Anmeldelse av Thor: Love and Thunder, amerikansk film fra 2022

Action, Eventyr, Superhelt-film Spilletid: 118 minutter Aldersgrense: 12 år

- Superheltfilm - Les flere.

Simplere handling, mer humor, men grei underholdning

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 10.07.2022]

Vi møter igjen Thor som må forsøke å forsvare gudene mote en slakter som er ute etter å ta av dage alle gudene med et beryktet sverd som kan slakte dem alle. Thor får med seg Valkyrie, Korg og ekskjæresten Jane Foster for å danne et team mot den store trusselen. Da gjelder det å finne ut av hvordan gudedreperen, Gorr er skrudd sammen, men det som i alle fall er sikkert er at Thor og gjengen får nok å stri med i dette utfordrende eventyret der nøkkelen er at de må samarbeide for å overvinne Gorr…

Filmens skurk er ikke noe særlig tess. Han føles for sørgelig og for lite spenstig og skummel. Hadde gledet meg til å se Christian Bale som skurk, men han får virkelig lite å spille på og han er også alt for lite med i filmen til å prege filmen. Rollen er bare redusert til helt i starten og noen steder underveis og helt på slutten. Han spiller en forbannet sjel med et sverd som kan drepe alle guder. Så han er med andre ord litt besatt etter å drepe guder som hevn for hans datters død. Men en som får en større og mer betydningsfull rolle i filmen er Natalie Portman som spiller Thors ekskjæreste med hammeren til Thor i sin makt. Hun kommer bra til sin rett i den rollen.

Vi får en ganske grei cast i filmen. Thor blir spilt av Chris Hemsworth som vanlig og han gjør det på en kul måte. Han får hjelp av regissøren Taika Waititi som Korg og Tessa Thompson som Valkyrie, i tillegg til nevnte Christian Bale og Natalie Portman. I mindre roller i filmen får vi også se guardians of the galaxyskuespillerne, samt Melissa McCarthy, Matt Damon, Idris Elba, Jeff Goldblum og Peter Dinklage i ørsmå roller. Noen rollefigurer er kun med for å fylle tid, slik som Russel Crowe med sin Zevs. Han leverer en karismatisk opplevelse, men føles litt ubetydelig i filmen. Men det er det nok mest manusforfatterne som skal ha skylden for at slik han fremstår. Men det er en stor grunn til at han er med i filmen og den føltes ganske grei, selv om jeg ikke skal avsløre den.

Filmen prøver for hardt å være morsom i det vide og det brede. Humorpoengene kommer tett og ofte og spøkene og kommentarene er av varierende kvalitet. Heldigvis synes jeg ikke filmen synker så lavt ned i underbuksen som det de to første Thor-filmene gjorde. Dette er mer populærkulturelt gøyalt, selv om jeg lo mindre enn jeg hadde håpet på av en slik film. Med andre ord er dette ikke en film av samme kaliber som første 'Guardians of the Galaxy', der humor, fornøyelighet og underholdning blandet seg sammen i en høyere synergi.

Regien er ved Taika Waititi som er samme mann som gav oss ‘Thor: Ragnarok’. Her er han tilbake for å gi oss mer gylden underholdning, men denne gangen gir han på for mye og resultatet halter litt mer enn Thor: Ragnarok. Selve filmen er ganske grei teknisk sett, men du får ikke helt godstemningen i filmen. Humoren burde vært mindre skrudd til og jeg hadde ønsket meg mer visuelt knask i filmen. Filmen er dog inne på kule lokasjoner og ting i front for bildet, men det holder ikke hele veien. Handlingen er veldig enkel og svært rett frem, nesten helt uten noen form for tvister å snakke om. Skulle nok ønsket meg et manus og konsept for filmen som hadde mer å spille på enn det jeg får. Vi får også en del hint om hvordan neste Thorfilm blir og der fikk vi mange svært konkrete hint i scener som avslører hvem Thor skal kjempe med i neste avsnitt.

Alt i alt synes jeg denne filmen hadde noe å fare med. Den føles noe flat og krampaktig til tider, men likevel likte jeg dette bedre enn både Thor 1 og Thor 2, så noe gjør filmen riktig, men det er et stykke frem til Thor: Ragnarok som var en mye større 'høydare' enn dette på nærmest alle punkter. Med tanke på at dette var et steg opp fra Thor 1 og 2 og et mindre minneverdig kapittel enn Thor Ragnarok så får dette under tvil en sylsvak firer på terningen. Det fordi filmen har sine stunder der man blir godt underholdt. Actionen, effekter, skuespillerne og filmen er godt skapt, selv om det ikke gnistrer av filmen hele veien. Men i det store og det hele er dette en film som Marvel-fansen nok vil se og like greit. Alle filmene henger jo litt sammen, så man må se dem uansett og dette er ikke blant de verste filmene fra Marvel heller.

Terningkast: 4-

Se om film er på streaming:

- Thor: Ragnarok - Marvel pøser på!
- Thor 2 - Fabelaktig visuell mørk verden
- Thor - Thor svinger hammeren!

- Jojo Rabbit - En unik og barnlig krigsskildring
- Thor: Ragnarok - Marvel pøser på!
- What We Do in the Shadows - Solid gjennomført vampyrmoro

• Thor: Love and Thunder