Anmeldelse av Morbius, amerikansk film fra 2022

Action, Fantasi, Superhelt-film, Grøsser Spilletid: 104 minutter

Omtalespalte: 4K/UHD

Her finner du omtaler av 4K/UHD-filmer.
Les flere spalteomtaler: 4K/UHD

Jared Leto forsøker seg på tegneserieformelen... igjen.

[Skrevet av: Torstein Ryen-Pettersen, Dato: 27.07.2022]

Michael Morbius (Jared Leto) og bestevennen Milo (Matt Smith) lider begge av en sjelden blodsykdom som gjør at de stadig trenger påfyll av nytt blod for å holde seg i live. Men et liv hvor man kun lever for å holde seg i live er ikke nok for dem og dermed drar Michael på tokt for å finne en kur, hvor han prøver ut et nytt middel fra flaggermusblod for å redde livene deres. Men noe går galt... Michael blir tilsynelatende helt frisk, men under overflaten venter et skrekkinngytende og blodtørstig monster av en vampyr.

Marvel utvider sin superhelt/superskurk-katalog på utsiden av Disneys klør med vampyren Morbius, uten at det lukter helt himmelsk av dette heller. Men har de faktisk funnet sin nisje med Venom-filmene og nå denne filmen? Jeg synes i hvert fall at det oser av superheltfilm anno sent 90-tall/tidlig 2000, og jeg synes at det fungerer ganske greit. Det er underholdning som sitter i førersetet og selv om det verken er budsjettet eller ambisjonen til det store «Marvel Cinematic Universe» så er dette ganske greit, altså.

Det var nok ingen enkel oppgave å gjøre tegneseriefiguren Morbius om til en langfilm, spesielt med tanke på at Morbius er relativt ukjent for den vanlige mannen i gata. Alle har hørt om Spider-Man og til en viss grad også Venom (før han dukket opp i «Spider-Man 3»), men Morbius tok nok de aller fleste på senga. Heldigvis sitter vi her med en vaskeekte opprinnelseshistorie og en relativt fornøyelig og generisk en også.

Da «Morbius» begynte å rulle over kinoer over hele verden var det ikke mange superlativer som ble ofret for filmen. Kritikken haglet og vi vet alle at skuespiller Jared Leto («Dallas Buyers Club» og «Blade Runner 2049») har vært i hardt vær tidligere, etter at han fikk massiv kritikk for hans rolle som The Joker i «Suicide Squad» fra 2016. Denne gang synes jeg han klarer seg bedre, men jeg skjønner hvorfor denne filmen ikke faller i like god jord som de mer anerkjente tegneserieadapsjonene slik som filmene vi finner i MCU. Det er litt rart, men splitter nye «Morbius» gir meg en følelse av nostalgi og minner meg om tegneserieadapsjonene for omtrent 20 år siden, uten at det gjør noe. Jeg trives faktisk i selskap med både Morbius, Jared Leto og den svenske regissøren Daniel Espinosa («Life» og «Safe House»). Jeg synes også at spesialeffektene fungerer meget godt og at det er med på å gjøre filmen en bjørnetjeneste for min del. Man ser at Morbius som hopper rundt fra vegg til vegg ikke er ekte, men jeg tenker heller på de andre tingene rundt. Jeg liker å se effektene som omgir Morbius når han hopper rundt og transformasjonen fra menneske til vampyr er også gjort på enkel, men stilfull måte.

Jeg kommer aldri til å forsvare denne filmen nevneverdig når noen er i ferd med å slenge den under en buss, men jeg synes at den er såpass underholdende at jeg gjerne hadde sett mer av Morbius, enten i en film alene eller sammen med andre fiender av Spider-Man (og kanskje også MOT Spider-Man). Dette er en relativt interessant rollefigur som jeg synes ligger godt i hendene på både Espinosa og Leto. Det skorter litt på fiende for Morbius og det store antiklimakset uteblir, litt som hos «Venom: Let There Be Carnage». Men som en opprinnelseshistorie så er jeg faktisk med, altså. Selv om majoriteten ikke ser ut til å ha samme oppfatning. Terningkast fire.

Se om film er på streaming:

- Life - En god severdig sci-fi-thriller
- Safe House - Rå og brutal action fra svenske