Anmeldelse av The Sandman - Sesong 1, amerikansk tv-serie fra 2022

Fantasi, Drama Spilletid: 40 minutter

Omtalespalte: Streaming

Les flere spalteomtaler: Streaming
- TV-Serie / Sesong - Les flere.

The Sandman - Sesong 1: Drømmeadapsjon av kul tegneserie

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 07.08.2022]

Serien handler om drømmer og den våkne verden. Det hele baseres rundt Sandman, Lord Morpheus, eller Dream. Han er en drømmenes konge, med seks søsken med sine respektive andre riker de hersker over i folks liv. Alle søsknene har engelske navn som Dream, Death, Destiny, Destruction, Delirium, Desire og Despair. Vi får en fortelling som går inn og ut av verdener der mennesker spiller de minst viktige rollene. Det vil si at det fokuseres på det som skjer i verdenene i dette landskapet i drømmeriket og i de andre rikene som styrer vår eksistens utenom den våkne verden…

TV-serien er basert på Neil Gaimans tegneserie fra 1988, med samme navn som Tv-serien. Det er en tegneserie som blir sett på som en av de store tegneserieverkene i nyere tid. Og det er Netflix som har tatt tak i dette verket, og TV-serien suger tak i deg fra første stund. Det hele begynner med en fortellerstemme med dyp røst som forteller oss at vi begynner i den våkne verden, som mennesker insisterer på å kalle den virkelige verden, som drømmene ikke har noe kraft på våre liv. Men det finnes en annen verden som begynner i det man lukker øynene og entrer drømmenes rike der drømmenes konge hersker over både drømmer og mareritt.

Scenen når ravnen flyr gjennom denne drømmeverdenen er helt utrolig kul. En real gåsehudfremkallende scene med store doser av mystikk i en fantasipreget verden der vi får noen pek over hva vi kan vente oss i denne serien. Serien begynner litt mørkt med okkulte ritualer der de fanger Drømmekongen i vår verden. Det fører til sovesyken blant store deler av befolkningen verden over. Den eldre mannen som fanger drømmekongen er en amatør innenfor mørke kunster. Det gjør at den eldre mannen ikke vet helt hva han egentlig gjør og hvilke enorme følger det får.

Dette tar plass på midten av 1920-tallet etter det som har skjedd ti år tidligere med kapringen av drømmekongen. Du får en kul drømmeverden med drager og andre kule skapninger i sterk kontrast til den verdenen som tar plass i den våkne verdenen. I front for serien treffer vi den fattede og drømmekongen som er en klok og god hersker. Det er mye dramasjanger i blandingen som gjør dette både rikt på å dykke inn i historien, utforske karakterene og samt en dypere forankring i hele konseptet, som allerede er litt i ‘drømmeland’. Serien er noe seig i fortellingen etter hvert. Det er mest fremgang i starten og siden har ikke serien det samme ‘drømmetempoet’, men flyter mer av gårde.

Jeg liker fortellingen vi blir stilt over for i serien. Den glir litt inn og ut av verdener, nesten som drømmer i seg selv. Noen av tingene er litt mer gitt enn andre ting. Personlig er jeg ikke så opptatt av de mange kampene som jeg føler ikke drømmekongen kan tape, fordi da hadde det ikke vært noen serie. Så hans fremgang må være slik den er, ellers hadde alt falt sammen. Vi blir da godt kjent med drømmekongen som først virker mørk og dyster, men som åpenbarer seg som litt av en fin fyr som tar vare på drømmene og holder orden i drømmeriket. Drømmekongen er en personifisering av hvordan vi opplever drømmene våre.

Skuespillet er solid med Tom Sturridge i spissen som Drømmekongen, og med seg får han blant annet komiker Stephen Fry, Charles Dance og Gwendoline Christie fra Game of Thrones. Serien er flott fotografert med mange kule perspektiver, sett fra både ravnens ståsted og ellers i mange andre kule vinkler og med levende kameraføring. Scenografien i serien er gjennomført og det visuelle henger sammen i en fin rød tråd. Kostymene er også svært kule og spesialeffektene ganske gjennomførte. Lydsporet er elektronika i samme gaten som Stranger Things i en mørkere form med også litt spennvidde i forhold til hva scenene rommer.

Dette er en veldig frisk og flott TV-serie som er akkurat passe mørk og fascinerende. Den griper tak i deg og spinner rundt fantasyuniverset som drømmene skaper og samt samordning med de andre ‘rikene’. På mange måter minner dette litt om hva en gjorde med den lange filmversjonen av tegneserien Watchmen, bare i en helt annen historie og univers. Det visuelle er på plass og det gjør dette til en solid TV-serie som fenger stort. Jeg har ikke lest tegneserien, men dette er solide saker og det er både dybde og kul dramatisering bak historien på et dypere plan enn vanlig, på samme måten som også Watchmen gjorde. Det visuelle er også i samme gaten som Watchmen, bare i en nyere forming av effekter og design med mer. Det gjør dette til en solid tegneserieadapsjon og en serie som bør oppleves og nytes på Netflix på sensommeren.

Se om tv-serie er på streaming:

• The Sandman
  • Black Girl Nerds