Anmeldelse av Margrete den første, dansk film fra 2021

DVD / Blu-Ray
Les flere spalteomtaler: DVD / Blu-Ray

Stødig og interessant

[Skrevet av: Torstein Ryen-Pettersen, Dato: 02.08.2022]

Jeg har aldri hatt historie som mitt store interessefelt, men jeg liker å blir kjent med det som kan bli dratt frem i filmen – selv om det som oftest er andre land enn Norge som står i fokus. I denne filmen får vi endelig bli kjent med litt av omstendighetene rundt det som preget unionen og Norges land på starten 1400-tallet. Og det beste med det er at unionen mellom Sverige, Danmark og Norge glitrer på film.

Året er 1402 og Tyskland ser ut til å planlegge et storangrep på unionen som består av Sverige, Danmark og Norge. Den som styrer unionen er Margrete den første (spilt av Trine Dyrholm) gjennom sin adoptivsønn Erik (spilt av Morten Hee Andersen), men det er trøbbel i gjerde. Hele makten kommer i ubalanse når det som angivelig er Margretes ekte sønn (spilt av Jakob Oftebro), som gikk av med døden i ung alder, er kommet tilbake for å ta tilbake sin plass på tronen. Hele Kalmar-unionen står på spill når Margrete står ovenfor et valg og et dilemma som kan skape ripler i historien for alltid.

Akkurat i disse dager vet at «Margrete den første» er tilgjengelig som en miniserie hvor denne filmen er delt opp i tre deler. Men det er filmen som helhet som jeg har sett og gjort meg opp noen tanker om.

Det er ikke altfor ofte jeg ser filmer fra Skandinavia som jobber på tvers av landegrenser når det gjelder historie, skuespillere og produksjon, men at det er gjort med kløktighet for denne filmen er det liten tvil om. Det faller seg naturlig når det er den filmen det er og med den tematikken som ligger til grunn for historien. I tillegg er det også ganske så fint å kunne se en film som har et såpass stort spenn at vi finner skuespillere som Trine Dyrholm, Jakob Oftebro, Bjørn Floberg og Simon J.Berger (for å nevne noen) i skjønn forenelse.

Når jeg ser hvem som er regissør for dette prosjektet, Charlotte Sieling, er det kanskje ikke så rart at denne forbrødringen fungerer på film. Sieling har ikke bare jobbet med episoderegi på «Broen» hvor Danmark og Sverige stod i fokus, men hun har også jobbet med flere kjente TV-serier i USA og har dermed skaffet seg god og fin erfaring fra en kvalitetstung bransje i det som er et land de fleste ønsker å jobbe i. TV-serier som «The Americans» og «Homeland» er kun av de to mange prosjekter hun har jobbet med, samtidig som at hun også har gjort et par spillefilmer i Danmark tidligere. All denne erfaringen ebber ut i en film som ser og høres bra ut, og som har en tyngde så god at man ser det internasjonale preget på hele produksjonen.

Hvor mye av det som fortelles i denne filmen som faktisk er sant er vanskelig å vite. Den påberoper seg rettigheten til å si at det er basert på sanne hendelser, men det er nok rimelig vanskelig å vite hvor grensen går for en så gammel historie som dette. Jeg er i hvert fall med fra starten av, og synes at hele produksjonen er med på hele filmopplevelsen til et nivå hvor jeg ikke tenker så altfor mye på hvor sann historien faktisk er. Uansett så er dette en velspilt og velsmurt film som fungerer fint på sine premisser. Det holder, det. Terningkast fire.

Se om film er på streaming:

• Margrete den første
  • Berlingske.dk