Anmeldelse av Big Jake, amerikansk film fra 1971

Western, Action, Drama, Kriminal Spilletid: 110 minutter

Omtalespalte: Westernfilm

Her finner du omtaler av westernfilmer.
Les flere spalteomtaler: Westernfilm

En film bært på skuldrene til store John Wayne

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 18.07.2022]

Vi befinner oss i USA nær grensen til Mexico. Der driver Martha McCandles en stor ranch med hjelp fra sine sønner. Men det er bare det at Fain-gjengen angriper ranchen og slakter en del av de som jobber og driver gården. Lille Jake McCandles blir kidnappet i det gjengen drar over til Mexico. Martha McCandles setter da ut en dusør på skyhøye 1 million dollar for de som kan jakte ned Fain-gjengen og bringe rettferdighet over familien hennes. Hennes ektemann Big Jake får oppdraget, og om han er rett mann for oppdraget er det vi skal finne ut av her…

Alt begynner med å fortelle verdenssituasjonen med store ting som har skjedd tidlig på 1990-tallet og hvilke store menn og kvinner som gjorde suksess i samtiden. Selve filmen åpner med at en gjeng som kommer ridende i et slørete og eldre sorthvitt segment slik vi husker westernskurker fra gyldne tider. Men så starter filmen med klokkeklare farger og nydelig bilde på blu-ray-versjonen. Filmmusikken er også kjente takter i det Elmer Bernstein foretar en resirkulering av sin egen klassikermusikk til ‘The Magnificent Seven’. Bernstein er også en legende i seg selv med filmmusikk til filmer som Cape Fear, Ghostbusters, Hjelp vi flyr, The Blues Brothers, De ti bud, The Great Escape, Villstyringen Hud og To Kill a Mockingbird.

Det er også relativt mye action i starten, men helten lar vente på seg og blir ikke introdusert før over 19 minutter inn i filmen, og så kan du gjette om han heter John Wayne eller ikke. Men en ting som er sikker er at Waynes rollefigur er litt av en tøff, karismatisk og hard kar du sjelden møter lignende av, annet enn i John Wayne-filmer. Også Waynes yngste sønn er med i rollen som den kidnappede Little Jake og hans sønn Patrick spiller en av de andre rollene, og med det setter Wayneslekten sitt preg på filmen.

Dette er en skikkelig westernfilm av den gamle gode sorten. Der skurkene er tøffe og de som jager dem enda mer hardbarka. Dette er dog ganske rett frem, og du vet litt av hva du får, men likevel er dette ganske underholdende i all sin voldsomhet og med en rein sjarme og humoristisk vri på både stunts, knall og fall og kvikke kommentarer. John Wayne spiller stødig i filmen der han gir mye av seg selv med sin solide rutine og store karisma. Filmen er simpelt fotografert med mye fokus på skuespillere i front av bildet både med nærbilder og oversiktsbilder. Liker også at filmen har flotte lokasjoner med nydelige omgivelser i bakgrunnen som skaper et ekstra løft for filmen og atmosfæren, reint estetisk sett.

Regien er ved George Sherman, som er en regissør jeg ikke kjenner til, men har lest meg opp om at han er en regissør som slo seg opp på westernfilmer på relativt lavt budsjett. Han begynte sin karriere på 1930-tallet og avsluttet sin filmkarriere ikke så mange år etter denne filmen så dagens lys. Sherman var syk da han regisserte Big Jake og det sies av John Wayne selv tok rev i seilene og hjalp til for å få filmen sydd sammen og stablet på beina slik den synes i dag. Og filmen ble en bra suksess med å spille inn 7,5 millioner dollar i USA alene, som gjorde filmen en av de største hittene det året på kino.

Filmen begynner friskt, men så roer den kraftig ned i midtdelen, for deretter å bygge seg sakte men sikkert opp til det store oppgjøret. Dette er en oppskrift brukt mange ganger fra før av i en god skokk westernfilmer som operer i det samme landskapet som denne beveger seg i. Det er dog en del sjarme å spore som en del av showet, selv om tempoet er lavt i midtdelen. Musikken og bildet spiller på lag, og selv om dette ikke er blant de ‘største’ klassikerne, så har dette en okei ramme rundt det hele. Vi får en westernfilm slik du forventer og den er skapt med en del klassiske trekk og en hastighet som kler slike filmer, selv om det kunne vært noe mer action mellom slagene.

Manuset kan virke litt seigt og det gås mye rundt grøten, men John Wayne redder stumpene og loser dette trygt i havn, slik bare han kan gjøre det. Med andre ord setter han sitt merke på filmen og uten ham kunne dette falt helt igjennom med nærmest ingen driv. Wayne skaper også dynamikk, selv i de mer seigere scenene som binder filmen sammen. Dette er med andre ord en ‘one man-army’ film der Wayne er stjernen og alle rundt ham føles mer eller mindre bare som statister å regne. Og han kjører på noe voldsomt til tider og sparker en god del energi inn i filmen med hans sterke fremtoning.

Det er en veldig tøff stemning i filmen, selv for en John Wayne-film å være. Dette er et voldelig epos skapt i samme åndedrag som The Wild Bunch, bare med mindre nedslagsfelt og langt simplere som filmatisk verk også. I forhold til tiden var dette nok en del voldeligere enn du hadde forventet av en John Wayne-film. Og med mye involvering av Wayne på alle punkter gjør det dette til en film som du fint bør se om du liker den gamle ringreven og det han har stablet på beina.

Trekker dog noe for seigt lim og en midtdel som uten Wayne raskt kunne blitt en lidelse å se. Det er også noe simpelt i starten og på slutten, men det er noe mange westernfilmer har under beltet. Det betyr at jeg ruller en forsiktig firer på terningen for en film som gjør mye rett og får mye ut av ganske så lite utgangspunkt, men dog uten å engasjere maksimalt, blir dette en grei voldelig guttewestern, som nok kunne tjent på et høyere tempo eller mer tid i klippebua. Slutten er dog et kapittel for seg selv. Der får du mye vold, kuler, krutt, blod og tårer i oppgjørets time.

Terningkast: 4-

Se om film er på streaming:

• Big Jake
  • Needcoffee.com