Anmeldelse av The Comeback Trail, amerikansk film fra 2020

Komedie, Kriminal Spilletid: 104 minutter

Omtalespalte: DVD / Blu-Ray

DVD / Blu-Ray
Les flere spalteomtaler: DVD / Blu-Ray

Mange gode navn går til spille...

[Skrevet av: Torstein Ryen-Pettersen, Dato: 29.07.2022]

Max Barber (Robert De Niro) er en filmprodusent som er notorisk dårlig på å lage kvalitetsfilm. Etter å ha sett hvilken sum man kan få for å cashe inn en forsikring, av en skuespiller på settet som ved dødsfall betyr mer penger enn han klarer å dra inn på filmene sine, låner han en god slump med penger fra kjeltringen Reggie Fontaine (Morgan Freeman). Planen er å hyre inn den aldrende Duke Montana (Tommy Lee Jones) til en cowboyfilm hvor han skal utsettes for en ulykke og dermed sitter både Max og Reggie igjen med mer penger enn de investerte i filmen. Hva kan vel gå galt?

Det er ikke altfor ofte man kan lese navn som Morgan Freeman, Robert De Niro og Tommy Lee Jones på én og samme rolleliste, men de har altså klart å karre til seg alle disse tre storhetene for filmen som har fått navnet «The Comeback Trail». Jeg var ivrig etter å se dette trekløveret i en film jeg ikke hadde hørt om, helt til jeg begynte å se og luktet lunta... Kan det være en ørliten kalkun vi har med å gjøre her?

Jeg synes for så vidt idéen og tanken bak filmen har noe for seg. Med et bedre manus og en bedre regissør tror jeg dette kunne vært en herlig liten komedie med en dramatisk undertone om hvor en aldrende skuespiller befinner seg i livet. Jeg tror også at stjernene i filmen, samt birolleinnehaverne Emile Hirsch («Girl Next Door» og «Into the Wild») og Zach Braff («Scrubs» og «Garden State») ville kunnet levert mye bedre enn de gjør i denne filmen om hele prosjektet var i andre hender. Men det kunne vel ikke gått stort verre enn det gjør her når det er George Gallo (mannen bak svært forglemmelige filmer som «The Poison Rose» og «Columbus Circle») som står for både manus og regi, og beviser dermed at det er lett å ha gode navn på blokka, men mindre lett å få dem til å skinne.

En simpel historie om en svindel klarer jeg se bort i fra, men jeg synes det er trist å se at De Niro/Freeman/Lee Jones (la oss være ærlig og se at disse karene ikke har altfor mange år igjen) bruke opp en film på noe så middelmådig at det nesten gjør vondt å se på. Neida, dette er ikke dårlig(vel, det er ikke helt elendig!), men jeg synes det er lite å hente frem som faktisk er positivt. Når man attpåtil ser at erfarne ringrever som Tommy Lee Jones ser ut til å kjede seg, er det vanskelig å ikke føle det samme.

Det finnes en film fra 1982 som er opphavet til denne filmen (en vaskeekte remake, altså) og selv om jeg ikke har sett den har jeg i etterkant sett traileren for både denne og 1982-versjonen. 1982-versjonen ser i hvert fall ikke ut til å seg selv så høytidelig og jeg tror faktisk at den har bittelitt mer å fare med. Denne filmen kan jeg fint konkludere med at du kan se traileren og nøye deg med det. Det er ikke så mye bedre enn selve filmen, men da får du det unnagjort på mye kortere tid. Alt som trengs, og vel så det, er med i traileren for filmen. Gjør deg selv en tjeneste og hopp over denne. Om du da ikke er såpass gira etter å ha sett traileren og hungrer etter mer. Men så gal er du vel ikke? Terningkast to.

Se om film er på streaming:

• The Comeback Trail
  • The Australian