Anmeldelse av Resident Evil - Sesong 1, amerikansk tv-serie fra 2022

Action, Skrekk, Sci-Fi Spilletid: 46 minutter

Omtalespalte: Streaming

Les flere spalteomtaler: Streaming
- TV-Serie / Sesong - Les flere.

Resident Evil - Sesong 1: Resident Evil på godt og vondt

[Skrevet av: Stian, Dato: 02.08.2022]

Capcoms populære spillserie Resident Evil har også blitt til en populær filmserie. Det er laget utallige filmer og TV-serier av denne skrekk- og action-serien. Fellesnevneren for disse adapsjonene er at de ikke direkte følger spillserien. Undertegnede må ærlig innrømme å si at interessen for filmene har vært svært laber. Nå har Netflix produsert ett par historier i serieformat, først i animasjonsserien "Infinite Darkness", og i Netflix's nyeste tilskudd, "Resident Evil".

Serien handler om de 2 søstrene Jade (Tamara Smart og Ella Balinska) og Billie Wesker (Siena Agudong og Adeline Rudolph), som under et virusutbrudd prøver å nøste opp i alt det merkelige som foregår. Faren deres Albert Wesker (Lance Reddick) er sjefen for en forskningsstasjon (Umbrella Corporation) som prøver å lage en kur for å stoppe det farlige viruset. Det er dog noe merkelig og 'farlig' som foregår på stasjonen. Det blir opp til Jade og Billie å finne ut av sannheten bak alt som foregår.

De får hjelp av den snille, smarte og godtroende Simon (Connor Gosatti). Huset de bor i er fullt av hemmelige dører som er stengt av kodebrikker. De er helt sikker på at Albert har noe å skjule. Snart er søstrene i stor fare, for Umbrella Corporation med den noe ondsinnede Evelyn Marcus (Paola Nunez), er tydeligvis interessert i Billie.

Kjernen i serien, og i Resident Evil universet generelt, følger et zombieutbrudd, og et mangfold av personer som blir sendt ut på oppdrag for å forsøke å stoppe det som skjer. Serien har blitt stempelet som en typisk `tenåringsserie`, siden den har så enkelt plott. Serien hopper mye frem og tilbake i tid, noe som fort kan bli forvirrende, men der synes jeg faktisk Netflix og serieskaperne har løst tidshoppet meget godt også måten de forteller det hele på.

Vi blir kjent med mange ulike rollefigurer underveis, men ingen bortsett fra Siena Agudong legger igjen et særlig godt stempel. Det er en relativt actionfylt første episode, der vi ser en eldre utgave av Jade som havner midt oppi et enormt zombieutbrudd. Dessverre er det den eldre utgaven av Jade og Billie som er seriens minst interessante elementer.

Skuespiller Ella Balinska har en ganske anonym karriere på sin CV. Det er filmer som 'Charlie`s Angels' og en liten birolle i krimserien 'Mord og mysterier'. I Resident Evil-serien, gjør hun en relativt slapp innsats, og det lider serien litt av. Sammen med skuespillerkollega Siena Agudong, legger de ikke nok brodd i sine roller, noe som gjør at serien føles relativt flat og stasjonær.

Strukturen i serien omhandler det som skjer i scenene i de yngre utgavene av de to, der de begge prøver å nøste opp i farens og selskapets hemmeligheter. Det er der serieskaperne har forsøkt å bruke kruttet, og det er selve midtpunktet i handlingen. Serien greier dog på et overraskende vis å ha en god oppbygning. Den veksler mellom scenene som er mer spenningsfylt og scenene som føles mer forsiktige. Jeg må innrømme at jeg ikke helt skjønner hvorfor serien er bygd opp slik, da jeg sitter med en følelse av at serien hadde vært mer verdt, hvis enkelte scener er klippet bort.

Spesialeffektene som Jonathan Barrass har fått i oppdrag å lage er heller ikke særlig godt skapt i serien. Hverken på det ene eller andre plan. Der mangler det mye. Jeg klarer ikke sette ord på nøyaktig hva, men i toppklasse er dette ikke, og serien lider litt under det. James Adey står bak fotoet, og holder vinklingen i de ulike scenene på rett plass. Både nær og fjernbilder gjør at vi kommer tettere på rollefigurene.

Avstandbildene sørger for at vi får se hva som skjer lenger bak rollefigurene, både monstre og zombier stiger frem og skaper en mørk og skummel atmosfære. Det virker dog som om serien er produsert på lavt budsjett,. Særlig om man sammenligner med andre liknende serier. Heldigvis har serien enkelte twister underveis, som blant annet slutten er et godt eksempel på. Kanskje er Resident Evil også en type serie som blir bedre etter flere sesonger. Det vil tiden vise. Serien nytes aller best hvis man kommer i den med lave forventninger.

Resident Evil hadde premiere på Netflix 14.juli. Alle 8 episodene ligger tilgjengelig.

(Foto/Copyright: Netflix)

Se om tv-serie er på streaming:

• Resident Evil
  • Theupcoming.co.uk