Filmfronts personvernerklæring og informasjonskapselbruk / PRIVACY & COOKIES

Filmfront.no bruker informasjonskapsler (cookies) for å gi en bedre brukeropplevelse. Se link over for hva informasjonskapsler brukes til.
Logg inn
Bli medlem
Filmfronts egen podcast
 
 

Anmeldelse av Leave, norsk film fra 2022

Skrekk, Thriller Spilletid: 106 minutter Aldersgrense: 15 år

Omtalespalte: Kinofilm

Les flere kino-omtaler med mer.
Underspalter:
- Skrekkfilm - Les flere.

Mørkt og stemningsfullt om dystert familiedrama

[Skrevet av: Tore André Øyås, Dato: 26.10.2022]

Det har gått 20 år siden Hunter som baby ble etterlatt alene på en kirkegård i USA, svøpt i et teppe med sataniske symboler. Som voksen er hun nå besatt av å finne ut av hvem som forlot henne der, og hvorfor. Sporene leder henne til Norge og Bergen, hvor hun oppsøker det som skal vise seg å være hennes familie. Jo mer hun graver, jo mørkere blir imidlertid synene hun ser.

Annonse:

Teamet bak Leave har skapt en mørk, dyster og stemningsfull skildring av det som ikke er en rent dum blanding av miljøskildringer, historikk og familiedrama. Regissør er Alex Herron som blant annet er kjent for en lang rekke tv-produksjoner om musikk i Storbritannia, og som her langfilmdebuterer.

Thomas Moldestad, som også skrev Fritt Vilt 1 og 2, står bak et manus som forsåvidt oppleves troverdig og realistisk innenfor fiksjonsrammene, men som mangler en vesentlig bit hva hovedrolleinnehaverens fremgang angår. Hunter, som altså leter etter sin mor og far, hjemsøkes nemlig stadig vekk av demoniske krefter i form av syner og skremsler, noe hun merkelig nok ikke ser ut til å bry seg nevneverdig om. Gang på gang åpenbarer det seg en spøkelsesaktig skikkelse som ber henne om å dra ("leave!"), men rett etterpå er det altså som om ingenting har skjedd. Merkelig. Oppsiktsvekkende gode i engelsk, både i uttale og med et rikt ordforråd, er folkene i denne bygda også gitt. 

Hovedrollen spilles sympatisk av Alicia von Rittberg, for tiden også kjent fra serien Becoming Elizabeth. Rittberg spiller godt og troverdig, bortsett altså fra det noe merkverdige fraværet av forundrelse rundt spøkelsene og skikkelsene som plager henne. Kanskje tar hun det for gitt hvem dette er, men likevel… dette er jo strengt tatt ikke dagligdagse opplevelser. 

Leave er en mørk film, på flere måter. Tematisk handler den om forsvunne foreldre, store spørsmål rundt opprinnelse, familie og om hva som skjedde Hunter som barn. Hennes søken tar henne til en norsk bygd og en kristenkonservativ familie, hvis slektens kvinner ikke har kommet helt godt utav det igjennom årenes løp.

Foruten historien er filmen også meget mørk i bildene, ja faktisk såpass at undertegnede hadde problemer med å se hva som foregikk i enkelte scener. Dette føles litt unødvendig, selv om all denne mørkheten langt på veg også faktisk funker på sitt vis - det gjør filmen enda mørkere, og dette passer den (noe banalt) ypperlig. Bare så synd at den parallelt altså også gjør at man mister litt i bildene.

Karakterene er forholdsvis enkle. Ellen Dorrit Petersen er metal-sanger i en lokal gruppe som Hunter tar kontakt med for å finne sin familie. Herman Tømmeraas, kjent fra seriene Skam og Ragnarok, er et fargerikt innslag, men forblir overflatisk og enkelt fremstilt som en bortskjemt rikmannssønn, bitter på sin egen familie. Når historien nærmer seg slutten, skal det vise seg at også andre karakterer er noe enkelt fremstilt, og at tematikken føles utdatert, i dag. 

Leave er nemlig en slik film hvor “alle” menn er onde og stygge. Dette føles både utdatert, gammeldags og egentlig rimelig unødvendig i en film som lett kunne styrt unna slikt. Tematisk har historien interessante koblinger mellom norsk black metal-miljø, religion og satanisme, noe som tilfører en viss grad av spenning. Med mørke, dystre og regntunge Bergen som bakteppe, tilføres også filmen et ytterligere mørke som passer den ypperlig.

Leave er ikke direkte dårlig, men historien og tematikken blir aldri voldsomt oppslukende, ei heller blir den stående igjen som en veldig skummel genrefilm. Resultatet blir derfor litt så som så. Det mangler tempo, narrativ utvikling og spenst nok til at historien skal skinne, og filmen kunne hatt godt av å bli både klippet her og der, skrevet om/skåret ned, for slik å bli mer tett, effektiv og drivende som spenningsfilm. Det er gode stemninger her i miljøskildringer og slikt, men helheten dabber av i effekt. Som skrekk anno 2022 oppleves den også som utdatert og nokså gammeltraurig. Liker du derimot en stemningsfull slowburner, funker dette helt greit. 

(Foto/Copyright: SF Norge)



Se om film er på streaming:

Diskusjon

Les mer om filmen
Gjennomsnittskarakter:
(2,7 av 6 - 10 stemmer)

Kritikker i media

  • Leave
  • Dagbladet
  • Aftenposten
  • NRK P3 - Filmpolitiet
  • Filmfront
  • Fedrelandsvennen
  • Bergens Tidene
  • Verdens Gang
  • Adressavisen

Land:

Norge

Språk:

Engelsk, Norsk

Medvirkende

 
 

   Filmfront.no © Filmfront AS 2022 Les mer om filmfront

   Alle navn, merkenavn og bilder er copyright til de respektive eiere og skapere.

   Filmfronts personvernerklæring og informasjonskapselbruk / PRIVACY & COOKIES