Anmeldelse av Copshop, amerikansk film fra 2021

Action, Kriminal, Thriller Spilletid: 107 minutter Aldersgrense: 15 år

Omtalespalte: 4K/UHD

Her finner du omtaler av 4K/UHD-filmer.
Les flere spalteomtaler: 4K/UHD

Joe Carnahan er tilbake med en fiffig film!

[Skrevet av: Torstein Ryen-Pettersen, Dato: 08.05.2022]

Det dundret løs med lovord om Joe Carnahan etter at han slo igjennom med filmer som «Narc» og «Smokin’ Aces». Ved hjelp av spenstig dialog, mange interessante (og noen helsprø) rollefigurer og actionscener det lukket krutt av, var Joe Carnahan antatt å bli en av de virkelig store regissørene innen sjangeren hvor komedie, thriller og action hamret løs på publikum. Det ble likevel ikke slik og karrieren hans har hatt en litt stille stund helt han nå ser ut til å ha funnet tilbake til formen med «Copshop».

På en politistasjon i den lille byen Gun Creek i Nevada ser ting ut som de pleier. De har dratt inn én kriminell som har slått til en politibetjent og én som var full og krasjet inn en politibil. Men de to som nå sitter på hver sin celle er ikke hva de ser ut som. Når en psykopatisk leiemorder ankommer for å ta de nye fengselsfuglene av dage, er det opp til den hardbarka Valerie (Alexis Louder) å stå mellom to onder.

Jeg kan fint like en film som både minner meg om og som gir en homage til den klassiske «Assault on Precinct 13» som ble regissert av den legendariske regissøren John Carpenter. Det med å fengsle noen med suspekte intensjoner som noen på utsiden av fengselet ønsker å få tak i er noe som i utgangspunktet gir et fundament til en film som man kan leke seg med mye. Og det er nok ikke mange som hadde klart å få det til å bli en såpass festlig og underholdende affære som Joe Carnahan der han spinner en relativt simpel historie rundt rollefigurer som klarer å holde tempoet og interessen oppe. Det viktigste for å få en slik film til å fungere er at man har skuespillere som gestalter rollene på en god måte.

Gerar Butler («300» og «Greenland») har jeg på en måte gått litt lei, men han holdes heldigvis såpass tilbake i denne filmen at jeg synes han fungerer greit. Han spiller mot blant andre Frank Grillo («Captain America: Winter Soldier» og «The Purge: Anarchy»), men det er to helt andre skuespillere som stjeler showet: Alexis Louder og Toby Huss. Alexis Louder («The Watchment» og «The Tomorrow War») var for meg et helt nytt bekjentskap som traff innertier fra første replikk. Hun er beinhard, tøff og kul som fy, noe som passer utmerket mellom barskingene Butler og Grillo. Men så kommer gærningen i filmen inn som et uventet vindkast fra siden og tar filmen til et nytt nivå. Toby Huss (kjent fra blant annet «Halt and Catch Fire» og «The Rental») var akkurat det filmen trengte for å sette Carnahan-særpreget på filmen med store bokstaver og to streker under. For noen så kan det kanskje bikke litt over, men jeg synes at dette gjorde underverker med filmen og jeg lo faktisk flere ganger av den komiske timingen til Huss.

«Copshop» er ikke noe mesterverk av en film. Og den er heller ikke den sterkeste av filmene til Carnahan, verken som regissør eller manusforfatter. Likevel koste jeg meg mye mer enn jeg hadde trodd jeg kom til å gjøre. Filmen hørtes ut som en litt kjedelig og forglemmelig film, men den var såpass saftig og mør tvers igjennom at den fort kan bli offer for et gjensyn i nær fremtid. Er du fan av Joe Carnahans «Smokin’ Aces», så får du fort en film som kan treffe deg rimelig godt med denne. Hatet du «Smokin’ Aces», tror jeg du gjør best i å styre unna. Terningkast fire.

- Bad Boys for Life - Overraskende solid tredje omgang!
- The Grey - Liam Neeson mot ulveflokken
- The A-Team - Apekatter på tokt!

• Copshop
  • Jump-cut.no

«Downton Abbey: En ny æra»

«Ingenting å le av»

«The Unbearable Weight of Massive Talent»

«Doctor Strange in the Multiverse of Madness»

«C'mon C'mon»

«Everything Everywhere All at Once»

«A Bronx Tale»

«Fredag Den 13 Del 8»