Anmeldelse av Osmosis Jones, amerikansk film fra 2001

Komedie, Animasjon Spilletid: 95 minutter Aldersgrense: 11 år

Omtalespalte: Barnefilm

Her finner du omtaler av filmer for barn.
Les flere spalteomtaler: Barnefilm

Farrelly-brødrene prøver seg på en tegnet barnefilm…

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 22.08.2022]

Vi følger Frank, eller rettere sagt kroppen til Frank. Frank er et matvrak som gjør at kroppen hans får mye juling da han ikke bare spiser ting som er bra for ham. Inne i kroppen til Frank følger vi Osmosis Jones, som er et hvitt blodlegeme i form av en politikarakter. Han gir seg ut på en reise inn i kroppen til Frank for å finne løsningen på mysteriet rundt kroppen til Frank, der alt ikke er som det skal være, selv om alle Osmosis Jones møter egentlig jobber for samme mål, nemlig å holde liv i Frank…

Filmen ser ut som en animasjonsfilm på coveret, men begynner som en live actionfilm. Men når vi kommer inn i kroppen blir dette tegnefilm med noe dataanimasjon med på kjøpet. Dette er en meget rar blanding som det tar en del tid å bli vant til. Tegningene ser veldig barnslige ut, men ikke alt innholdet følger helt opp på det nivået. Det gjør dette til en film det er vanskeligere å skjønne seg på enn jeg hadde sett for meg før jeg så filmen.

Dette minner om en Jakten på nyresteinen bare i tegnet versjon. For meg er denne tegnefilmdelen ganske så merkelig innslag i filmen. Personlig lurer jeg litt på hvem filmen er laget for, det fordi dette ikke fenger helt for voksne og samtidig er nok barnevennlig med en aldersgrense på alt for høye 11 år. Filmen har også masse kroppsvæsker i seg og er litt ‘grose’ på enkelte punkter. Det gjør også at filmen føles litt spesiell og ikke helt allment.

Filmen er skapt av de kjente brødrene Bobby og Peter Farrelly. De har lekt seg med denne mildt sagt annerledes komedien. Jeg liker mye av det Farrelly-brødrene har skapt i alt fra Dum og Dummere, til Alle Elsker Mary og Jeg, meg selv og Irene. Og selv om dette skiller seg ut i deres katalog, er dette litt for eksperimentell for sitt eget beste, i alle fall etter min beregning. Føler ikke tegnefilmdelen treffer meg helt. Den er litt for far off og mangler både lim og humor for at dette skal slå skikkelig an.

Det er nok en grunn til at denne filmen gikk veldig stille i dørene da den kom og har blitt en film som ikke nevnes på Farrelly-brødrenes komedie-CV. Og akkurat det kan jeg skjønne, fordi filmen henger ikke helt sammen i måten den går fra tegnefilmverdenen inne i kroppen til den mer banale komedien utenfor kroppen, som vi knyttes langt mindre til enn tegnefilmkroppen.

Selv ikke skuespillere som Bill Murray og Molly Shannon klarer å tilføre noe i den ‘virkelige’ verden. Det gjør at liveactionfilmdelen ikke fremstår som noe spesielt i filmen og blir bare en bit som nesten ikke passer helt inn og filmessig har så mye å tilføre filmen. Og brytningen med med tegnefilm blir for stor til at den føles som en naturlig del av filmen. Den lever mer sitt eget liv og jeg føler alt som skjer blir for alternativt og lekent til at det passer inn i kroppen vår.

For min del feiler filmen ganske grovt. Dette er ikke noen god barnefilm og heller ingen film som voksne vil trykke til sitt bryst. Til det er dette alt for gjennomsnittlig på de fleste områder. Tegnefilmstilen er litt eksperimentell, men ikke nok til at dette skaper et visuelt preg på filmen du omfavner. Spesielt liker jeg ikke de mange dålige dataeffektene og bakgrunnene som blir lagt på mellom scener og som ødelegger for de mer forseggjorte tegningene. Mye ser ikke bra nok ut for en film å være. Med andre ord er dette en barnefilm du ikke ser to ganger på.

Skuespillet og ellers hvordan den ‘ekte’ filmen fremstår er alt for middelmådig og noe en hver regissør kunne skapt langt mer vellykket med så dyktige folk i blandingen. Det er rart at dette hørtes ut som en god nok filmide til å realiseres, og det til tross for at konseptet er okei, men jeg må si at du heller bør se den norske ‘Jakten på nyresteinen’ fra 1996, som er en langt mer gjennomført og original film. Osmosis Jones føltes mer som en eksperiment som spøker med filmtitternes tid mer enn å underholde.

Men til tross for at jeg har vært veldig negativ i anmeldelsen, så er dette en helt ok film. Den er bare veldig gjennomsnittlig. Den har sine stunder og kan nok fenge litt for barna om man blir utsatt for filmen. Men du skal legge virkelig godviljen til for at dette skal være en film du bruker mye tid på, selv om du ikke skal undervurdere barnas dømmeevne når de først har fått smaken på noe. Jeg så slev på mye rart som barn og dette er ganske greit i forhold til mye annet, så er dette ikke helt i Pixars klasse, til det er dette alt for grunt og mangler litt av den kvaliteten du ser etter i et slikt konsept, som kunne fått filmen mer til å skinne, mer enn å bare gjennomføres.

Se om film er på streaming:

- Dum og dummere To - Suveren oppfølger
- The Three Stooges - Tre spesielle karer med lav IQ, men hjerte av gull
- The Heartbreak Kid - Komedie som ikke helt slår helt an i noen leirer
- Stuck On You - Grei nok komedie - sikker suksess for Farrellys
- Shallow Hal - Til tider morsom, men ikke noe særlig
- Jeg, Meg & Irene - Hjernedød komedie som man ler litt av
- Alle Elsker Mary - Skaper ennå bra mange latterutbrudd og fornøyelige situasjoner
- Kingpin: Enda dummere - Bowlingkomedie som leverer!
- Dum og Dummere - Fremdeles sykt morsomt!

• Osmosis Jones
  • viewlondon.co.uk