Anmeldelse av Hitman (Sat sau ji wong), kinesisk (hong kong) film fra 1998

Action, Kampsport Spilletid: 105 minutter

Omtalespalte: Kampsportfilm

Her finner du omtaler av kampsportfilmer.
Les flere spalteomtaler: Kampsportfilm
- Actionfilm - Les flere.

Standard Hong Kong-1990-tall-action

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 19.09.2022]

Vi skal til Hong Kong der en mystisk leiemorder går løs. Han dreper andre mordere. Etter at eks-yakuza-sjef Tsukamoto blir myrdet at den mystiske leiemorderen, vet han ikke at Tsukamoto har satt av et fond på 100 millioner dollar for den som dreper drapsmannen. Den avdødes maktsyke barnebarn, Eiji, blir da det nye overhodet for Tsukamoto-familien og en av dusørjegerne. Vi følger også eks-soldaten, Fu. Han er en del av en liten gjeng som får vite om dusøren og han blir med i kampen om å heve dusøren. Jakten er i gang…

Jeg så en typisk versjon av filmen med engelsk dubbing. Det er noe ødeleggende, men gir også en viss sjarme på filmen. Dette er en skikkelig actionfilm av det gamle slaget, men likevel er ikke filmen i nærheten av noe toppklasse. Badguyene er av det ganske stereotypiske slaget. Det gjør at det lyser skurk av de på lang avstand. Filmen holder omtrent det den lover, men har noen dødperioder og er noe søvnig i starten. Dette kommer seg mer mot slutten, og der skaper filmen mer engasjement.

Alt er simpelt bygget opp med regi av Stephen Tung. Filmen er ikke noe spesielt å se på reint filmteknisk, men filmen er greit nok laget. Noen ganger er fokuset på kameraet litt rart. Likevel gjør filmen jobben sin og blir et okei innslag i hverdagen med action for gutta. Skuespillet er noe preget av at filmen er dubbet, men ellers ser skuespillet greit nok ut. I hovedrollen treffer vi Jet Li og vi treffer også Eric Tsang, best kjent som krimbossen fra Infernal Affairs-filmene (Som er filmene som Martin Scorseses ‘The Departed’ er basert på).

Filmen har ikke det høyeste tempoet. Det tar omtrent 25 minutter inn i filmen før kampsporten begynner. Du får riktignok en scene før i filmen der Jet Lees rollefigur introduseres i det han krysser en høyt trafikkert motorvei med skarpe reflekser i jakten på en mynt han mister ut i veibanen. Han når selvsagt mynten før den rekker over til en tiggers skrin som slukøret må se at mynten blir tapt på den andre siden av veien. Jet Lee viser seg som en bra actionhelt i filmen og viser solide kamsporttakter.

Tempoet er noe tregt til tider og filmen lider litt i perioder av for lite energi. Jeg skulle gjerne ønske meg mer action i filmen. Det er dog andre sekvenser i filmen med noe drama for å binde sammen selve handlingen i filmen og resten av actionen. Actionen i filmen er både kampsport og skuddvekslinger. Det er dog lite action i filmen til å være en actionfilm, men den actionen er ganske grei. Men dette er ikke helt på topp, og føles litt som å se en light versjon av en Jackie Chan-film. Det er også noe komikk i filmen mellom slagene og det er med på å krydre inntrykket og få litt humør på innslagene.

Alt i alt er dette en okei kampsortaction fra Hong Kong. Men filmen er aldri i nærheten av å fremstå som en klassiker på noen som helst måte. Likevel er filmen inne på noe i de rammeste sekvensene. Det er dog noe sakte film og rask film til tider ispedd en god del rappmusikk med beats for å krydre actionen. Dette er ganske typisk til tider og skiller seg ikke minneverdig ut i mengden. Derfor ruller jeg ikke mer enn en treer på terningen til en film som ikke har så mye å tilby i underholdningsøyemed. Men filmen har sine små øyeblikk og det redder noe av inntrykket og er typisk action fra Østen fra slutten av 1990-tallet. Jeg skulle dog ønsket meg mer intensitet i filmen og et plott som ikke var så utrolig rett frem. Det gjør at filmen virker noe datert og har ikke har tålt tidens tann like godt. Mot slutten er det en del action og det er okei laget med en del flid i hvordan actionen er skildret med høy intensitet, uten at dette ikke er direkte vakkert å se på. Det er disse sluttactionscenene som redder en del av inntrykket.

Se om film er på streaming:

• Hitman
  • BBC
  • Eyeforfilm.co.uk
  • Cinemagazine.nl

Hong Kong

Engelsk, Kantonesisk (Kinesisk), Japansk, Mandarin (Kinesisk)