Anmeldelse av Road Trip, amerikansk film fra 2000

Komedie, Teen Movie Spilletid: 93 minutter Aldersgrense: 11 år

En vill og morsom Road Trip

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 10.10.2009]

Josh Parker og Tiffany er kjærester, men de studerer på forskjellige steder langt fra hverandre. Josh har laget en koselig video for å overraske sin kjære Tiffany. Dessverre finner han ut at han har sendt feil videokassett som inneholder hans seksuelle akt med en annen jente. For å redde situasjonen drar Josh sammen med noen venner ut på en vill 'Road Trip' og i håp om å komme fram før posten...

Josh Parker og Tiffany Henderson har vært venner siden de var fem år gamle. I tenårene begynte de å få varme følelser for hverandre og ble et uadskillelig par. Josh ringer kjæresten sin hele tiden, men den siste uken har han ikke fått svar og tror selvsagt det verste. Dette resulterer i at han er utro med en annen jente. Han ender også opp med å filme hele akten.

Som en koselig personlig hilsen har Josh laget en videokassett der han spiller noen sanger på gitar og forteller hvor mye han savner sin kjære Tiffany. Det er bare det at han mikset opp videokassetten med den der han filmet sin seksuelle akt. Hans venner EL, Rubin og Barry stiller selvsagt opp for å redde situasjonen. Men de har ikke noe transportmiddel så derfor blir Kyle også med. Han stiller motvillig opp med farens bil og sitt kredittkort til disposisjon. Barry er med i ånden og blir hjemme for å mate slangen til Josh, mens de andre drar på sin villeste tur noensinne.

Tom Green spiller en meget snål karakter ved navn Barry. Han har en innlevelse man sjelden ser på slikt karakterskuespill av komisk art. Det hele blir sykt snålt og det gir mye tilbake til filmen. Ellers finner vi andre kjente komiskuespillere som Seann William Scott kjent som Stifler i American Pie filmene. Breckin Meyer fra Rat Race spiller en av de ledene rollene som Josh. DJ Qualls gjør også en fornøyelig karakter i den jomfruelige og stille gutten som låner bort farens bil og kredittkort for denne ville erfaringen. Ellers møter vi Paulo Costanzo, Amy Smart og Rachel Blanchard.

Regissøren Todd Phillips er heller ikke helt ukjent i komiverdenen og har laget andre morsomme filmer som Old School fra 2003 og Hangover fra 2009 for å nevne noen. Samme mann har også skrevet manus til filmen sammen med Scot Armstrong. Road Trip er velgjort og klarer alt den forsøker seg på. Jeg likte også godt innfallsvinkelen der en av karakterene driver å forteller historien og smører litt på innimellom. Med den vrien blir det til at en kommer unna med en del fjas som ellers hadde vært litt for usannsynlig.

Man kan diskutere opp og i mente hvor sannsynlig denne filmen er, eller hvor bra skuespillet er, men jeg mener man må ta dette for hva det er. Man får servert en vill og livlig historie som blir fortalt med gode komiske virkemidler. Filmen er en av de bedre i sin sjanger og klarer å levere poenger jevnt utover. Dette er vel en litt elsk eller hat film. For de som liker litt drøye og tullete High school/College-filmer med litt rølpete historier er dette en vinner. Filmen er verdt et forsøk for å se om den faller i smak for en lattermild kveld.

- Road Trip 2: Beer Pong - Du vil garantert le deg igjennom filmen

- Joker - Intenst om Jokerens tilblivelse
- War Dogs - Småkjedelig om utrolig historie
- The Hangover Part III - Spar oss...!
- The Hangover 2 - Ikke like moro denne gangen!
- Due Date - Grei komedie med et preg av alvor
- Hangover - Hysterisk latterkrampe!
- Starsky & Hutch - Småmorsom tullekomedieparodi på syttitallet
- Old School - Ganske artig partyfilm