Anmeldelse av Reminiscence, amerikansk film fra 2021

Sci-Fi, Mysterie, Thriller, Romantikk Spilletid: 118 minutter Aldersgrense: 12 år

Omtalespalte: DVD / Blu-Ray

DVD / Blu-Ray
Les flere spalteomtaler: DVD / Blu-Ray

Snedig idé, men svak gjennomførelse

[Skrevet av: Torstein Ryen-Pettersen, Dato: 19.05.2022]

Etter å ha sett «The Greatest Showman» tre ganger har jeg fått et slags forhold til Hugh Jackman og Rebecca Ferguson på film sammen. Dette er derimot en film som ikke ligner på musikalen i det hele tatt, men jeg må si at Jackman og Ferguson fortsetter kjemien og dynamikken i «Reminiscence». Dessverre er filmen litt platt og kjedelig til å gjøre seg stort bemerket og gir meg grunn til å forstå hvorfor dette ikke ble «snakkis» blant kinofilmene.

Nick Bannister (Hugh Jackman) er en privatetterforsker som leter i minnene til klientene sine for å finne frem til det lurer på. I sin spesiallagde maskin er det også rom for å finne ut om alle andre mulige ting, i tillegg til at klienter kan betale en sum for å gjenoppleve et minne. I dette kaoset av minner og bedrag, blir Nick stormforelsket i Mae (Rebecca Ferguson) og blir helt knust den dagen hun forsvinner uten et eneste spor. Nå må Nick lete i Mae og sine egne minner for å finne ut hvor hun er blitt av og hvorfor hun forsvant...

«Minority Report» var filmen som virkelig gjorde at jeg elsket konseptet om å gå inn i minnene til folk. Selv om Spielbergs minnepoliti-film så på minnene som ennå ikke var skapt, var det noe ved den filmen som luktet kløktig blockbuster lang vei. I «Reminiscence» går vi tilbake til minner som allerede er skapt for å finne løsningen til en slags krim noir fortelling hvor Hugh Jackman lunter rundt i en dyster fremtidsvisjon av USA – en fremtidsvisjon hvor vannet har steget såpass mye at det ikke er mye tørt land igjen å spore. Men denne visjonen blir kun et bakteppe for historien som fortelles. Det er en historie som like så godt kunne vært å finne satt omtrentlig nåtid uten at det hadde gjort filmen noe vondt.

En film som har handlingen plassert i fremtiden har absolutt mye å sørge for når det gjelder å holde et visst nivå innen teknologi, mote og lignende. Jeg synes ikke «Reminiscence» har tatt seg god nok tid eller plass til å sørge for at jeg føler at jeg er plassert i fremtiden. Det er selvfølgelig noe her, men der hvor nevnte «Minority Report» virkelig sørget for å gjøre fremtiden reell, har ikke denne filmen lagt fremtiden inn under huden på historien. Dermed må historien og rollefigurene kjøre skuta selv uten videre hjelp fra omgivelsene. Og hadde bare historien vært fengende nok, ville jeg nok latt dette fare.

«Reminiscence» er en litt flat film som mangler dynamikken til å dra meg inn i historien. Rollefigurene har for så vidt heller ikke enorm rekkevidde, men heldigvis er det da Jackman og Ferguson som spiller de to mest sentrale rollene etter beste evne. Dette er kun det andre som regissør Lisa Joy har foretatt seg etter at hun fikk regissere én episode av «Westworld», og det merkes at det er en litt uerfaren regissør som mangler evnen til å ta sjanser. Dette er en VELDIG trygg film som ikke viker noe fra den generiske formelen innen fortelling av en historie, og jeg synes det er litt dumt at dette manuset ikke fikk seg et par runder til hos litt mer spenstige historiefortellere for å gjøre filmen til noe mer enn en film i mengden. Terningkastet blir en slapp og doven treer.

- Dystopisk fremtids-noir med voksne undertoner.

• Reminiscence
  • Cine Premiere