Anmeldelse av Music Box, amerikansk film fra 1989

Drama Spilletid: 124 minutter Aldersgrense: 10 år

Omtalespalte: Dramafilm

Her finner du omtaler av dramafilmer.
Les flere spalteomtaler: Dramafilm

Sterk rettsalthriller om krigsforbryteranklager

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 05.08.2022]

Vi følger Ann Talbot. Hun er datteren til ungarske Mike Laszlo. Han har innvandret til USA fra Ungarn og fått amerikansk statsborgerskap. Ann jobber som prestisjeadvokat i Chicago, og da hennes far blir beskyldt for krigsforbrytelser som lyn fra klar himmel, er Ann den første som vil forsvare faren som hun mener ikke har gjort noe galt. Og når rettssaken først kommer i gang blir dette en svært intens affære i kampen om sannheten, rett og galt og med mye følelser i spill…

Alt begynner med at faren til en advokat i hovedrollen får problemer med sitt statsborgerskapet, da de mener han har fått det på falskt vis. Hans kone er død og han lever et beskyttet og profilerte liv i Amerika. Derfor kommer det som et sjokk for familien rundt ham at den eldre mannen blir anklaget for slike forferdelige ting. De mener det må være gjort feil og er overbevist at Mike er uskyldig. Men kan det være røk uten ild? Er Mike så kjærlig og varm som han fremstår? Det gjenstår å se, hvem som trekker det lengste strået: Den gamle mannen som uskyldig eller de sterke anklagene som beskylder ham for alvorlige krigsforbrytelser under andre verdenskrig.

I front finner vi dobbelt Oscarvinnerskuespillerinne, Jessica Lange, som spiller gnistrende i en rolle hun også ble Oscarnominert for. Hun har en karisma, utstråling og friskhet som gjør henne perfekt i rollen som energisk advokat som spiller på et stort følelsesregister. Han som spiller faren er Armin Mueller-Stahl, som jeg kjenner best for å ha vært med i en fremtredende rolle i den kule konseptthrilleren The Thirteenth Floor fra 1999, men han spiller også i The Game og Eastern Promises. Skuespillet til Armin Mueller-Stahl er overbevisende og han har mange lag i rollen som faren beskyldt for å være en nazikrigsforbryter. Blant skuespillerne treffer vi også, Michael Rooker, bedre kjent som Merle Dixon fra The Walking Dead.

Costa-Gavras er en god regissør bak solide filmer som Missing fra 1982 og Z fra 1969. Som Missing er dette også en litt gitt film, men som Missing har filmen mer å by på enn bare det gitte. Filmen har flott fotoarbeid har et friskt bilde med bra med farger som liver opp filmen. Det er interessant å se hvordan dette spiller seg ut. Filmen er godt bygget opp, selv om mye er gitt med filmen, siden faren må skjule noe. Hvis faren skulle være uskyldig, så ville det vært lite poeng med filmen, men det interessante er å se hva faren har gjort og hvor ille det er. Filmen er litt saktegående, men har mye ved seg når den først kommer i gang, og samtidig er filmen i seg selv også svært overbevisende skapt og spilt.

Det hele begynner litt traust, men bygger seg opp mot det som må komme og filmen er på sitt aller ypperste når rettssaken kommer i gang og med det får filmen mer å spille på. Selve rettssaken er denne filmens trumfkort. Det er mange gode scener i utspilling av rettssaken og da særlig med tanke på sterke og rørende vitneforklaringer. Synes også filmen er interessant å følge med hvordan krigsforbrytermistenkte blir behandlet. Vi får se at det er mye hat i folket og de krever rettferdighet gjennom rettssaken. Så får vi se hvordan advokatdatteren forsvarer sin far på en innbitt måte. Rettssaken fremstår som en kamp der det er viktig å vinne terreng og det hele føles nesten som en sportsbegivenhet der det kjempes om seier. Særlig blir det en innbitt kamp mellom de to advokatene som forsvarer og anklager. Akkurat denne delen av filmen føles også meget hengivende.

Om du er ute etter en film som overrasker stort, er dette ikke filmen for deg. Dette er med et drama med flere gode scener som gjør filmen verdt å se. Du får en sterk film med mange gripende forklaringer i rettssaken som er filmens største styrke. Filmen har en sterk og autentisk atmosfære der sannheten er mer urovekkende enn man først aner. De siste minuttene i filmen er også meget solide og minneverdige. Dette er med andre ord en solid rettssalthriller med stor overbevisning. Det spennende med filmen er å se hvordan dette utvikler seg. Filmen bygger opp tvil rundt skyldspørsmålet, men du danner deg opp din egen mening gjennom filmen. Som drama er filmen meget godt utført og som film er den også god. Historien i seg selv er noe forutsigbar, men filmens styrke ligger i hvordan dette fortelles og filmen er lekker med bruk av mange kule kameravinkler, kameraføringer og måter å presentere bildet på. Selve slutten har også en magi i seg selv og skaper noen store følelsesmessige øyeblikk, som er verdt å se filmen alene for.

Se om film er på streaming:

- Missing - Aktuell, sterk og spennende

• Music Box