Anmeldelse av Tyver og kjeltringer (Cane e gatto), italiensk film fra 1983

Komedie, Kriminal Spilletid: 101 minutter

Omtalespalte: B-film

Les flere spalteomtaler: B-film

Bud Spencer på jakt etter en slesk playboy

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 06.08.2022]

Vi følger politietterforsker Alan Parker som jakter playboyen Tony Roma, som forfører kvinner for å så stjele smykkene deres. Men da Roma en dag blir vitne til et mafiadrap blir det andre boller for den kriminelle tyvraden. Han må da jobbe sammen med Alan Parker for å redde sitt liv. Det som i alle fall er sikkert at det blir rett rundt ørene til Tony Roma og Parker får også kjørt seg, selv om han virkelig kan bite fra seg som en enmannshær…

Denne gangen er Bud Spencer alene på topp i filmen. Bud Spencer er tøff i filmen og leverer sine replikker godt i filmen. Bud Spencer spiller den vanlige rollefiguren sin som er nærmest kliss lik i alle filmene hans. Han er kraftig som få og tvinner alle rundt lillefingeren. Han slår hardt og er sterk som en bjørn med mer. Han har med seg en 'nobody' som snakker som en foss og ser ut som en hallik.

Playboyen Tony Roma som er kvinnebedårer til beinet og så slesk og gjennomsyret kriminell som man får det. Det betyr at ingen kan stole på ham, selv ikke når det står om livet hans, forstår han alvoret og prøver å slippe unna som en sleip fisk. Det er mye handling i filmen der Tony Roma prøver å komme seg unna i en hver anledning og prøver å slippe fengsel med å til og med å forføre datteren til Alan Parker.

Bud Spencer leverer en god rolle i filmen og gjør dette ganske så severdig. Filmen har mange komponenter som underholder. Du får blant annet se en rar gjennomsiktig folkevogn boble med med slørete hvite strengblomster som karosseriet. Bud Spencer er på familieferie med full bil med kone og unger og kano på taket. Du får også en del babes i filmen, der de danser på bordene i baren med minimal bekledning. Det blir også litt dansing og en god del slåssing av godt gammeldags merke med Bud Spencer i front med lydeffekter på slagene og mye overdrevne saker.

Regi er ved Bruno Corbucci og er samme mann som gav oss Miami Supercops. Dette er nok en underholdende film, men som ikke har veldig mye å komme med og kommer ut litt mer midt på treet, til tross for mye sjarme og at det skrues på en lystig komikk som virkelig frir til publikum. Du får en del stunts i filmen som da det kjøres en politibil på to hjul på flaten og i svingene. Filmen er veldig lystig 1980-tallsaktig med glatt rock med raske rytmer i litt 1950-tallsstil. Du får også noe saksofon og munnspill i musikken i tillegg til 1980-tallsrytmer.

Du får bare halve duoen i denne filmen og det merkes litt at Terrence Hill mangler. Det blir da mindre å spille på. Men Bud Spencer er derimot et stødig anker. Han kan det å levere komikk med timing og action med sjarme. Han ser også kul, stødig og bamsete ut. Med andre ord står Bud Spencer frem som en virkelig actionhelt fra gylne tider. Filmene er ikke spesielt godt skapt, men er oppfinnsomt laget.

Det er underholdningen som står i førersetet og det merkes, selv om filmen har litt lite å spille på reint plottmessig. Det gjør at jeg føler filmen får en del dødperioder der dette kunne vært mer spennende og morsomt. Men til tross for en kjedelig del i midtpartiet har filmen en god start og slutten har også en del å komme med. Og selv om vi skjønner milevis hvordan dette vil gå, så blir dette greit underholdende.

Se om film er på streaming:

- Banana Joe - Banana Joe slår seg ut av bananlisenstrøbbel…
- Også engler spiser bønner - Bud Spencer i gangsterdrama med action og humor

- Miami Supercops - FBI-agenter under cover som politimenn