Anmeldelse av Engelen på høyre skulder (Fararishtay kifti rost), tadsjikisk film fra 2002

Drama Spilletid: 85 minutter

Omtalespalte: Utenfor Hollywood

Les flere spalteomtaler: Utenfor Hollywood

En film i sterk kontrast fra det typiske

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 22.07.2022]

Filmen begynner med at en mann kommer tilbake til landsbyen han vokste opp i etter å ha sittet i fengsel. Han kommer tilbake fordi moren er blitt veldig syk, men hun er ikke mer syk enn at hver gang sønnen er på besøk ligger hun langstrakt og hver gang han ikke ser, så livner hun til. Og som om ikke det var nok, så sies det også at han har en sønn og skylder penger i øst og vest og blir bedt om å pusse opp huset for moren. Mannen finner også snart ut at det er noe som ikke stemmer i landsbyen, men helt hvordan alt henger sammen skal vi snart få vite…

Vi skal til den tadsjikiske byen Asht. Det er et land og sted det sjelden kommer filmer fra som vises i vesten. Språket er fremmed og dette er en film man må følge godt med på teksten på. Filmen er ganske langsom i handlingen og bruker lang tid og stresser oss ned. Det ser vi blant annet i åpningen der en eldre kvinne kledd i sort mater hønene med korn og spankulerer rundt i nabolaget i en sekvens på noen minutter.

Filmen holder deg litt i tåken underveis. Stemningen i filmen er ganske rar. Handlingen blir mer og mer interessant utover i filmen og man fryder seg over hvor dette tar veien. Det som er sikkert er at det ikke er lett å vite hva som skjer. Vi vet at noe lumsk foregår. Vi blir med på en reise i filmen der ingenting stemmer. Hovedpersonen er egentlig helt i villrede over hva som skjer. Han er lurt helt opp i stry på alle hold. Det er også et mysterium i bunn og vi lurer veldig på hvorfor landsbyfolka oppfører seg slik mot ham.

Dette er så langt man kommer fra Hollywood på film. Du får en film strippet for action, stort driv og med personer som ikke ser ut som fotomodeller. De du får se i denne filmen ser ut som ‘ekte’ folk som har levd et hardt liv. Filmen viser en landsby der alt er slitt og gammelt. Selv kinoen ser ut som den skriker etter fornyelse, selv om dette er landsbyens store fristed og det nærmeste de kommer å drømme seg bort. Det er ikke mye verdier og derfor trenger alle de pengene de kan få for å overleve. Du skjønner med andre ord hvorfor de benytter sjansen til å få inn litt penger der alle lurer alle.

Regien er ved Jamshed Usmonov og han vant pris på Tromsø Internasjonale Filmfestival for filmen. Den er fotografert i farger, men det er ikke mye friskhet i filmen å spore og det i seg selv er nesten litt eksotisk og ikke noe man ser hver dag. Fotoet i filmen er meget patent og solid kunstnerisk utført med flotte utsnitt. Det visuelle er meget gjennomført grått og trist som passer som hånd i hanske med innholdet. Dette er både friskt, grått og trist med en varme opp i alt det den formidler. Det hele er gjort på nærmest magisk vis og får maksimalt ut av historien som fortelles uten å trekke dette ut.

Dette er en underfundig moralhistorie som er litt til ettertanke. Det er også litt humoristiske drypp i hvordan handlingen er lagt opp i dette narrespillet. Slutten er også meget interessant med rom for tolkning. Filmen får også en dypere og mer religiøs mening mot slutten. Personlig likte jeg denne rare vrien, men skjønner at det ikke nødvendig er noe som faller i god jord for alle.

Det som er sikkert er at filmen skiller seg godt ut i mengden og faller ikke for fristelsen til å bygge på etablerte fortellerteknikker eller andre underholdningsvrier. Med andre ord er dette originalt tvers igjennom og en fortelling som holder det den lover på en veldig ujålete måte.

Men du skal være i form til å se noe så annerledes, som er mer enn bare lett underholdning. Dette er dog hjertevarmt fortalt opp i alt det rare. Filmen treffer bra på det den formidler og den tar litt uventede veier mot slutten, selv om filmen er raskt over og kutter da tvert med opp til deg selv å fordøye resten av inntrykket.

Se om film er på streaming:

• Engelen på høyre skulder
  • Cinemagazine.nl