Anmeldelse av De ubestikkelige (The Untouchables), amerikansk film fra 1987

Thriller, Action, Kriminal, Drama Spilletid: 119 minutter Aldersgrense: 18 år

Omtalespalte: 4K/UHD

Her finner du omtaler av 4K/UHD-filmer.
Les flere spalteomtaler: 4K/UHD

Brian De Palmas klassiker i lekker innpakning

[Skrevet av: Torstein Ryen-Pettersen, Dato: 06.09.2022]

Få regissører har en såpass sterk CV å vise til som auteuren Brian De Palma. Men for min del er nok gangsterfilmen «The Untochables ikke bare en av hans beste filmer, men også en aldri så liten favorittfilm på et personlig plan. Filmen har liksom det meste av det jeg trenger og når den også har navn som Kevin Costner, Sean Connery og Robert De Niro på rollelisten, er det vel ikke rart at filmen står som en grunnpillar i filmhistorien. At den nå er ute på 4K UHD gjør at man har muligheten til å nyte en mesterlig film på beste hjemmekinokvalitet.

Gangsterbossen Al Capone (Robert De Niro) har hele Chicago i et jerngrep etter å ha bygd opp et emperium hvor kriminalitet og alkohol er hovedingrediensene bak suksessen. En av de som har har en gruppe med lovlydige menn ute etter å sette en stopper for Al Capone er agenten Elliot Ness (spilt av Kevin Costner), som er en av få menn som ikke er i lomma på Al Capone. Men jobben med å få slutt på gangsterbossen æra er full av overraskelser når alle jobber mot dem, og de må selv sette livene sine på spill om de skal sørge for at Al Capone kommer i fengsel.

Første gang jeg så «The Untouchables» var tidlig på 90-tallet og jeg bet meg merke i skuespillere og teften De Palma hadde for å instruere dem slik at historien ble fortalt på best mulig vis. Og det synes jeg er ståa den dag i dag også. De Palma (som også står bak strålende filmer som «Casualties of War» og «Carlito’s Way») har laget en tidløs gangsterfilm som leverer god dialog, et godt historiedriv og enkeltscener som står frem som minneverdige og storslåtte i all sin prakt. Det er slike scener som setter seg inn under hjernebarken for all tid og med fire Oscar-nominasjoner og én Oscarstatuett for beste mannlige birolle (Sean Connerys prestasjon), har den så absolutt satt sine spor på filmhistorien.

Med stjerner som Sean Connery, Kevin Costner, Robert De Niro og Andy Garcia har «The Untouchables» muligheten til å varte opp med høy klasse over hele linja. Det er par av de andre birollene som ikke sitter like godt og bidrar til å gjøre filmen til noe annet enn en perfekt filmopplevelse, men ellers synes jeg filmen fungerer på absolutt alle plan. Historien sørger for at jeg sitter på tuppen av setet gjennom hele filmen og skuespillerne er såpass staute at jeg føler meg trygg på at rollefigurene gjør sitt for at brikkene i historien faller på plass.

Jeg vil også trekke frem det gode soundtracket signert mesteren Ennio Morricone som har jobbet med filmer som «Bugsy» og «The Mission» før han etter lang og tro tjeneste fikk Oscar for musikken til Quentin Tarantinos «The Hateful Eight» i 2016. Han mottok også en Oscar-nominasjon for musikken til denne filmen og det var vel fortjent. Det er noe elementært, men også magisk over hvordan tonene triller langs med historien og hjelper til å fortelle historien til De Palma. Med det sagt så har filmen aldri sett bedre ut og lydsporet er også såpass godt at jeg synes det er verdt å ha denne 4K-utgaven i samlingen selv om man allerede eier filmen på Blu-ray. Det er bare smårusk, slik som noen av de litt mindre imponerende skuespillerne i mindre roller, som gjør at jeg ikke strekker meg helt på toppkarakter, men det er likevel en uhyre sterk femmer på terningen som skal rulles for denne filmen.

Se om film er på streaming:

- Mission to Mars - Marsferd slik Hollywood så det fra milleniumsåret
- Mission - Impossible - Første film glimter virkelig til
- Carlitos Way - Al Pachino og Sean Penn kjører et kriminelt show av høy klasse
- Raising Cain - Enda en Hitchcock-hyllest, i en delvis mislykket film
- Scarface - En av de mest hensynsløse mafiaskildringer!
- Blow Out - Strålende og meget undervurdert De Palma-thriller
- Carrie - Spesiell film som delvis lykkes