Personvern og cookies

Filmfront.no er ansvarlige for dine data. Vi bruker Cookies for å tilby en bedre brukeropplevelse og for å holde en statistikk for siden via Google Analytics.

Anmeldelse av Our Hospitality, amerikansk film fra 1923

Komedie, Familie, Stumfilm Spilletid: 74 minutter

Omtalespalte: Klassiker

Les flere spalteomtaler: Klassiker

En solid stumfilm av Buster Keaton med en helhetlig og sjarmfull historie

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 24.10.2022]

Vi stifter bekjentskap med familiene Canfield- og McKay-familiene som har hatt en dyp feide mellom seg og ikke kan fordra hverandre, selv om ingen husker hvorfor feiden blusset opp. I 1810 kommer konflikten til et dramatisk punkt da de to rivalene fra de to familiene dreper hverandre. Det gjør at enken etter Mr. McKay at ikke sønnen, Willie, skal lide samme skjebnen. Det gjør at hun flytter til New York og oppdrar sønnen uten å fortelle om feiden.

20 år senere får Willie et brev om at hans fars eiendom nå er hans. Da får han fortalt om familiefeiden, men drar på tur for å kreve arven sin. På togturen møter han den sjarmerende jenta Virginia. De blir godt kjent gjennom togturen og faller for hverandre. Nå gjenstår det bare å se hva som venter dem da de møter igjen de bitre familiene…

Buster Keaton er blant mine yndlings stjerner på film av de gamle mesterne. Han er kjent for et steinfjes i alle sine filmer, nesten i samme gaten som Steven Segal, bare mye mer klassisk. Hans mest kjente film er Generalen fra 1926, men denne filmen er mye mer solid ut i fra at den rører oss på flere punkter og har mer å spille på enn en togrute. Dette er Buster Keatons andre langfilm og hans første helaftens komedie der alt henger sammen i ett. Filmen har mange scener som ikke er utelukkende komisk og med mindre gags enn man skulle tro. Det skal også legges til at filmen har en sammenhengende komedie og ikke bare spøker satt etter hverandre.

Filmen er meget klassisk utført uten å bli for mye bananskallkomedie. Det vil si at filmen går på et mye dypere plan enn det og det blir mye mer dramatisk handling mellom slagene. Med andre ord er dette ikke en film som skriker etter underholde deg, men heller å fortelle en historie som betyr noe. Du får også en ganske original komedie for sin tid, og den har mange interessante tvister underveis og er langt i fra noen formelfilm på noe vis. Filmen begynner rolig og dramatisk og glir litt og litt over i komedien.

‘Our Hospitality’ er en film som smelter sammen med musikken og blir en film som på en merkelig måte fenger. Filmen er ikke enkelt laget og har flotte fotosekvenser med stilfulle og interessante ting som skjer i bildet. Buster Keaton spiller bra i filmen og forteller mye med sin uttrykksfulle kropp. Han har også et veldig klassisk ansikt og utseende som han bruker mye i filmens filmfortelling. Buster Keaton spiller dog helt seriøst gjennom hele filmen med steinansikt uansett hva som skjer og så handler han på det.

Handlingen er spenner på alt mellom togkjøring på skjeve og humpete skinner til familiefeider i heimen ved vinterstider og ellers. Scenene med togkjøringen er ganske sjarmfull med det vesle damplokomotivet med to forelskede og den artige hunden som alltid løper mellom hjulene på toget. Filmen har tidvis mer scener som forenes med komedie og vi skjønner jo at det er komedie man ser på når de kjører gjennom en tunnel og kommer ut på andre siden sorte i fjeset.

Regien er ved Buster Keaton og John G. (Jack) Blystone. De har laget en solid film med mye stødig fotoarbeid. Det hele skinner virkelig og er blitt en enestående film i filmhistorien med bøtter og spann av sjarme og klassisk utforming. Busters familie spiller også i filmen, der faren, Joe, spiller også i filmen som jernbaneingeniøren og kona til Keaton og sønnen hans er også med i filmen. Det er også en del halsbrekkende stunt i filmen, men mindre enn det det pleier å være i filmene til Keaton.

Jeg er som sagt Buster Keaton-fan og denne filmen hadde jeg ikke sett før. For min del falt jeg helt pladask for denne filmen. For kort tid siden har jeg sett Chaplins filmer på nytt og Keaton er også en filmskaper som virkelig er en av de aller største pionerne for sin tid. Som stumfilmverk er dette helt fabelaktig og en film det er lett å like. Du må selvsagt elske filmmediet og være vant til å investere tid med et medium uten replikker og med bare musikk og bilde i skjønn harmoni. Om man følger med på filmen, så vil man komme inn i handlingen og alt føles meget sjarmfullt utført. For min del tror jeg dette kan være en god introduksjon for å stifte bekjentskap med stumfilmer, som virkelig er en første viktige del av filmbransjen.

[ Filmen kan du se på filmotekets nettsider, som tilbyr gratis filmer om du har lånekort ]

Se om film er på streaming:

• Our Hospitality
  • Radio Times