Anmeldelse av The Adam Project, amerikansk film fra 2022

Sci-Fi, Eventyr Spilletid: 106 minutter Aldersgrense: 13 år

Omtalespalte: Streaming

Les flere spalteomtaler: Streaming
- Sci-fi - Les flere.

Småkul tidsreisefilm på Netflix…

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 19.07.2022]

Adam Reed er en romskippilot som reiser i tid fra 2050 tilbake til 2022. Men for å komme tilbake til 2018 for å prøve å finne kjæresten sin Laura, som forsvant under en tidsreise, trenger han hjelp av seg selv som 12 åring for å omgå romskipets DNA-begrensning. I 2022 forteller voksen-Adam seg selv som gutt om oppfinnelsen som går under kodenavnet ‘The Adam Project’, som etter hvert danner grunnlaget for å muliggjøre tidsreiser i fremtiden. Hans oppdrag blir å stoppe tidsreiser fra å bli oppfunnet og dermed sikre fremtiden fra å ende opp som et ‘mess’…

Jeg plukket opp filmen fra et tips fra Chris fra podcasten Attack of the Killer Kast, og jeg hørte at dette var noe som kunne være rett i min gate. Filmen åpner med sitatet: Tidsreiser finnes, du bare vet vet ikke ennå. Og med det vet vi at vi får nok en tidsreisefilm, som er en undersjanger undertegnede har lagt sin elsk på gjennom filmer som Terminator og Back to the Future. Du får her en tidsreisefilm som er litt inn i tiden på flere måter, både med effekter, eldre sanger som er brukt for å skape energi og en god dose humor mellom slagene med drama.

Dette åpner ganske kult med romskipkamper i nesten litt Star Wars-aktig landskap med Adam bak spakene. Deretter går filmen tilbake til starten med Adam som liten gutt. Filmen minner en del om en Looper-aktig film med en kar som møter seg selv som yngre, men bare at dette kjører sin helt egen greie på gjennomføringen og er ikke like mørk som Looper. Filmen føles innimellom svært lettdrevet og passer også for unge tenåringer. Du får en del av fremtidseffekter med både teknologi med mer. Slåssingen er også kul med innslag av litt Star Wars aktig opplegg.

Netflix presenterer filmen og i så måte er dette ganske lovende. Du får en film som trykker på mange av de rette knappene. Jeg elsker den kule og mystiske stemningen i filmen og du får litt god sci-fi-følelse av å se filmen og jeg som elsker sci-fi ble litt entusiastisk å se filmen. Men selv om konseptet er ganske kult, så klarer ikke filmen helt å nå potensialet som konseptet innebærer. Med andre ord har dette mer å gå på, men som rett på strømmefilm er dette ganske overbevisende. Jeg ser gjerne flere forsøk på sci-fi-filmer på streaming, når de er satset på med en god porsjon ressurser.

Filmen er regissert av Shawn Levy, som har regissert filmer som Natt på Museet, Reel Steel, Free Guy og episoder av Stranger Things. Han viser også med The Adam Project at han kan lage stemningsfull film. Liker også det visuelle uttrykket i filmen som er meget gjennomført både med effekter og den kule lyssettingen og filteret på filmen. Dette overrasket meg litt, og med små justeringer, kunne dette blitt en sikker vinner. Liker best actionsekvensene med både flyging med mer action som skaper god sci-fi-energi i filmen.

Ryan Reynolds spiller Adam Reed og er et bra anker i filmen. Reynolds er ganske kul og har en bra karisma som har blitt en vinner gjennom filmer som Deadpool og Buried på forskjellig vis. Han er en god skuespiller som kan mer enn bare humor. Liker Ryan Reynolds i rollen som Adam. Han spiller ikke helt sin vante rolle som moromann, men litt mer nedtonet, men kommer med en del morsomme replikker når det passer seg i filmen. Det er med på å live opp inntrykket man får av filmen og får dette riktig så underholdende

Som sci-fi-film er dette relativt solid. Dette er dog ingen klassiker på linje som E.T. eller The Matrix eller Blade Runner, men langt på vei en vellykket sci-fi-film som innimellom skaper stor magi, men som har noe mer å gå på inn mot perfeksjonen. Det hele begynner svært magisk, men filmen klarer ikke holde samme kvalitet hele veien. Filmen er litt nedpå mellom slagene. Det gjør at den mister noe tempo, men det bygger også karakterene opp og vi kommer tettere på dem. Actionsekvensene er filmens store fortrinn og de gjør dette svært severdig og løfter inntrykket.

Jeg liker best filmen når den stormer, men en del av limen er ikke like klebende. Det gjør at filmen føles av litt varierende kvalitet. Synes heller ikke filmen klarer helt å balansere overgangen mellom det tøysete og det alvorlige på en engasjerende nok måte. Likevel er dette en grei film å se hvis du liker sci-fi og jeg synes ikke man skal være for streng med en film som prøver sitt beste og oppnår en viss magi når filmen er helt på topp. Filmen har også gode verdier med fokus på familie. Det gjør at dette passer godt for unge filmtittere også, selv om aldersgrensen på 13 år er meget passende, fordi det er noe her som ikke passer like godt for de yngre.

Se om film er på streaming:

- Natt på museet: Gravkammerets hemmelighet - Alle gode ting er ikke alltid tre, bare på terningen...
- The Internship - En 2 timer lang reklamefilm for Google
- Real Steel - Robot-boksing får to tomler ned
- Natt på Museet 2 - Morsommere og med mer å følge med på
- Den Rosa Panteren - Plump nyinnspilling
- Natt på Museet - Museumshumor med Ben Stiller
- Dusinet fullt - Karriere eller familie?
- Big Fat Liar - En tenåring og en løgner kjemper et slag om sannheten...

• The Adam Project
  • Filmparadiset.se