Anmeldelse av Norwegian Wood (Noruwei no mori), japansk film fra 2010

Drama, Romantikk Spilletid: 133 minutter

Omtalespalte: Utenfor Hollywood

Les flere spalteomtaler: Utenfor Hollywood

Sterke følelser i sentrum…

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 10.07.2022]

Vi skal på besøk til Tokyo på slutten av 1960-tallet. Der treffer vi Watanabe som er i sorg etter at bestevennen tok selvmord. Det fører han til sin første kjæreste, i den søte og innadvendte Naoko. Hun har vært kjæreste med deres felles venn, som begge savner veldig. Hun elsket vennen deres av hele sitt jente, selv om hun visste at han lå med andre jenter. Men Naoko føler et større begjær for Watanabe enn deres felles venn. Og opp i alt dette møter også Watanabe den livlige studenten Midori. Det gjør at Watanabe får problemer med å velge hvem han skal satse på…

Filmen er basert på en bok med samme navn som filmen av japanske forfatteren Haruki Murakami. Du blir tatt med tilbake til en tid på slutten av 1960-tallet der studenter verden over gjør opprør mot privatiseringen av samfunnet. Men sterkest i filmen står forelskelsen og følelsene som går i høyspenn, selv om hovedpersonen har flere kort å satse på. Filmen er veldig stillferdig, vakker og øm i skildringen av kjærlighetsscenene. Du får noen dampende sexscener, men dette er mer fint enn vulgært og filmen har mye følelser å formidle. Musikken er ganske nedtonet og selvsagt får vi også høre den spesielle Beatles-låten med samme navn som filmen.

Det er mye snakk om sex i filmen. Særlig er jentene svært nysgjerrig på hvordan penisen fungerer og kjennes. Dette kan få noen til å bli litt brydd, men det er inkorporert på en fin måte i filmen på det mer personlige planet med kvinnen som lurer i fokuset. Det hele føles ikke vulgært men formidlet med følelser som ligger bak det brennende begjæret og opphisselsen. Rollefigurene føles veldig famlende som de fremdeles er svært på begynnerstadiet å tilnærme seg det annet kjønn. Med andre ord beskriver dette noen av deres første seksuelle opplevelser, men det er mest fokus på å formidle følelser og ikke å vise det seksuelle på film.

Anh Hung Tran er en mannlig vietnamesisk filmregissør best kjent for den kritikerroste Oscarnominerte debutfilmen Duften av grønn papaya om morgenen fra 1993. Filmens foto, lokasjoner, personer og natur spiller på lag i en visuell sammensmelting. Fotoet i filmen er poetisk levert med flytende bevegelser i kameraet med interessante objekter i fokus. Noen av scenene med grønt langt gress er slående vakkert fotografert og virker både frisk og skarp på samme tid. De andre omgivelsene og scenene står som en sterk kontrast til disse scenene og danner en rød tråd i fotoarbeidet for filmen. Du får også litt lek med årstider med noen kule snøscener også.

Dette er alt annet enn en tradisjonelt såpedrama. Filmen føles litt arthausaktig som en skikkelig festivalfilm med poetiske bilder i det kunstneriske landskapet. Det hele vrir seg inn og ut av kjærlighet og andre følelser som lengsel og savn. Det føles noe spesielt at en mann har forhold til to kvinner så lidenskapelig på samme tid. Filmen er dog full med indre beskrivelser av lidenskapen mellom ung mann og ung kvinne.

Skuespillet i filmen er også med på å gjøre dette svært så severdig med solide rolleprestasjoner av alle de bærende rollene i front. Liker hvordan hovedrolleinnehaver Kenichi Matsuyama klarer å holde på roen i en hver scene og det gjør at filmen får en svært behagelig rytme og nærmest flyter av gårde sammen med bildene. Noen av scenene er blendende vakre og gir meg nærmest gåsehud å se.

Om du er ute etter noe vakkert og spesielt i sterk kontrast til den vanlige underholdningen som Hollywood stadig gir deg, så er dette noe du bør prøve deg på. Dette er ikke for alle, men er en sterk film som gir deg mye faser av et vidt spekter følelser, som også drar over i det hjerteskjærende i tillegg til det lidenskapelige landskapet. Det er mange fraksjoner og nyanser i det som formidles, men tematikken og følelsene flyter sammen etter hvert. Dette er et fascinerende skue du aldri blir helt klok på i starten og som bergtar deg stort på sitt beste.

Terningkast: 5-

Se om film er på streaming:

• Norwegian Wood
  • Rose-Maries litteratur- og filmblogg