Anmeldelse av Fast & Furious 9 (F9: The Fast Saga), amerikansk film fra 2021

Action, Eventyr, Thriller, Kriminal Spilletid: 143 minutter

Omtalespalte: 4K/UHD

Her finner du omtaler av 4K/UHD-filmer.
Les flere spalteomtaler: 4K/UHD

Og der sklei det ut.

[Skrevet av: Torstein Ryen-Pettersen, Dato: 30.07.2022]

Jeg skal ikke komme her og berømme Fast & Furious-filmene for å være korrekte, lite underholdende eller sofistikert action. Nei, når man ser en film i denne franchisen så har vi nå blitt vant med å se pompøs action hvor hjernen er skrudd av et par timer. Men i denne niende (!) filmen i serien har de bommet helt. Der hvor filmene før kunne by på morsomheter og action uten sidestykke, har de nå klart å bomme på begge delene. Men det var vel kanskje litt mye å be om at denne filmserien skulle kunne klare å holde adrenalinet pumpende i sååå mange filmer?

Dom (Vin Diesel) og Mia (Michelle Rodriguez) har forsøkt å trekke seg tilbake for å leve et isolert liv med sønnen. Men så kommer den gamle gjengen tilbake når verden står foran en stor trussel – igjen. Dom er nølende, men etter litt er de begge tilbake i bresjen og har fått ferten av en terrorist som de ikke har sett maken til før. Overraskelsen er stor for Dom, Mia og resten av crewet når de finner ut at terroristen er en mann ved navn Jakob (John Cena), som også viser seg å være broren til Dom og Mia. Og om ikke det var nok så lusker andre gamle kjenninger i kulissene, klare til å sette en stopper for Dom og hans planer.

Gjennom et par tiår har vi slukt det denne filmserien har kastet mot oss med voldsom appetitt, men nå er det stopp for min del. Dette er filmen hvor de tråkker langt over grensen for hva jeg tåler av hjernedød underholdning, og jeg synes faktisk at dette ikke bare er den svakeste filmen i filmserien, men også en av de svakeste filmene jeg har sett på laaaang tid. Jeg vil ikke røpe alt som skjer av håpløse ting i denne filmen, men de kommer på rekke og rad, samtidig som at jeg ser plotthull og brister i historien som aldri før. Kan det være at jeg ikke har brydd meg så mye om det før, eller er det faktisk sånn at denne filmen er teitere enn alle de foregående filmene? Jeg velger faktisk sistnevnte, for jeg kan ikke huske å ha stilt så mange spørsmål ved åpenbart fjollete ting som dette før.

Jeg hang egentlig med frem til det hadde gått en times tid. Noen floker var det jo, men etter dette tar det helt av – og da faller jeg av lasset. Jeg bryr meg null og niks om rollefigurene denne gang, jeg synes John Cena («The Suicide Squad» og «12 Rounds») ikke bare er en elendig skuespiller, men også en elendig bad guy for denne filmen. Jeg synes det blir for opplagt hva som kommer til å skje videre i historien med en gang Cenas rollefigur dukker opp og det gjør at filmen selvfølgelig får et slag i baugen.

Noe annet som heller ikke fungerer denne gangen er humoren. Denne gang er det meningen at Ludacris («Crash» og «Show Dogs») og Tyrese Gibson («Morbius» og «Four Brothers») skal bære hele humorbyrden på sine skuldre, og det fungerer bare ikke. Når man blander inn at kjemien ikke er der hvor den har vært gjennom de 8 tidligere filmene, så føles hele filmen kun som et mislykket prosjekt. Til og med spin-off-filmen «Fast & Furious Presents: Hobbs & Shaw» er haugevis av superlativer verdig opp mot denne filmen. Jeg lurer VELDIG på hva de kommer til å gjøre med neste film, for om de ikke makter å gjøre noe LITT bedre, så avslutter de virkelig helt på bunnen. Noe underholdning og viderføring av fakkelen fra de tidligere filmene er det eneste som holder den unna bunnkarakter. Dette er uungåelig en svak toer på terningen.

Se om film er på streaming:

- Fast & Furious: Hobbs & Shaw - Overdose Hobbs & Shaw, på godt og vondt
- Fast and Furious 8 - Nær ødeleggelse av topp actionserie
- Fast & Furious 7 - Helt på trynet idiotisk, men fantastisk genrefilm!
- Fast & Furious 6 - Jernfolkene er tilbake i severdig stressaction
- Fast and Furious 5 - Moro bilaction med den hardbarka gjengen!
- Fast and the Furious 4 - Røffe Vin Diesel og 'pretty face' Paul Walker sammen igjen
- The Fast and the Furious - Tokyo Drift - Bilfilm om drifting
- 2 Fast 2 Furious - Bilsjåfører forsøker å 'frame' en narkobaron
- The Fast And The Furious - Bilaction for gutta!

- Star Trek Beyond - Karaktersterk og svært underholdende
- Fast & Furious 6 - Jernfolkene er tilbake i severdig stressaction
- Fast and Furious 5 - Moro bilaction med den hardbarka gjengen!
- Fast and the Furious 4 - Testosteronbomben er tilbake
- The Fast and the Furious - Tokyo Drift - Bilfilm om drifting

- Leverer fremdeles varene, og vel så dét!

• Fast & Furious 9
  • Punch Drunk Critics