Anmeldelse av Syk pike, norsk film fra 2022

Drama, Komedie

- Komedie - Les flere.

Kompleks flerlagssatire som er veldig morsom!

[Skrevet av: Tore André Øyås, Dato: 08.09.2022]

Signe og Thomas er i et forhold som ikke er sunt for noen av dem. Thomas er kunster med oppadgående karriere og får derfor stadig oppmerksomhet. Tilbake sitter Signe og sulter etter det samme. Forholdet deres tar en ondskapsfull vending når Signe, i desperasjon, tyr til farlige medikamenter - alt for å påkalle seg oppmerksomhet og sympati.

Syk Pike er regissør Kristoffer Borglis andre spillefilm. Hans første, DRIB (2017), var et skarpt, morsomt og tankevekkende forsøk på å påvise hvordan en markedsføringkampanje rundt et fake merke kan engasjere riktige interessenter, på ekte. Tanken om et oppdiktet merke har han delvis videreført også i sin nyeste film. Denne gang er det et russisk preparat som hovedkarakteren Signe misbruker, vel vitende om at det skal være farlig for helsa og gir stygge utslett på kroppen.

Signe tørster altså nemlig etter oppmerksomhet, og filmens anliggende er å påvise hvor oppmerksomhetssyke og kåte vi kan være på å bli sett, komme ut av skyggen og pleie vårt ego mest mulig. Historien blir stadig mer overdrevet og satt på spissen, men Borgli mister aldri fotfestet og tar for mye av heller, for det aller meste funker ypperlig i denne merksnodige filmen.

Kristine Kujath Thorp gjør, igjen, en knallsterk hovedrolle, etter sitt store gjennombrudd i Ninjababy (2020). Rollen som Signe rommer svært mange følelser, sinnstilstander og små timinger, spesielt innenfor det komiske i manus.

Og det er det mye av her! Syk Pike er nemlig utrolig morsomt skrevet, og hvor den regimessige timingen i klipp, musikkbruk og snert treffer veldig godt! Humoren spenner fra det enkle og hverdagslige, til det mer mørke og vulgære, noe som virkelig tilfører en stor og tøff sjarm til hele dette prosjektet!

Dette er nemlig ikke en type film man ser hver dag, og bare her i Norge finnes det vel knapt maken til film. Det er spesielt morsomt at man fokuserer på egosentriske, narsissistiske og selvopptatte mennesker her, noe som tross alt er veldig mye mer vanlig i vårt samfunn enn man kanskje tenker over. Slik får også Syk Pike et klart snev av alvor over seg, og vi får servert flust av situasjoner vi selv nok også kan kjenne oss igjen i underveis.

Det satiriske blikket og samtidsobservasjonene, blant annet rundt den teknologiske og eksponeringskåte tiden vi lever i, gjør Syk Pike til en fulltreffer! Men den har også så mye mer, blant annet det herlige spennet innen humor, samt også noe som etter hvert utvikler seg til nærmest noe body horror-aktig, hvor Signe forandrer seg til et blodig og lite flatterende “monster” av ei dame. Vår holdning til Signe svinger videre i alle retninger, noe som gjør oss veldig deltakende og engasjerte. Hun er nemlig både uspiselig, fæl og irriterende, men samtidig også umulig ikke å forstå på mange vis. Kompleksiteten i Signe er derfor én av de mange viktige og riktige tingene som er gjort i dette fyrverkeriet av et mangesidig, velregissert og herlige komidrama!

Se om film er på streaming:

- DRIB - Lurer seg med i en stor spekulativ markedsføringskampanje

• Syk pike