Filmfronts personvernerklæring og informasjonskapselbruk / PRIVACY & COOKIES

Filmfront.no bruker informasjonskapsler (cookies) for å gi en bedre brukeropplevelse. Se link over for hva informasjonskapsler brukes til.
Logg inn
Bli medlem
Filmfronts egen podcast
 
 

Anmeldelse av Mrs. Harris goes to Paris, amerikansk film fra 2020

Drama Spilletid: 116 minutter Aldersgrense: Alle år

Omtalespalte: Kinofilm

Les flere kino-omtaler med mer.
Underspalter:
- Dramafilm - Les flere.

Uimotståelig feelgood, old fashion-style.

[Skrevet av: Tore André Øyås, Dato: 19.10.2022]

Ada Harris er krigsenke og jobber til vanlig som hushjelp for rike folk da hun en dag plutselig får vite at hun får etterbetalt en god slump krigspensjon etter sin avdøde mann. Pengene gir henne mulighet til å realisere sin store drøm - reise til Paris og kjøpe seg et stykke fantastisk Christian Dior-kjole! 

Annonse:

Amerikanske Anthony Fabian står bak dette som må være en av høstens aller beste feelgood-filmer, med alltid briljante Lesley Manville i hovedrollen som den litt Mary Poppins-aktige hjertegode romantikeren Ada Harris. Mot henne kommer også etter hvert Isabelle Huppert inn i rollen som én av Diors høyre hender i Paris. 

Mrs. Harris goes to Paris kunne imidlertid lett, i feil hender og med mindre interessante skuespillere, blitt særdeles lettbeint, banalt naiv og det som verre er. Men regissør Fabian, som også står bak manus sammen med Carroll Cartwright (igjen basert på boken av Paul Gallico), forvalter historien om Harris på en langt mer hjertevarm, fornuftig og uimotståelig måte enn som så.

De ender derfor opp med en film som må sies å være både vellykket og riktig så sjarmerende, og klarer oppgaven med å tilby en god gammeldags feelgood-film med bravur. 

Men ja… historien om Harris er dynket i gammeldags naiv, godtroende og lettbeint dramaturgi, hvor Mrs. Harris selv går rundt og dagdrømmer om fordums tid, om sin savnede ektemann, og altså om Diors fantastiske kreasjoner. Hun ser tegn over alt, tegn på ting hun skal gjøre, enten det er å satse alle pengene sine på hundeveddeløp, eller å reise til Paris og realisere drømmen om en stor og fantastisk kjole.

Det som videre skjer i Paris er på mange måter både en klassereise for fru Harris, men også et symbol på forandringer i samfunn og kultur på 50-tallet. Det meste som skjer er riktignok både forutsigbart og preget av “sett det før”, men så er da også dette i stor grad også dens sterkeste kort.

For det ligger en erkjennelse i det å forstå at både forutsigbarhet, naiv feelgood, og en lettbeint behandling av livets mange harde slag, også er en filmatisk egenverdi. Dette har Fabian og co. forstått, og forvalter altså også materialet sitt svært godt deretter.  

Selv om filmen i seg selv er like gammeldags og old fashion, speiler den dermed også tiden den skildrer på ypperlig vis. Den er nokså urealistisk her og der, men parallelt også akk så sjarmerende idyllisk, uskyldig, romantisk og viktig i måten den skildrer drømmer og det å sette seg mål i livet på. Den er også en hyllest til hardt arbeid, det å aldri gi opp, og flere liknende filmatiske klisjémarkører. Dens bruk av stereotypiske, enkle og stive karakterfremstillinger vil kanskje ikke gi den noe Oscar-nominasjoner, men forsterker bare dette sjarmerende godlynte gammeldagse som nok mange fremdeles vil sette pris på.

Mrs. Harris goes to Paris er derfor umulig ikke å anbefale for særlig godt voksne romantikere. Den blir et symbol på at film fremdeles kan være ren og pur virkelighetseskapisme, her mest for godt voksne. Dette er oppskriftsmessig feelgood, men som Mrs. Harris selv sier det - en slik type dagdrømming er noe vi kanskje trenger i disse tider. Det er vanskelig å si seg uenig i dette.

(Foto/Copyright: Ada Films Ltd - Harris Squared Kft)


Se om film er på streaming:

Diskusjon

Les mer om filmen
Gjennomsnittskarakter:
(4,6 av 6 - 16 stemmer)

Kritikker i media

  • Mrs. Harris goes to Paris
  • Cinemablend.com
  • Filmfront
  • Moovy.dk
  • The Guardian
  • Thefilm.blog
  • RogerEbert.com
  • Fromthefrontrow.net
  • Aftenposten
  • Jyllands-Posten
  • Filmmagasinet Ekko
  • Kulturkupeen.dk
  • Nosferadio.dk
  • Dagbladet

Land:

USA

Språk:

Engelsk, Fransk

Medvirkende

 
 

   Filmfront.no © Filmfront AS 2023 Les mer om filmfront

   Alle navn, merkenavn og bilder er copyright til de respektive eiere og skapere.

   Filmfronts personvernerklæring og informasjonskapselbruk / PRIVACY & COOKIES