Anmeldelse av Skrik 5 (Scream), amerikansk film fra 2022

Skrekk, Thriller, Grøsser, Parodi Spilletid: 114 minutter Aldersgrense: 15 år

Omtalespalte: 4K/UHD

Her finner du omtaler av 4K/UHD-filmer.
Les flere spalteomtaler: 4K/UHD

En av de bedre oppfølgerne!

[Skrevet av: Torstein Ryen-Pettersen, Dato: 30.08.2022]

Det finnes mange rebooter, remakes, spin-off filmer, prequels og rene oppfølgere der ute som har forsøkt å ta arven etter klassikere videre på best mulig måte. Veldig mange av dem har feilet, men i de siste årene har vi sett en trend hvor folk som virkelig elsker originalmaterialet har forsøkt seg på å lage filmer de mener fansen fortjener. Det har vært vellykket for Michael Myers sin tilbakekomst i den nye Halloween-trilogien og nå ser det altså ut til at Wes Cravens «Scream» har fått en god oppfølger i den femte og nyeste filmen, som har fått det treffende navnet... «Scream».

I den lille byen Woodsboro lever samfunnet med den tunge historien om alle drapene som er gjort der opp igjennom årene. Nå virker det som om Ghostface er tilbake 25 år etter sitt første drap i Woodsboro, noe som virker mer og mer åpenbart i det ungdommer med tilknytning til den sørgelige historien blir drept én etter én. Disse hendelsene får frem alle skjulte skjeletter fra alle skap, samt at den pensjonerte politimannen Dewey (David Arquette), nyhetsreporteren Gale (Courteney Cox) og selveste Sidney Prescott (Neve Campbell) ledes inn til byen og tilbake til et liv fylt av drap og skjulte agendaer.

Med regissørene Matt Bettinelli-Olpin og Tyler Gillett (som stod bak «Ready or Not» og «Devil’s Due») følte nok produsentene av denne filmen at de hadde sikret seg de rette folkene til å ta sagaen om Ghostface og Scream videre til nyere generasjoner. Det er ikke akkurat franchisen jeg har skreket etter å se mer av, særlig etter at jeg synes den fjerde filmen – som kom ut i 2011 – var en svært så skuffende affære. Jeg vet ikke hvorfor, men den fjerde filmen prøvde for hardt og traff ikke tonen eller linjen som de andre filmene hadde lagt seg på. Men duoen Bettinelli-Olpin/Gillett treffer riktig så godt når det gjelder å dra denne femte filmen inn mot de tre første filmene. Det er ikke en fulltreffer, men der hvor Wes Craven fikk frem alt av sjangertrekk i en slasherfilm og samtidig harselerte og drev med en kunstform hvor selvinnsikt var opplagt, får ikke 2022-versjonen av «Scream» den helt samme effekten. Hadde den turt å ha piggene litt ut i stedet for å prøve å lure oss hele tiden (med slike triks som å skru musikkvolumet ned eller å stadig sørge for at noe dekker synsvinkelen med den intensjonen om at noe kan være rett bak en åpen kjøleskapsdør), tror jeg at jeg hadde likt filmen bedre. Jeg ser jo at regissørene ønsker å leke litt med sjangergrepene, men det virker litt mot sin hensikt når det gjøres i så stor grad som her.

Historien i en slik film er bare sånn som den er fordi den er nødt til å være det. Det er noen skjulte historier man ikke blir fortalt i starten av filmen som skal komme til overflaten, og som forhåpentligvis skal sjokkere den som ser filmen i like stor grad som den kommer til å sjokkere rollefigurene i filmen. Oppbyggingen er akkurat lik som i de andre Scream-filmene og den gjør et nummer ut av å forklare denne filmen for de andre rollefigurene i en scene hvor alle er samlet. Det er artig nok, det, men jeg tror at de fleste som oppsøker denne filmen allerede har sett noe av det tidligere – enten de fire filmene eller den mindre imponerende TV-serien med samme navn – slik at det kan virke litt overflødig. Heldigvis er det gjort på en såpass spenstig og humoristisk måte at det passerer uten videre problemer.

Selv om dette er en underholdende film og at den klarer å bære fakkelen fra den første filmen videre på en godkjent måte, så er det mye snacks å hente om man liker en teknisk god utgivelse. Lydsporet treffer og sitter utmerket godt akkurat der hvor det trengs, slik at man opplever uhygge der hvor det trengs. Bildet er også såpass flott at jeg synes at det meste stemmer for «Scream» på 4K-formatet. Dette er en soleklar firer på terningen.

Se om film er på streaming:

- Skrik 4 - Tilbake til Woodsboro!
- Skrik 3 - Gjespende slasher!
- Skrik 2 - Skrik-oppfølgeren leverer helt greit
- Skrik - Scream Queen 2.0

- Ready or Not - Genrelek med gjemmeleken fra helvete

- Imponerer som selvrefleksiv genrefilm!

• Skrik 5
  • Gamesradar.com