Anmeldelse av Dark Star, amerikansk film fra 1974

Komedie, Sci-Fi, Thriller Spilletid: 83 minutter Aldersgrense: 11 år

Omtalespalte: Kultfilm

Her finner du omtaler av kultfilmer.
Les flere spalteomtaler: Kultfilm
- Sci-fi - Les flere.
- B-film - Les flere.

Litt varierende, lavt budsjett, stor sjarme og kul sci-fi

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 15.07.2022]

Vi skal til det 22. århundre. Der følger vi romskipet Dark Star som er på endeløse oppdrag i rommet. De ombord har som ansvarsområde å ødelegge ustabile planeter som skaper trussel for kolonisering i fremtiden. De fire ombord, på det forfalne romskipet Dark Star, har vært i romskipet i årevis og driver fra solsystem til solsystem. Romskipet har radioaktive skader og besetningen har dårlig moral, og det gjør det hele ikke noe særlig bedre når de får problemer med at datastyrte bomber lever sitt eget liv og samt et romvesen som slipper løs…

Personlig er jeg stor fan av sci-fi-filmer og dette var en film jeg hadde gledet meg til å se i så måte. Visste at filmen var en skikkelig kultklassiker og er debutfilmen til filmskaperen John Carpenter, som har laget veldig mye bra i alt fra ikoniske filmer som ‘The Thing’, ‘Halloween’ til annet kultfilm av underholdende klasse som ‘They Live’ og ‘Assault On Precinct 13’. Men tilbake til Dark Star som av mange beskrives som filmen som inspirerte Ridley Scotts Alien, som har vært en film som har fulgt meg i tykt og tynt gjennom livet og var en stor del av grunnen til min sci-fi-filminteresse.

Jeg valgte å se special edition denne gangen. Filmen starter med at en komputer gir oss informasjon med lignende samme lyd som senere ble brukt i Alien for hver bokstav som skrives til skjermen. Der får vi informasjon fra jordbasen McMordo Sound i Antarktis. De gir informasjon til romskipet Dark Star. De får en videohilsen fra Jorden der de får avslag på anmodning om varmeskjold og de får en kondolanser for et dødt besetningsmedlem, i tillegg at de må fortsette med å gjøre den flotte jobben de gjør.

Ute i verdensrommet finner vi romskipet Dark Star. Det er skapt med kule miniatyrer og er meget godt laget for å være lavt budsjett. Filmen skaper en bra atmosfære på romskipet. Vi ser planeter i bakgrunnen bak romskipet og både lyd og bilde er ganske romaktig. Det blir også mye teknisk romsnakking med mye tall, beregninger og romord. Musikken er også skapt av John Carpenter og den er svært stemningskapende og passer som hånd i hanske med romtemaet utenom countrylåten som kommer i det filmens fortekster vises.

Du ser at filmen begynner å dra på årene, likevel har den en stor sjarme i alt den foretar seg. Filmen er relativt godt laget og har en kul atmosfære, men den føles noe tung til tider og lite handling driver filmen fremover. Filmen er både rar og ganske underholdende på samme tid. Det er også en merkelig sjangerblanding i filmen fra sci-fi, thriller og til og med noe komedie. Kameraarbeidet i filmen er godt laget, men noe av fotoet er litt grumsete og bærer preg av lavere budsjett. Det samme kan sies om lyden som følger med på kjøpet.

I tillegg til å ha inspirert den første Alien-filmen, så minner dette også en del om 2001 - En Romodysse av Stanley Kubrick, bare at dette ikke har i nærheten av samme budsjett eller gjennomføringsgrad som det Kubricks film hadde. Du kjenner igjen måten å snakke på fra 2001, en romodysse og samt noe av lydene og måten å presentere filmen på, og da selvsagt bare likheter i Romskipsegmentet til 2001. Også romskipets komputerstemme som styrer skuta, er en kvinnelig versjon av Hal 9000, bare ikke så monotom i stemmen. Du får også tanker rundt hvordan kunstig intelligens kan by på problemer. Det blir dog noe moro med konversering med kunstig intelligensen for å overbevise den om at den har feil.

Scenene med romvesenet er derimot mer komisk enn skremmende. Romvesenet ser ut som en malt oppblåsbare badeball med froskeføtter. Og romvesenet har lyder som et typisk barne-TV-program. Det hele virker i grunnen veldig absurd. Vi merker at Alien har hentet inspirasjon også fra delen når de leter etter romvesenet, selv om romvesenet her er mer som en vits å regne enn det ikoniske vesenet som Alien gav oss. Synes filmen er bra seriøs ellers, men dette romvesenet føler jeg er et alt for useriøst innslag i filmen. Likevel er resten av filmen såpass innovativt laget at det bøter på noe av inntrykket som romvesenet ødelegger.

Alt i alt er dette en meget spesiell filmopplevelse. Den favner i alt fra solid filmskaping til innslag av det mer amatørmessige b-film-slaget som riktignok har noe sjarme, men filmen hadde nok vært bedre uten dette badeballromvesenet. Liker det filmen gir oss av sci-fi-inntrykk. Både når det gjelder bruk av miniatyrer for å skape romscener av romskipet og samt innsiden av romskipet som er bra laget. Musikken er også med på å skape det intense uttrykket i filmen med John Caprenters enkle, men effektive synthtraktering. Filmen er også veldig kort med litt over en times spilletid, men likevel føles filmen innholdsrik. Men selv om dette prosjektet bærer preg av veldig varierende kvalitet så har filmen sine kvaliteter på sitt beste som gir meg litt gåsehud. Dette er likevel ikke blant Carpenters beste filmer. Til det er filmen for uferdig og mangler litt brodd, men Carpenter er inne på noe.

Om du forventer en handlingsmettet film, er dette alt annet enn det. Det du får har heller mer sjarme og bygger på et utrolig lite konsept, som filmen dog klarer å gjør svært mye av. Men det beste av alt i filmen er at filmskaperen har klart å fortelle filmen på en ypperlig måte, med noen få unntak. Det er de kule overgangene og kreative bruken av effekter og annet som er brukt på en måte som skaper store illusjoner. Jeg vil også trekke frem at filmen i forhold til tiden den er laget under har meget gode sci-fi-scener til tider og jeg tror denne filmen kunne vært en skikkelig storfilm om filmskaperne hadde hatt mer penger på kontoen sin til rådighet for filmprosjektet. Filmen hopper litt inn og ut gjennom sjangere, spenning, humor og sci-fi. Det kan føles litt rart, men til filmens forsvar føles det du får her ganske unikt og noe du husker å ha sett.

Komedielementene føles ikke særlig vellykkede og gjør filmen mer rar og sær enn morsom. Likevel har filmen sine helt klart store lyspunkter, og da særlig en del som varmer et eldre sci-fi-hjerte. Filmen har stemning, tidvis kult foto og flott scenografi, og til å være laget på et svært sparsomt budsjett er dette faktisk meget imponerende. Med andre ord ser vi at John Carpenter er en begavet filmskaper ut i fra hva han har klart å skape i sin debutfilm som tidvis er magisk, men også helt ute til tider. Med andre ord får vi en veldig ujevn opplevelse. Når det gjelder terningkast er dette svært vanskelig, men jeg velger å premiere filmen som har stor oppfinnsomhet i alt den foretar seg med en svak firer på terningen.

Terningkast: 4-

Se om film er på streaming:

- John Carpenter's Vampires - Moderne vampyrfilm
- They Live - Vi er fanget i systemet...
- Prince Of Darkness - Antikrist tar form i en grønn gugge
- Big Trouble in Little China - Ellevill action der kampsport og eventyr går hånd i hånd
- Christine - Bilen som som lever sitt eget liv...
- Tingen Fra En Annen Verden - Kultklassikeren som stadig imponerer
- Escape From New York - Actionthriller i en alternativ fremtid der kriminalitet har skutt i været
- The Fog - Svekket skrekktåke
- Halloween - Natten morderen kom!
- Assault On Precinct 13 - Spennende og fascinererende beleiring

• Nitrate Online
  • SPLICEDWire
  • Attack of the Killer Kast
  • Movie Metropolis

University of Southern California (USC)