Anmeldelse av The Hurricane, amerikansk film fra 1999

Drama, Biografi Spilletid: 145 minutter Aldersgrense: 11 år

Omtalespalte: Dramafilm

Her finner du omtaler av dramafilmer.
Les flere spalteomtaler: Dramafilm

Gripende og viktig om rasekamp

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 27.07.2022]

Rubin Carter vokser opp samme årtidet som den andre verdenskrigen raser under vanskelige kår i byen Paterson i New Jersey. Han lærer raskt at man må være tøff og gatesmart for å overleve under de ytterst tøffe forholdene. Politiet stempler han også som bråkmaker fra ung alder. Det gjør at han blir dømt til å bo på guttehjem, men han rømmer og drar i militære, men slipper ikke unna guttehjemstraffen. Etter dette begynner han å trene boksing og har et stort talent for det. Han vinner det meste av sine kamper i ringen og med det lykkes han å komme seg frem i samfunnet, selv om han er født under svært fattige kår. Men til tross for at han er et ubestridt boksetalent jobber hudfargen mot ham og han blir urettmessig tatt av politiet og buret inne for ting han ikke har gjort…

Alt åpner med en boksekamp i sort / hvitt. Bokseren The Hurricane skal bokse mot mesteren. Under kampen kryssklippes det til fengselet der The Hurricane sitter inne og har store problemer med humøret. Så får vi en parallellhistorie med en ung gutt fra dagens USA som leser biografien til The Hurricane og identifiserer seg sterkt med den sterke personen. Selv om The Hurricane får suksess på boksearenaen så tenker alle på ham som en lavtstående kriminell farget, og han blir urettferdig hardt straffet for at han stikker seg frem. Men til tross for at dette omhandler en bokser, så er dette ikke en boksefilm, det er heller et drama om hvordan fargede blir urettferdig behandlet og stemplet som kriminelle på grunn av deres hudfarge.

Dette er basert på en sann historie om den fargede bokselegenden kalt ‘The Hurricane’, og bygger på boken ‘The Sixteenth Round’, som The Hurricane skrev i fengselet. Vi får skapt et solid portrett av en farget mann som urettmessig får systemet mot seg på grunn av sin hudfarge og at han blir stemplet for noe han ikke er. Dette minner litt om Frihetens Regn til tider i fengselsscenene og måten filmen er fortalt på, men fokuserer mer på hvordan de fargede blir behandlet. Og selv den dag i dag er dette en høyaktuell film med en verden som sliter med gamle spøkelser i skapet, og selv urbane USA som stadig har lange skritt å gå i kampen for å bli behandlet likt i samfunnet.

Filmen fokuserer på de fargedes kamp i USA og viser flere store skikkelser i det fargede kamp-landskapet. Rubin Carter blir fanget i et komplott mot ham der han må sone i fengsel for tre mord han ikke har begått. Det er nesten ikke noe mer sårt enn det, og der har også filmen noe likhetstrekk med Frihetens regn bare med en farget mann i front. Sentralt i historien står en gutt som skriver brev til boksen i fengselet. Det skaper ringvirkninger og det gir Ruben Carter nye krefter til å stå opp for urettferdigheten han står og vasser i bak murene. Gutten får livet forandret av å lese bokselegendens bok, der han lar seg inspirere kraftig av Ruben Carters historie.

Regien er ved Norman Jewison, som er en god regissør med suksess i filmer som Natten var het, Spelemann på taket, The Cincinnati Kid og Jesus Christ Superstar. Han har laget en ganske sterk film med en god historiefortelling som engasjerer. I The Hurricane får vi en film som opererer litt i mørket med jazzaktig slørtoner som ligger over det hele som et trykkende lokk. Boksescenene er også kule i filmen og godt fremstilt. De er solid klippet sammen der det ser ut som om Denzel Washington virkelig kan slå fra seg, i en ganske muskuløs utgave. Denzel Washington spiller sympatisk og krigersk i filmen, der han kjemper mot systemet. Washington tilfører filmen mye med sitt innbitte skuespill, der han skaper en skikkelse vi tror på som seer.

Oppsummerings vis er dette en gripende film som virkelig griper tak i deg, til tross for sin lengde på 2 og en halv time. Filmen strekker seg over mange tiår fra 1940-tallet og helt til 1985 og vi får se at den fargede kampen står like sterkt den gangen som i dag. Filmen føles og er en lærerik film om hvordan de fargede blir underkuet og sett ned på. Om du liker engasjerende dramaer om gripende saker fra virkeligheten er dette noe som vil engasjere deg sterkt. Dette er ikke bare viktig reint temamessig, men også en drivende god dramafilm om en glemt bokser og hans egen kamp for frihet, selv utenfor bokseringen.

Se om film er på streaming:

- Moonstruck - Romantisk komedie med Cher
- Rollerball - Blir desverre for ujevn
- Jesus Christ Superstar - Påsken er ikke den samme uten Jesushistorien!

• The Hurricane
  • Filmredaksjonen NRK
  • Apollo Guide
  • Boston Globe
  • San Francisco Chronicle
  • Globe and Mail
  • Detroit News

Universal Studios / Universal Pictures, Beacon Communications LLC, Azoff Entertainment