Anmeldelse av Speak No Evil (Gæsterne), dansk film fra 2022

Grøsser, Thriller Spilletid: 97 minutter

- Skrekkfilm - Les flere.

Forstyrrende og provoserende!

[Skrevet av: Tore André Øyås, Dato: 14.09.2022]

En dansk familie på ferie i Toscana. blir kjent med en nederlandsk hyggelig familie. Etter å ha kommet hjem, får de en invitasjon til å komme på besøk til dem i Nederland, noe de takker ja til. Så snart de ankommer stedet, begynner idyllen fra Italia-ferien å forsvinne, litt etter litt. En stadig mer rar oppførsel fra nederlenderne, gjør at Bjørn, Louise og datteren Agnes aner at det er noe galt et sted…

Denne danske perlen viderefører vår tids nye retning innen skrekkgenren med å gå enda dypere, eller rett og slett overflatisk, inn på hva det vil si å være menneske. Speak No Evil er både forstyrrende ekkel, men også sitrende provoserende!

Regissør Christian Tafdrup har den siste tiden gjort seg bemerket med denne temmelig særegne skrekksatiren som det har gått store lovord om på diverse filmfestivaler. Nå kan endelig også publikum få se hva denne filmen, som omtales som tidenes skumleste danske film, er for noe.

Speak No Evil er en film du skal vite minst mulig om, før du ser den. Men vit at dette ikke er noe jump scare-slikker av en film. Tafdrup har (over)tydelig vært stor fan av særlig Ari Asters Hereditary (2018) og Midsommar (2019), for her går det på mange måter i mye av samme stilen, tonen og musikkbruken.

Her må det være lov å håpe på at Tafdrup etter hvert kanskje tør å gå litt mer egne veier. Tematisk kan filmen også minne om diverse kjente intruder-filmer som Funny Games (2007) og The Strangers (2008), uten at selve filmen nødvendigvis utvikler seg helt som i disse, må vite.

Men det handler altså om snodig menneskelig oppførsel, for å si det mildt. Det nederlandske ekteparet begynner nemlig å bli mer og mer ubehagelig i sin oppførsel, noe som utfordrer de godlynte, snille og i overkant gladnaive danskene.

Skal de si ifra og påpeke at de ikke synes helt om oppførselen? Eller… er det dem selv som tar feil og er litt rare som reagerer på ting? Den klassisk liberalt godtroende, snille og (over)høflige skandinaviske naturen er dermed noe som virkelig får kjørt seg utover i historien.

Underveis spør man seg derfor - er det viktigere å være snill og høflig mot mennesker, eller er det bedre å forsvare seg og stå opp for en selv og sine meninger? Skal man mer stole på magefølelsen, eller for alt det er verdt være snill og grei, og ikke lage ugagn? Bjørn og Louise vet neimen meg ikke helt hvordan de skal reagere, noe som får sine følger.

Slutten på historien er både interessant, tankevekkende og for mange trolig sjokkerende. Effekten i denne blir dog litt ambivalent i all sin frustrerende todelthet. Men det er sant nok ubehagelig å speile seg selv i disse tafatte danskene. Man møter nemlig på seg selv i døra mang en gang underveis, til en påfallende frustrerende reaksjon mot kinolerretet. At den trygge og verdifulle familieinstitusjonen trues er nok ikke noe nytt innen skrekkgenren, men når det gjøres slik som her, er det både skremmende realistisk, provoserende stikkende, og filmatisk solid gjort! Speak No Evil er et beundringsverdig særegent og solid utført nærstudie i menneskelig ondskap, og dårskap. Og kanskje har også særlig vi nordmenn noe å lære av den? Ikke ofte man kan si slikt, om en skrekkfilm gitt!

(Foto/Copyright: Another World Entertainment/ErikMolbergHansen)

Se om film er på streaming:

• Speak No Evil
  • Drm24.no