Anmeldelse av The Girl Next Door, amerikansk film fra 2007

Kriminal, Drama, Thriller Spilletid: 91 minutter

Forstyrrende og brutal, basert på en virkelig historie

[Skrevet av: Marius Næss, Dato: 26.08.2022]

I filmen følger vi en ung gutt ved kallenavn Davy. Han møter en jente som heter Megan. Hun bor i nabohuset til familien Davys familie. De blir bedre kjent og han blir venner med folk fra nabohuset. Til å begynne med virker alt normalt i vennegjengen der de besøker Megans familie. Moren i nabohuset kalles for tante Ruth og hun styrer showet. Hun begynner med verbal trakassering av Megan, som utvikler seg til å bli noe langt verre…

Filmen er basert på virkelige hendelser og det kom en bok i 1989 som filmen baserer seg på av Jack Ketchum med samme navn som filmen. Boken var inspirert av mordet på Sylvia Likens som filmen også er dedikert til. Filmen fant jeg på en ‘forstyrrende filmer’-liste på IMDB og samt at den hadde høy rating, og da jeg leste litt om hva den handlet om, så ble jeg litt nysgjerrig på filmen.

Handlingen i filmen bygger seg sakte men sikkert opp og blir mer og mer ubehagelig utover i filmen. Det er Megan som er jenta fra nabohuset og hun får virkelig gjennomgå. Situasjonen eskalerer raskt og dette blir direkte stygt når du får en brutal sexscene i Alabama. Dette er jo basert på Sylvia fra virkeligheten som gikk igjennom en god del av det samme som Megan i filmen.

Det er også en vinkling med at Davys eldre jeg forteller helt i begynnelsen om han redder en narkoman. Der får vi et godt bilde av Davy der han sier han kunne ofret seg for den narkomane som blir kjørt på av en bil. Han sier forteller han at om man tror man vet hva smerte er, så må man vente til man man har hørt denne historien.

Davy får veldig vondt inni seg når tante Ruth mishandler Megan. Dette er en scene som går dypt inn på oss og du føler med Davy og hans sterke sympati for offeret, Megan. Jeg ble både sint og lei meg over den voldsomme behandlingen av Megan. Dette er en film som gjør ganske vondt å se for meg. Filmen var helt annerledes enn jeg hadde sett for meg på forhånd og jeg ble ganske tom inni meg etter å ha sett filmen.

Regien er ved Gregory Wilson. Han var et ubeskrevet blad for meg, men han treffer bra med denne filmen. Filmens sjanger sjonglerer mellom mest skrekkfilm, men også en del thriller med noe drama og romantikk i små drag. Skuespillet i filmen er troverdig spilt hos hovedpersonene. Du får virkelig skildret smerten til Davy og Megan. Filmen er bra satt opp og fint fotografert. Det er jo masse møl i denne sjangeren, men filmen holder langt høyere standard enn det meste annet som utspiller seg i denne, for folk flest ‘snuskete’ sjangeren.

Filmen er solid gjennomført, men svært forskrudd innhold. Det gjør at man involveres i filmens innhold på godt og vondt. Jeg ble litt høyt og lavt etter filmen. I starten er jeg mer nøytral, og etter hvert er dette en film som virkelig engasjerer. Jeg tok meg selv i å rive meg selv i håret og filmen resulterte i mye følelser, der jeg ble sint og lei meg om hverandre.

Jeg vil virkelig anbefale filmen videre, men du må være sterk nok til å takle innholdet. Med det kan jeg si jeg ikke sett så mye lignende filmer før, i alle fall ikke på dette nivået reint filmmessig. Den er dog meget brutal, men godt laget og rører mye i deg selv om filmen har en utrolig sterk og forstyrrende historie.

Se om film er på streaming:

- Grusom sadisme basert på virkelige hendelser

• The Girl Next Door
  • Ukhorrorscene.com