Anmeldelse av Ringenes herre: Maktens ringer - Sesong 1 (The Lord of the Rings: The Rings of Power), amerikansk tv-serie fra 2022

Action, Eventyr, Drama, Fantasi

Omtalespalte: Streaming

Les flere spalteomtaler: Streaming

The Lord of the Rings: The Rings of Power - Sesong 1: Jeg er frelst

[Skrevet av: Stian, Dato: 01.09.2022]

Serien er satt noen tusen år før filmene og bøkene. Vi får blant annet et gjensyn med Galadriel, som er svært godt spilt av Morfydd Clark i en ung utgave av rollefiguren. Elrond, (Robert Aramayo)som også er tilbake er også et vell så godt gjensyn. Så må man ikke glemme selve rosinen her, nemlig Sauron, som er en viktig del av serien. Vi blir servert flust av action, og et fargerikt komplott av vakre omgivelser.

Endelig er ventetiden over. Amazon Prime Videos sin rekorddyre gigantserie har premiere fredag 2. september. Det er TV-serien som fansen av The Lord of the Rings har store forventninger til. Tidenes dyreste TV-produksjon har vært i produksjon i noen år nå lander omsider på strømmetjenesten. Kan TV-serien om Midgard ta opp arven og savnet etter filmene. Alle husker vel hvordan ting utspilte seg i de 3 filmene som kom på starten av 2000-tallet.

Ringenes Herre: Maktens Ringer har kostet Amazon Prime svimlende 250 millioner dollar, noe som tilsvarer ca 4 milliarder norske kroner og det bare på 1 hel sesong. Tygg litt på den. At serien har kostet så mye, synliggjøres i episodene. Her er det voldsomme actionscener, massive spesialeffekter og dyre kostymer som skinner i TV-ruta.

Alt har tilsynelatende blitt trygt og rolig i Midgard. Alver, Hobbiter og dverger nyter stillheten som om det aldri har skjedd noe som helst. Vi blir dratt med inn i en fantasirik eventyrverden. Miljøene og det stillferdige universet er en fryd for øyet. Vi får blant annet bli med Galadriel på en reise ut på sjøen der hun av en eller annen grunn havner på en nesten falleferdig flåte sammen med andre fremmede. Her må de etterhvert kjempe mot et digert sjømonster, der bare samarbeid er nøkkelen. Drastisk endrer alt seg, og Orker gjør sin entré. Vi blir vitne til fantastiske bilder, der spesialeffektene er massive.

Serien er så visuelt fascinerende at man blir bare sittende i måpe over alt det vakre universet viser oss. De enorme kampscenene vi ble vitne til i Peter Jacksons filmtrilogi, tas til nye høyder i Maktens Ringer. Serien er så teknisk briliant i fremførelsen, som gjør at jeg bare vil se mer og mer.

Kamerautførelsen er ypperlig presentert, der komposisjonene i hvert bilde får meg til å bli med dypere inn i historien. Lydsporet har Bear McCreary komponert sammen med Howard Shore, og føles rett for serien. Selve lydsporet driver episodene og serien fremover, og bygger opp hver del til en troverdig handling. Serieskaperne J. D. Payne og Patrick McKay har lekt seg med manuset og gitt skuespillerne frie tøyler til å utfolde seg, og latt dem få spille på sine styrker.

Castet er fenomenalt, der særlig Morfydd Clark som en ung Galadriel spiller rollen med en positiv sjarm. Hun utstråler glede i serien. Alle husker vell rollefiguren fra filmene, da Cate Blanchett spilte denne rollen. Morfydd Clark gjør ikke skam på rollefiguren i serien.

At det hele er massivt er en ting, men at en strømmetjeneste klarer å få så mye ut av et slikt univers, er det bare å ta av seg hatten for. Det er ikke enkelt å ta opp arven fra Ringenes Herre-universet etter Peter Jacsons filmer.

Serien er spilt inn på vakre New Zealand, der lokasjonene og naturen virkelig skinner. Store deler av innspillingen foregikk under pandemien. Noe som gjorde at serien ble utsatt flere ganger. Maktens Ringer er akkurat slik Ringenes Herre skal være. Som et evig langt eventyr som du ikke vil at skal ta slutt. Amazon har bestilt opp mot 5 sesonger av serien, og det er garantert mer å utforske etter alle de sesongene.

At fansen har vært bekymret for serien, er ikke til å skjønne, for alt er så ryddig og pent satt sammen. Selv var jeg aldri i tvil på at dette ikke kunne bli bra. Samme rollefigurer, samme plot og like praktfulle bilder. Det er verdt å nevne at serien har noen overraskelser på lur også, da andre kjente rollefigurer dukker opp i løpet av seriens første episoder. Det er  også implementert en god del nye rollefigurer, som kommer på skjermen underveis.

Serieskaperne MacKay og J. D. Payne har heldigvis produsert en solid pakke. Grunnformen fra filmene har de heldigvis beholdt. Det er en fryd å se en ung utgave som Galadriel, som ikke holder noe tilbake. Elrond er som i filmtrilogien, en meget sterk rollefigur. Maktens Ringer har en god oppbygning. I de første minuttene av seriens første episode, blir vi fortalt litt om de ulike rollefigurene på en smart måte.

Så for alle Ringenes Herre-fans som fryktet at Maktens Ringer ville bli en flopp. Jeg kan med hånden på hjertet bare si at dere har ingen grunn til å tro det. Serien er ett mesterverk uten sidestykke. Serien har en dybde og variasjon i måten ting blir fortalt på, noe en hver seriefrelst setter pris på. Eventyrfølelsen kommer snikende. Det er godt å se at kjerneverdien er holdt vedlike, og at dette rikhodige eventyruniverset ikke er helt nytt. MacKay har tatt arven etter filmtrilogien mange steg videre i riktig retning.

The Lord of the rings: The Rings of Power har premiere på Amazon Prime Video fredag 2.september. Serien vises med ukentlige episoder.
Denne anmeldelsen er basert på sesongens 2 første episoder.
(Foto/Copyright: Amazon Studios)

Se om tv-serie er på streaming:

- Ringenes Herre - Atter en konge - Solid avslutning på eventyret over alle filmeventyr
- Ringenes Herre - To Tårn - Særdeles underholdene eventyrfilm
- Ringenes Herre - Ringens Brorskap - Eventyrfilmen over alle eventyrfilmer!
- Ringenes herre - Uferdig forløper til en storfilm

06.09 sier Pål Frostad: Kommentar på Stian sin omtale 'The Lord of the Rings: The Rings of Power - Sesong 1: Jeg er frelst': Filmfront er en uavhengig filmside der alle våre anneldere får mene det de vil. Jeg har ikke sett Ringenes Herre, men har sett mye B-film og faktisk noen av Ed Woods filmer, stiller meg litt kritisk til at LOTR-serien kan være så dårlig. Er dette også dårligere enn Resident Evil-serien som det også gikk sport i å hate? Filmfront er hverken kjøpt eller betalt. Vi får ikke penger fra noen og ser det vi vil som et fellesskap av mange filmfans som får mene det de vil. Vi legger ikke føringer på hva våre anmeldere skal mene. Er en mening annen i en anmelders øyne så skriver en bare en ny anmeldelse så får begge syn plass.
06.09 sier Tore Andre Øyås: Kommentar på Stian sin omtale 'The Lord of the Rings: The Rings of Power - Sesong 1: Jeg er frelst': Hei! Filmfront er ikke akkurat helt alene om å skamrose denne serien. Det er bare til å sjekke ut IMDB og Metacritic. Men, det er lov å både mislike, og faktisk også hate her i livet. Du om dét. Fint om du holder slikt for deg selv, i steden for å anklage folk for useriøse ting. :)
06.09 sier poopie94: Kommentar på Stian sin omtale 'The Lord of the Rings: The Rings of Power - Sesong 1: Jeg er frelst': Jeg har fulgt siden deres fra og til over noen år men dette forteller meg alt... Enten har dere null smak, eller så er dere kjøpt of betalt.

Rings of power får topp karakter? Er dere seriøs??? Serien var så møkk elendig at den får Ed Wood filmer til å stå ut som mesterverk. Alt var feil i hele fortellingen. Og dette ser man uansett hvordan forhold man har til bøkene eller de tidligere filmene. De første 2 episodene føltes som 8 timers lange såpeopera episoder uten noe handling. Og har du sett såpeopera så vet du at det eneste de lever på er handling. Alle forskjellige hudfarger. Feil musikk. Elendig sminke og til tider lydscore. Ja det ser dyrt ut. Ja det er storslått til tider. Men hva i svarte betyr det når alt føles falskt, tynt og rett og slett politisk tull de presser på mennesker i dag. Hvordan får du sove om natten med å selge ræva de til denne venstrevridde politikken som kommer ut fra kokainvrakene over dammen? Jeg spør faktisk seriøst selv om innlegget mitt kan virke litt useriøst. Og hvordan får du sove godt om natten med å vite du lurer mange stakkars sjeler til å se dette fanskapet. Om Peter Jacksons LOTR var 10 av 10 , mener du virkelig at dette er like bra, eller bedre sagt... mener du disse ligger i nærhetene av hverandre i kvalitet??? Er det pengene som styrer deg. Takk

• Ringenes herre: Maktens ringer
  • Serienytt.no