Anmeldelse av The Batman, amerikansk film fra 2022

Action, Kriminal, Superhelt-film, Drama

En annerledes versjon av superheltfilm-sjangeren

[Skrevet av: Torstein Ryen-Pettersen, Dato: 07.06.2022]

Gjennom de siste årene har vi fått en rimelig stor dose med Batman sprøytet inn i sinn og sjel. Mange av variantene har vært mer enn akseptable, men vi har også sett versjoner av Batman i mindre gode filmer som har gjort at det har vært uskiftninger bak den sorte masken. Nå som det tidligere tenåringsidolet Robert Pattinson er å finne i den berømte skikkelsen har vi fått en helt annen variant av Batman enn vi noen gang har sett på film og TV før. Denne gang er det mye mer krim, og godt er det.

I Gotham er en seriemorder løs. En seriemorder som bare blir kalt for The Riddler. Hans neste offer er nøye planlagt og politiet trenger (noe motvillig) hjelp av den maskerte hevneren kalt The Batman (spilt av Robert Pattinson) for å løse opp i mysteriet og fange den som skjuler seg bak navnet The Riddler. Men etter hvert som The Batman begynner å dykke ned i Gothams politiske underverden, finner han en dyster verden fylt til randen av korrupsjon hvor den ene hemmeligheten er verre enn den neste...

Det er ikke det at jeg var lei superhelt-Batman som hadde duppedingser og penger nok til å ta ned de mest obskure fiendene som kom hanglende inn på Gothams gater, men det har vært litt mye de siste årene. Varemerket Batman er såpass sterkt og kjent at jeg skjønner at Warner Bros. gjerne vil at det skal skrape med seg store summer både i form av kinoinntekter og alt annet av mersalg som en filmlansering byr på. Jeg trodde faktisk, selv om Justice League-konseptet falt i grus, at jeg kom til å få se Ben Affleck i en helt egen Batman-film og jeg gledet meg til det. Affleck var en tydelig og god Batman som også hadde erfaringen og alderen på sin side. Ja, jeg likte den versjonen av Batman som manifesterte seg gjennom Afflecks prestasjon på skjermen. Da nyheten om at Affleck var ferdig og de letet etter en ny Batman kom ut var jeg litt skeptisk, men likefullt entusiastisk om at det var planer for rollefiguren Batman på film.

Valget falt altså på to særdeles spennende menn da Batman skulle spilles av Robert Pattinson («The Lighthouse» og «Twilight»-sagaen) og regisseres av Matt Reeves (mannen bak store suksesser som «Cloverfield», «Dawn of the Planet of the Apes» og «War for the Planet of the Apes»). Signalene om at det kom til å bli en annerledes type superheltfilm ivaretas kraftig gjennom at «The Batman» styrer unna røttene (i stor grad) og kaster oss rett inn et mørkt og dystert Gotham hvor en sadistisk seriemorder som blir kalt «The Riddler» terroriserer byen. Dermed skal vi ikke ut på en tur hvor heseblesende actionscener overlapper hverandre og CGI-monsteret tar oss med på en heisatur vi sent vil glemme. Dette er faktisk så mye som en thriller hvor vi er på jakt etter en seriemorder, nesten i stil med den legendariske seriemorder-thrilleren «Seven».

Med tanke på utgangspunktet etter «Justice League»-filmene og alt det materialet som ligger til grunn for det bildet mange har av Batman, så synes jeg dette er en spektakulær film på en mer lavmælt måte. Jeg kan ikke si at jeg har blitt dratt med ned i hele Gotham på en måte som dette før og det ser og høres helt nydelig ut gjennom denne 4K-utgivelsen til Warner. Om du er litt oppgitt over MCU-formelen hvor action, CGI og storslåtte eventyr utfolder seg i fri dressur, kan du nok heller vurdere å skifte beite til DC Comics sin nye Batman-film. Dette er tungt og drøyt, men også så utrolig forfriskende! Dette er en bunnsolid femmer på terningen, det.

- Batman vs. Superman - Svært variert om stormannsgalskap på flere plan!
- The Dark Knight Rises - Beksvart og mektig avslutning!
- The Dark Knight - Sinnssyk underholdning

• Nöjesguiden
  • Subjekt.no
  • Toppraffel.se
  • Kulturbloggen.com
  • P4 Kulturnytt (Sverige)