Anmeldelse av Doom, amerikansk film fra 2005

Action, Sci-Fi Spilletid: 100 minutter Aldersgrense: 15 år

Omtalespalte: 4K/UHD

Her finner du omtaler av 4K/UHD-filmer.
Les flere spalteomtaler: 4K/UHD

En mislykket videospilladapsjon

[Skrevet av: Torstein Ryen-Pettersen, Dato: 16.09.2022]

Et par år etter at regissøren Andrzej Bartkowiak opplevde å få actionfilmer som til en viss grad ble suksesser, slik som «Romeo Must Die», «Exit Wounds» og «Cradle 2 the Grave», skulle han få ta den elskede spillserien «Doom» over til det store lerretet. Det endte med minus i regnskapet og evig skade på Bartkowiaks CV. Nå som filmen nærmer seg 20 år gammel og den er ute på 4K UHD, er det lov å lure på om det er verdt et gjensyn eller om filmen ikke har fortjent en slik utgivelse?

En gruppe med soldater reiser til et forskningssenter på Mars hvor noe har gått galt. Etter null kommunikasjon er det opp til soldatene å finne ut hva som har skjedd, men sporene de snart kommer borti er langt i fra lovende. Hele forskningssenteret er satt i karantene-modus og det som venter på Mars er blodtørstige monstre som er ute etter å drepe alt og alle.

Jeg var særdeles skeptisk da denne filmen kom ut i 2005, spesielt med tanke på at jeg hadde spilt det klassiske «Doom»-spillet og så for meg en historie som var vanskelig å føre over til film uten å endre altfor mye. Og det er nettopp der jeg traff den ikoniske spikeren på hodet. Som med den første «Resident Evil»-filmen som kom ut tre år før denne, så virket det ikke som en var verken en genuin plan eller et ønske om å gjøre en skikkelig saftig spilladapsjon. Det virket å ligge mer i å lage noe basert på et populært spillnavn, og det får som regel en god del publikum til å se filmene, men så blir det med det.

«Doom» er dessverre en helt håpløs historie fortalt på begredelig vis ispedd noen actionscener som er ment å underholde. Plasserer man to tøffinger i hovedrollene, som da var Dwayne Johnson («Jungle Cruise» og «Jumanji: Welcome to the Jungle») og Karl Urban («Dredd» og «The Boys»), så skulle dette være nok til å tilfredsstille actionsultende gamere? Nei, det fungerer ikke sånn. Her er det lav terksel for hva som kan anses som en skuespillerprestasjon, manuset er et eneste rot og det er kun noen småkule acitonscener som klarer å bidra til at navnearven til «Doom» består. Jeg fant faktisk ikke noen punkter å dra frem som spesielt positive, kanskje med unntak av at Rosamund Pike (kjent fra «Gone Girl» og «The Wheel of Time») faktisk er med her. Hun klarer seg for øvrig veldig bra hun heller, men jeg velger å skylde på de bak kamera for at det ble sånn.

Det er likevel en scene som mange fans liker å trekke frem fra denne filmen, og det er når vi en liten stund går i FPS-modus (First Person Shooter). Det var snedig den gang, men i dag har vi sett så mye annet som overgår dette, at det heller fremstår som litt pinlig å se på. Det har ingen annen funksjon enn å vise at det er noe som heter FPS, slik jeg ser det.

Teknisk sett så er det ingen grunn til å sende ut hylekoret på tokt for denne utgivelsen. Det er ingen grom utgivelse, ei heller en film som absolutt trengte å komme ut på 4K UHD. Jeg vil gå så langt som å si at dette er en utgivelse som er for de som er store fans av filmen fra før av. Har du ikke sett den før? Har du heller ikke noe forhold til spillene? Nei, da trenger du ikke denne filmen i livet ditt.

Som et lite sidenotis vet jeg at det kom en film som het «Doom: Annihilation» i 2019 som ut i fra storyen å bedømme er en slags reboot, da plottet virker å være nøyaktige det samme som hos denne filmen. Den har relativit lav rating hos IMDB, men jeg kan ikke se for meg at den kan være spesielt dårligere. For dette er i hvert fall laveste terningkast.

Se om film er på streaming:

Les også anmeldelser av andre filmer med samme hovedrolleinnehavere:
- Baywatch - Sola skinner i det minste, og på fine kropper...
- Central Intelligence - Feelgoodkomedie med The Rock og Kevin Hart
- San Andreas - Årets soleklare katastrofeklisjé
- Hercules - Fet action, men ingen stor Hercules
- Journey 2 - den mystiske øya - En oppdagelsesferd på Jules Vernes mystisk øy
- Skorpionkongen - Enkelt, men underholdende actioneventyr

- Exit Wounds - Rågøy hjernedødt B-film-vås for gutta som ikke har noe rot i noen virkelighet
- Romeo Must Die - Ujevn actionsmørje som tidvis glimter til

- Hvis det puster, drep det!

• Doom
  • Aftenbladet.no
  • Filmguiden

USA, Tsjekkia

Engelsk, Japansk

Universal Studios / Universal Pictures, Warner Bros. Pictures, Stillking Films, John Wells Productions, Di Bonaventura Pictures