Anmeldelse av Livet under vann med Steve Zissou (The Life Aquatic with Steve Zissou), amerikansk film fra 2004

Komedie, Eventyr, Drama Spilletid: 118 minutter Aldersgrense: 11 år

Omtalespalte: Komedie

Her trekker vi frem alle salgs komedier fra alle verdenshjørner og omtaler dem.
Les flere spalteomtaler: Komedie

Pen visuelt sett, men filmen har mer å gå på innholdsmessig

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 17.07.2022]

Vi følger Steve Zissou, som er en dyphavsforsker som drar på havekspedisjoner. Der møter de mye farer og fantastiske skapninger. Zissou er en falmende stjerne som trenger suksess og er ute etter hevn og oppreisning for at hans bedrifter ikke går så godt lenger som i glansdagene. Derfor prøver han å jakte på sitt livs nye haveventyr som skal overgå alt han har dokumentert til nå i det han skal jakte på gigahaien som drepte hans kollega. De sliter imidlertid med finansieringen, men får uventet hjelp fra flygeren Ned Plimton. Og i dette våte eventyret lurer også kjærligheten i det lunefulle vannet…

Filmen starter i et teater der en spansktalende mann i dress presenterer filmen som begynner å rulle på scenen med røde gardiner på siden. I filmen får vi se en ekspedisjon der mye går galt og en av teamet blir spist av en hai. Men det blir ikke filmet på tape annet enn blod i vannet, derfor er det mange i teateret der filmen vises som ikke stoler på at dette ekte. Og ut i fra det drar vi ut på havet med karismatiske Steve Zissou og hans dokumentarfilmteam som bakker ham med midler fra det som kan kanskje være hans ukjente sønn.

Regissøren for filmen er ingen ringere enn Wes Anderson, som er en regissør som finner på mye snålt og fantastisk på filmlerretet. Han lager estetisk vakre filmer med sjarme i, og dette er ingen unntak. Denne filmen er også litt morsom på sitt underlige vis, men her finnes det ingen satire, da heller mer lek med filmmediet og en særdeles annerledes film som viser at Wes Anderson prøver å ha det gøy på jobb og skaper noe lekent og ikke like seriøst som han vanligvis tar del i.

Det du får er sært som få andre filmer, og filmprosjektet føles svært muntert skapt og ligner ikke på så mye annet jeg har sett. Filmen er svært visuell og har litt b-film-vibber over seg med en rekke tegnede og dataeffekter for å skape ekstra snålhet i prosjektet. I filmen treffer vi mange fantastiske skapninger og dette er gjennomført rart, nesten som en skikkelig røverhistorie, der man antar at dette bare er sprøyt fra ende til annen. Men i det store og det hele er det for langt mellom de spennende manøvrene i filmen. Dette er for det meste bare snakk mellom rollefigurer i en veldig nedpå måte.

Skuespillet er ganske greit i filmen. Steve Zissou er også litt av en kar, en stjerne som har sett sine beste dager, men som føles litt for opphauset i filmen i forhold til slik han fremstår på lerretet. Han blir kult spilt av Bill Murray, og Murray er en skuespiller som i seg selv kan redde en hver film alene, men her føles han litt for avslappet i lengden. Da er Cate Blanchett en som føles mer interessant i denne filmen og oser av sjarme og fortryllenhet. Av andre stjerner finner vi Owen Wilson, Cate Blanchett, Anjelica Huston, Willem Dafoe og Jeff Goldblum.

Dette er ikke blant Wes Anderson beste filmer, verken visuelt eller underholdningsmessig. Der filmen sliter mest er at den føles veldig dratt ut, og dette føles som et stort og rart fiktivt ferieminne som kunne vært mer skrudd til. Skulle ønske filmen hadde mer å komme med. Enkelte av dramascenene føles litt intetsigende og er mer sær enn morsom eller engasjerende. Selve historien i filmen kommer litt i bakgrunnen og handlingen er seig i fremdriften. Den del av musikken i filmen består av noe så rart som David Bowie-låter sunget på portugisisk.

Likevel er dette en film som ‘Den store Lebowski’, det vil si at om en ‘connecter’ med humoren og liker særheten, så kan dette være en vinner, men for de fleste blir nok dette bare litt for traust. Men til tross for treg handling og sær humor, er dette en solid film som gjør sine saker gjennomført ut i fra hvordan filmens intensjon. Den er dog ikke perfekt og kunne nok vært mer leken og med mer fremdrift og enda mer fantasi og oftere møte med spennende skapninger og det vi virkelig vil se i filmen.

Jeg elsker sære filmer og hadde derfor sett frem til denne filmen av Wes Anderson, som er en filmskaper jeg ofte liker å sette min lit til og har skapt mange episke filmer. Men dette føltes for tamt for min del og jeg ble i grunnen litt skuffet. Hadde nok håpet at dette var enda mer skrudd til og at filmen hadde mer å spille på. Reint teknisk er filmen godt laget og det er ikke så mye å ta filmen på, annet enn at den er treg og har for mye useriøst drama som ikke engasjerer. Synes heller ikke at hovedrollefiguren, Steve Zissou, var så mye å skrive hjem om.

Det er mulig at Wes Anderson prøver å lage en film som er litt langt ute og samtidig tester konsentrasjonen til de som ser på. Men det visuelle er på plass og en del av undervannsscenene er direkte kule å se på. Og det er det visuelle inntrykket som redder filmen fra å bli direkte kjedelig. Derfor synes jeg dette fortjener en svak firer på terningen, fordi filmen har sine øyeblikk, selv om dette nok hadde kunne blitt mye bedre med en real omgang i klipperommet for å få filmen mer intens. Tenker nok filmen sikkert er morsommere å lage en den føles for publikum. Det er med andre ord ikke alt Wes Anderson tar i som blir til gull, men dette er absolutt annerledes og en skikkelig joker for det rette publikummet.

Terningkast: 4-

Se om film er på streaming:

- The French Dispatch - Erketypisk Anderson, i et helt vilt oppslukende univers!
- Isle Of Dogs - Herlig mørk, sjarmfull og underholdende animasjon med litt til ettertanke
- The Grand Budapest Hotel - Magisk og storslagent filmunivers fra Anderson, igjen!
- Moonrise Kingdom - Nostalgisk sjarmbombe!
- Den fantastiske Mikkel Rev - Familievennlig Mikkel Rev
- The Darjeeling Limited - En artig og eventyrlig reise
- The Royal Tenenbaums - En av Wes Andersons beste filmer...
- Rushmore - Overraskende god sær komikk

• Aftonbladet
  • Helsingborgs Dagblad
  • Corren.se

Engelsk, Portugisisk, Filippinsk, Islandsk

Touchstone Pictures, Scott Rudin Productions, American Empirical Pictures, Life Aquatic