Anmeldelse av Ambulance, amerikansk film fra 2022

Action, Kriminal, Thriller, Drama Spilletid: 136 minutter Aldersgrense: 15 år

Omtalespalte: 4K/UHD

Her finner du omtaler av 4K/UHD-filmer.
Les flere spalteomtaler: 4K/UHD

Michael Bay smeller til med en litt lunken bankran-film

[Skrevet av: Torstein Ryen-Pettersen, Dato: 20.08.2022]

Will (Yahya Abdul-Mateen II) sliter med å få livet på rett kjøl. Hjemme har en kone, en liten baby og livet som ex-soldat gjør sitt for å holde ham ute av et vanlig A4-liv slik at han ikke engang klarer å få seg jobb. Når broren hans Danny (Jake Gyllenhaal) gir ham muligheten til å bli med på et bankran som ikke kan gå galt, sier han Will noe motvillig ja uten å vite hva han står foran. Timer senere er alt kaos, og brødrene sitter i en kapret ambulanse med en politimann som kjemper for livet som ett av to gisler.

Etter å ha gjort karriere med filmer som har lagd enormt spetakkel når det gjelder action, dunder og brak. Han har hatt en egen evne til å gjøre filmer som har dratt publikum til kinoene, men denne gang har han lagt seg litt bakpå og regissert en litt lunere og mindre dramatisk film som drar rene paralleller til en storhet som «Heat», men som etter en stund går videre til noe helt annet. Det blir litt for lite av det gode, mens det som virkelig treffer blir etterlatt altfor tidlig. Bay har klart å lage en tøff film, men jeg savner nok en gang dybden til å gjøre det til en thriller verdt å minnes.

Når det gjelder den ultimate bankran-filmen så er det få filmer som klarer å overgå det Michael Mann skapte med filmen «Heat». Tungvekterne Al Pacino og Robert De Niro braket sammen i en thriller som står like støtt i dag. Men der hvor «Heat» klarte å bygge opp filmen før ranet, samt at den klarte å ta det videre etter ranet, er ikke «Ambulance» like dyktig. Misforstå meg ikke. Jeg klarte å kose meg med «Ambulance», jeg. Problemet er bare at jeg synes den sliter med litt oppbyggingen (annet enn at det sørger for at vi skjønner at hovedrollefiguren MÅ ha penger), og at jeg synes at det går i en litt merkelig retning etter ranet. Jeg har full forståelse for at manusforfatteren ønsket å skape en nerve i historien ved å gi oss et gisseldrama, men det er den delen som ikke henger veldig godt sammen med starten av filmen.

Det som derimot snakker litt for Michael Bay (regissøren bak filmer som «Transformers» og «The Rock») nyeste film er at den tør å gjøre noe litt annerledes. Joda, den drar inn små sidehistorier og rollefigurer som ikke bør være der, men jeg synes at totalpakken utgjør en film som underholder når den er på sitt sterkeste. Og setter jeg meg ned med en film signert Michael Bay, så er det egentlig underholdning som jeg forventer. Ikke de store filmene som tar tak i følelser eller de historiene som setter dype spor. Nei, Bay er kjent for å lage storslagne actionfilmer med store navn foran kamera og som ser ut som de har kostet mye penger å lage. Der ser man også at «Ambulance» treffer godt.

Selv om filmen gjør sitt for å kjøre på med underholdning og action, så er ikke dette en film jeg kommer til å huske spesielt godt. Den er lett å se, men også altfor lett til å bli en klassiker innen bankran-sjangeren. Jeg synes likevel det er godt å se kvalitet i roller som ikke krever kvalitet, slik som at Jake Gyllenhaal («Donnie Darko» og «Spider-Man: Far From Home») tar med seg pondus til en rolle som fint kunne vært spilt av en mindre kjent skuespiller. Kjemien mellom Gyllenhaal og motspiller Yahya Abdul-Mateen II («Candyman», «Us» og «Aquaman») er ikke helt der den bør være heller, og det virker som om Michael Bay ønsker å få til en slags kjemi som ligner det han skapte i spillefilmdebuten sin «Bad Boys» eller «The Rock», for den saks skyld. Den kjemien oppnår han aldri og jeg synes at sparringen dem i mellom er noe stiv og tilgjort.

Jeg sitter igjen med følelsen av at dette kunne vært bedre og at det kanskje BURDE vært bedre. Det er en litt tam affære vi får servert og jeg klarer ikke å dra i land mer enn terningkast tre for «Ambulance».

Se om film er på streaming:

- 6 Underground - Popcornbadet Bay-action på Netflix!
- Transformers 5: The Last Knight - Fremdeles eyecandy, men man blir sliten, så sliten.
- 13 Hours: The Secret Soldiers of Benghazi - Krigsaction med høye smell og mye ødeleggelse
- Transformers 4 - Kan det BLI større nå?!
- Pain & Gain - Regissør Michael Bay leker auteur
- Transformers 3 - ADHD-action!
- Transformers 2: De beseirede slår tilbake - Overspent effektonani uten et fungerende manus i bunn
- Transformers - Robotane er sjølve rosina i pølsa
- The Island - Kult konsept og interessant start
- Bad Boys 2 - Tidvis kul popkornaction
- Pearl Harbor - Hollywoodgalskap med Michael Bay bak spakene...
- Armageddon - Tøysete, tullete og gøy om dommedagen
- The Rock - Actionfilm i storform!
- Bad Boys - Midt på treet undeholdning i Bad Boys

• Ambulance