Anmeldelse av Rose, dansk film fra 2022

Drama, Komedie Spilletid: 106 minutter

- Komedie - Les flere.

Fabelaktig Gråbøl i hjertevarmt drama.

[Skrevet av: Tore André Øyås, Dato: 14.09.2022]

Inger, søsteren Ellen og svogeren Vagn drar på busstur til Paris. Underveis røper Inger overfor medpassasjerene at hun er schizofren, noe som kommer som et sjokk og skaper uro blant folket. Fremme i Paris, har Inger en skjult agenda, samtidig som det viser seg at man kanskje heller ikke skal dømme slike som henne for mye på forhånd…

Historien om Inger er basert på regissør Niels Arden Oplevs egen søster, og Rose innbyr til mye hjertevarme, sterke enkeltscener, men også herlig varm humor.

I hovedrollen som Inger står den danske stjernen Sofie Gråbøl (Forbrytelsen, Dag og Natt). Rollen som Inger imponerer stort, hvor stemmebruk, kroppsspråk, blikk og helhet overbeviser fra første scene. Underveis er det lett å dra sammenligninger mellom denne filmen og eksempelvis våre egne filmer om norske Elling. For også Inger er annerledes, og blir derfor uforutsigbar og en byrde for sin søster og andre underveis på denne turen.

I starten er det så uvant å se Gråbøl i denne karakteren at man føler spillet er litt karikert og overdrevet, men slikt går seg alltid til, også i denne filmen. Kjenner man imidlertid ikke til Gråbøl fra før av, tror jeg derfor ikke man vil tenke over at spillet er noe annet enn fullstendig troverdig.

Derimot føles enkelte av bikarakterene noe skjematiske og lettvinte, selv om det samtidig er lett å forstå at disse skal spilles opp i mot Inger, noe som forsåvidt funker helt greit også.

Historien om Inger, søsteren og svogeren, byr på en veldig godt skrevet reise, hvor menneskelig varme, harme, uro og oppbrudd preger denne fargerike turen til den franske hovedstaden. Handlingen skal foregå i 1997, og det er imponerende at man har klart å filme i Paris såpass troverdig og attpåtil også har fått lov til å filme inne på blant annet slottet i Versailles.

Underveis pensler Oplevs film innpå så mye menneskelig grunnleggende, viktig og medrivende, at det er vanskelig ikke å bli berørt. Ikke minst oppleves balansen mellom humor, vidd, alvor og personlig dramatikk som særs god og velbalansert. Resultatet er, sammen med Gråbøls fabelaktige opptreden, et særs vellykket, hjertevarmt og publikumsvennlig drama som både sier oss noe om toleranse, nestekjærlighet og viktigheten av verdier som aldri kan gå av moten.

(Foto/Copyright: AS Fidalgo)

Se om film er på streaming:

- 13 Måneder - Sterkt og balansert om dansk IS-gissel
- Menn som hater kvinner - Spennende og godt gjennomført