Anmeldelse av Superman & Lois - Sesong 1, amerikansk tv-serie fra 2021

Action, Eventyr, Drama, Romantikk, Sci-Fi Spilletid: 42 minutter

Omtalespalte: DVD / Blu-Ray

DVD / Blu-Ray
Les flere spalteomtaler: DVD / Blu-Ray

Superman & Lois - Sesong 1: Litt for trygt fra superhelten over alle superhelter

[Skrevet av: Torstein Ryen-Pettersen, Dato: 17.06.2022]

Jeg er oppvokst med Superman rundt meg i en eller annen form. Jeg satt klistret til en liten TV da jeg på en eller annen TV-kanal så Christopher Reeve ikle seg den blå trikoten med tilhørende rød kappe. Fra den stunden var jeg superhelt-frelst. Jeg har også sett flere sesonger av «Smallville» i min oppvekst, samt at jeg har likt både «Superman Returns» og de nyere versjonene med Henry Cavill i hovedrollen. Nå som jeg nå begir meg utpå nok en ny mark med en litt lettere familie-versjon av Superman er jeg litt skeptisk, men også utrolig åpen for å bli sveipet av banen om den treffer notene. Her er anmeldelsen av den første sesongen av «Superman & Lois».

Identiteten til Superman (Tyler Hoechlin) er skjult for hele verden... Med unntak av sin kjære Lois (Elizabeth Tulloch) og hennes far, General Sam Lane (Dylan Walsh), som bruker Superman i militære kniper. Når tenåringssønnene til Superman aka Clark Kent og Lois Lane en dag finner ut om faren deres egentlig er, dukker det opp en rekke spørsmål. Men Clark har også spørsmål når sønnene på mirakuløst vis overlever en ulykke uten en skramme... Har sønnene arvet noe fra sin utenomjordiske far? Og hvordan blir livet når hele familien flytter fra storbyen Metropolis tilbake til lille Smallville?

Har vi fått en vinnerserie som trumfer alt av tidligere serier og filmer om superheltikonet Superman? Nei. Har vi fått en serie som fungerer som OK familieunderholdning hvor tenåringsproblemer, jobbrelatert dramatikk, heltedåder og familieråd går hånd i hånd? Ja. Der har vi formelen. Der har vi det som skal sørge for at interessen sitter hos publikum. Dét fungerer dét. Men jeg føler meg også relativt mettet på alt det omstendelige som tar plass rundt superheltmoroa. For jeg savner nok litt mer halsbrekkende actionstunts og gedigne tablåer som sperrer opp øynene, men så er det jo snakk om en serie som ikke har det samme budsjettet og som skal passe inn i TV-serie formatet uten at man føler at man ser film på film etter hverandre om det samme.

Men det finnes en gylden middelvei. Om du har sett hvordan episodene og strukturen til Netflix-hiten «Stranger Things» er lagt opp, så ser man at det absolutt er mulig å få det til om alt ligger til rette for det. Det er nok enklere å gjøre det med materiale som ikke allerede er bundet opp mot f.eks.et livslangt løp med tegneserier, men med noen litt mer kreative sjeler bakt inn i prosjektet, ville det nok vært mulig om de virkelig ønsket det. Todd Helbing (mannen bak serier som «The Flash» og «Spartacus») og Greg Berlanti (som er hele Warner Bros. og DC sin kjæledegge med ansvar for serier som «Supergirl», «Batwoman», «Legends of Tomorrow», «Arrow» og mange flere andre tilsvarende TV-serier) har nok ikke planer om å utforske så altfor mye når de får levert dette konseptet på «dagens meny», og jeg skjønner hvorfor. Jeg synes for øvrig at en TV-serie som «Arrow» var begredelige greier, men det var deler av «The Flash» som innfridde mine forventninger til en superheltserie uten de mest ambisiøse planene. Nå som Marvel Studios virkelig er på banen med tilnærmet grensesprengende materiale i sine TV-serier for hver nye serie de slipper på Disney sin egen strømmekanal, er egentlig listen satt og jeg forventer litt mer heretter. Joda, «Superman & Lois» er helt OK underholdning som bidrar til å sette fokus på en litt mer voksen variant av rollefiguren Superman, men jeg er litt lei familiekrangling og stereotypier rundt hver eneste sving. Dette kunne vært saftigere!

Første sesong gir et fokus og et dykk inn i hver enkelt av personene som danner familien på fire som flytter fra storbyen Metropolis til det lille tettstedet Smallville. Kontrastene både mellom tidligere liv og det livet de er nødt til å tilpasse seg, skoledrama, tenåringsforelskelse, å skjule kreftene sine, gravende journalistikk mot en aktør som ønsker å investere stort i Smallville, samt en mulig utenomjordisk trussel som truer Superman på en måte han aldri har møtt på, er alle ting som kommer under lupen i løpet av den første sesongen. Det blir aldri kjedelig selv om det ikke er alt som er like interessant. Første sesong gir meg faktisk et snev av håp om at det også kan ta seg opp, men jeg tror at serieskaperne kommer til å velge den trygge veien videre. MEN det er lov å håpe! Terningkastet blir en treer av den sterke sorten.

- Batman vs. Superman - Svært variert om stormannsgalskap på flere plan!
- Superman: Man of Steel - Supermann i total audiovisuell overkill
- Superman Returns - Veldig mørkt og dystert