom og ikke gjør den et reellt forsøk på å sørge for at romantikken spirer og gror heller.

Neil (Jake Short) er en gutt som går siste år på high school og drømmer om å få kontakt med jenta, Summer (Madison Davenport), han har vært forelsket i før skoleåret er omme. Men det er ikke lett når hun er i en annen liga og det siste forsøket på å prate til henne endte med at han kastet opp over henne i skolekantina. Men når Neils ønske går i oppfyllelse er han plutselig en kjekkas som alle ser på og snakker til. Er dette sjansen til Neil? Og klarer han å komme nærme nok før 24 timer er gått og han blir forvandlet tilbake seg selv igjen?

Filmer om gutter som går på high school og som er forelsket i den uoppnåelige jenta har vi sett mange ganger før. Den mest kjente av dem er nok «American Pie» som satte standarden for denne subsjangeren ved å gjøre pinlige manøvre og keitete ungdom til en morsom affære, men det finnes også de som går i en litt annen retning ved å forsøke seg på mer seriøsitet og blomstrende romantikk. «Supercool» er dessverre ikke helt noen av delene. Den er nesten en blåkopi av «Superbad», men man ser elementer fra flere andre filmer i den samme sjangeren og den kunne dermed hatt potensial til å bli noe mye mer enn det den klarer å hoste opp.

Jeg har ikke noe forhold til den finske regissøren Teppo Airaksinen fra før av, selv om han har gjort mye på TV-seriefronten i Finland før han nå fikk sjansen til å lage langfilm i USA med denne filmen. Tar man ett steg tilbake er det ingen kjente folk som har skrevet manuset, ei heller de som har jobbet med originalmanuset før det ble jobbet på videre. Videre blir det en rød tråd at det er ukjente folk som står foran kamera også. De mest kjente ansiktene er Madison Davenport («Sharp Objects» og «Noah»), Damon Wayans Jr. («Let’s Be Cops» og «Dance Flick») og Iliza Shlesinger («Spenser Confidential”), mens de to guttene i hovedrollene er gestaltet av totalt ukjente navn som Jake Short og Miles J.Harvey. Dessverre er verken kjemien dem imellom eller deres tolkninger av rollene gode nok til at de setter tydelige spor etter seg. Begge de to rollene kunne vært så utrolig mye bedre med litt mer energi og litt mer genuin nerdete følelse for å fungere optimalt. Det er for øvrig en rød tråd at det er mangler hos skuespillerne, for de mer kjente navnene bidrar ikke akkurat nevneverdig de heller. Drar jeg inn det faktum at hele historien er fjern og at utgangspunktet i det at en altfor tilfeldig dialog presenterer oss for konseptet med at man kan ønske seg noe og så varer det i 24 timer, blir hele grunnlaget for alt som skjer videre i filmen, skjønner du kanskje at det var et manus i bunnen her som er godt bevart.

Det er litt kjedelig at en film som «Supercool» kunne hatt potensiale om de hadde tatt en runde med det meste. Nytt valg av regissør, en runde til på manusfronten og utskiftning av de fleste skuespillere, så kunne dette vært en ny favoritt innen denne subsjangeren. Men siden resultatet er som det er så har jeg ikke noe positivt å komme med. Dette var sørgelig kjedelig og uten verken sjarm eller glimt i øyet så er det ikke mye håp. Dette er i utgangspunktet ikke en helt forferdelig film, men jeg velger å ta med at terningkastet er av den svake sorten – bare som et advarende «dask på lanken». Terningkast to (av den svake sorten, altså).

Se om film er på streaming:

• Supercool
  • Filmthreat.com