Anmeldelse av The Punisher, amerikansk film fra 1989

Action, Kriminal, Drama, Thriller Spilletid: 90 minutter

Omtalespalte: Actionfilm

Her finner du omtaler av actionfilmer.
Les flere spalteomtaler: Actionfilm

Første Punisherfilm har litt sjarme

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 18.06.2022]

Vi møter den tidligere politimannen, Frank Castle. Han har mistet sin familie da gangsteren Franco drepte dem. Og da Franco slipper straff, går Castle under jorden og dreper skurker som ikke får sin fortjente straff i rettssystemet. Men alle er bare en i mengden for å nå sitt store mål, og straffe Franco for det han har gjort mot familien…

Jeg plukket opp filmen på Disney+ og tenkte at jeg måtte se denne før jeg så de nyere Punisher-filmene. Dette bygger på The Punisher som er skapt av Marvel Comics. Men i forhold til de nyere Marvelfilmene ser dette mer ut som det er laget bak vedskjulet til oldefar. Du merker at dette er begynt å dra på årene og dette er meget gammeldags bygget opp. Filmen har ikke så høy intensitet og actionen er av det litt enkle slaget. Dette minner litt om en b-preget produksjon og det er med det ikke rart at jeg ikke hadde hørt om filmen på forhånd. Men selv om filmen føles litt blodfattig i starten er andre halvdel en god del bedre. Da kommer dette mer til sin rett og selv actionen er en del bedre da og du føler dette virkelig har spart på kruttet.

Skuespillet er ikke det denne filmen applauderes for. En ung versjon av den gamle svenske ringreven, Dolph Lundgren, spiller The Punisher aka Frank Castle. Han er ikke en super skuespiller, men har en del karisma i gaten med Arnold Schwarzenegger, bare mindre suksessfull. Lundgren hadde en storhetstid som actionskuespiller på slutten av 1980-tallet og utover 1990-tallet med store filmer som Universal soldier, Masters of the Universe, James Bond - Med døden i sikte og Rocky 4 og i nyere tid har han vært med i The Expendables-filmene og samt Aquaman. Med seg på laget har Lundgren Oscarvinneren Louis Gossett Jr., kjent for En Offiser og en gentleman.

Regien er ved Mark Goldblatt, kjent for filmer i b-segmentet. Og dette er ikke høy kvalitet over. Klippingen er også ganske simpel med mye plagsomt mye nære fotoseanser der actionfortellingen ikke holder mål. Det gjør at man ikke ser så mye når det skjer noe action og at man hører mer enn man ser og så antar man hva som egentlig foregår. Det er en velkjent teknikk i filmer før i tiden, men dette føltes ikke proft nok gjennomført. Effektene er heller ikke på topp i filmen og dette lider en del av at det ikke er godt nok gjennomarbeidet til å virkelig lykkes. Filmmusikken er veldig generisk for sin tid og er laget på typisk synthesizer med noe symfoniorkestermusikk.

Handlingen er ganske banal i filmen og du kommer ikke så tett på rollefigurene før i andre del. Noen av replikkene er ganske cheesey morsom og det hjelper noe på inntrykket av filmen. Dette er på en måte filmens styrke at du ikke tar den så alvorlig. Med andre ord er dette helt ok skuring, men dette flyter ikke så godt til action å være. Det fordi dette er såpass enkelt laget i alle ledd.

For undertegnedes del var Dolph Lundgren det store grunnen til å se dette. Han spiller ganske cheesey i filmen med veldig tilgjort mørk fremtoning på både utseende og stemme. Han kan også fremføre replikker med noe snert og medfølgende humor. Jeg humret litt av enkelte replikker i forhold til handling. Men i det store og det hele begynte denne filmen ganske dårlig, men tok seg merkbart bedre opp i løpet av filmen, når man kommer mer inn i handlingen.

Med andre ord er dette helt ok å se selv om dette er mye mer primitivt enn de nyere filmene om Punisher. Men filmen scorer noe på sjarm, til tross for et mindre budsjett og god b-film-faktor.

• The Punisher
  • LYTRules.com