Anmeldelse av Star Trek: Strange New Worlds, amerikansk tv-serie fra 2022

Action, Eventyr, Sci-Fi

Omtalespalte: TV-Serie / Sesong

Dette er en samling av anmeldelser av TV-Serier og sesonger av dem.
Les flere spalteomtaler: TV-Serie / Sesong

Star Trek: Strange new Worlds- En ambisiøs produksjon full av sjarme

[Skrevet av: Stian, Dato: 06.05.2022]

Star Trek: Strange new Worlds er basert på årene Captain Christopher Pike var bak roret i legendariske U.S.S. Enterprise. Serien følger Pike, Spock og Number One i årene før Captain Kirk gikk om bord i U.S.S. Enterprise, mens de utforsker nye verdener rundt galaksen.

For undertegnede har `Star Trek`- universet alltid kommet i skyggen av `Star Wars`. Mye av grunnen til dette er at Star Wars er en litt mer komplett pakke, der rollegalleriet er mer gjenkjennbart, samtidig som film og serie-produksjonene har inneholdt mye mer action enn Star Trek til tider har gjort. De senere årene har Gene Roddenberrys Star Trek-univers fått en del middels gode Star Trek-serier. Netflix hadde rettighetene til 'Star Trek: Discovery', som fikk 3 sesonger på tjenesten, før en fjerde sesong premierte på den relativt nye strømmetjenesten Paramount+. Sistnevnte hadde også rettighetene til 'Star Trek: Picard' sammen med Amazon Prime. Nå har vi fått enda en serie basert på Roddenberrys populære Sci-fi- univers, 'Star Trek: Strange new Worlds'.

Kaptein Pike er tilbake
Denne gangen følger vi Kaptein Christopher Pike og hans mannskap om bord på stjerneflåten USS Enterprise. For fans av Star Trek: Discovery - sesong 2 vil kjenne igjen litt av rollegalleriet med visse unntak. Her følger vi mannskapet som i all hovedsak består av Pike ( Anson Mount), Spock ( Ethan Peck), Number One (Rebecca Romijn), Dr.M`Benga (Babs Olusanmokun), Nurse Christine Chapel (Jess Bush), Erica Ortegas (Melissa Navia) og La`an Noomien-Singh (Christina Chong). Sammen må de styre USS Enterprise gjennom merkelige nye verdener, der store farer venter.

Det er ingen tvil om at Paramount+ mener alvor med denne serien. Serieskaperne Akiva Goldsman, Alex Kurtzman og Jenny Lumet har virkelig gravd dypt ned i universet og satt sammen en historie som er både interessant og underholdende. Det er noen elementer som er føles på et respektabelt nivå. Serien har også det tekniske på plass, der engasjementet øker i takt med stilen og settingen serieskaperne har valgt. Det er flust av lekre lokasjoner, der det kunsneriske og den indre handlingen holder oss publikummere engasjert hele veien.

Dette er en serie der det vises helt tydelig at budsjettet er høyt. Fra sine forgjengere, er det tydelig at Goldsman, Kurtzman og Lumet tar tilbake røttene i Star Trek. Rollegalleriet og skuespillernes kjemi er akkurat der det skal være, også er det deilig å se Spock tilbake. Jeg synes skuespiller Peck gjør en mye bedre rolletolkning av figuren i Strange new Worlds enn hva tilfellet var i Discovery-serien. Han er blitt bedre kjent med rollen han spiller, samtidig som han gjør Spock til sin egen, der både ansiktsmimikk og utrykk minner veldig om da Zachary Quinto spilte den ikoniske rollen i filmene som kom i henholdsvis 2009, 2013 og 2016.

Nok av biroller i serien
Du får også en del birollefigurer, der alle figurene får akkurat den skjermtiden de fortjener. En annen viktig person som fortjener all mulig skryt, er mannen som står bak den mega gode tittelmelodien til introdelen til serien. Jeg snakker om Jeff Russo, som også sto bak tittelmelodien til Star Trek: Discovery. Musikken er temmelig lekker, der komposisjonene så til de grader står i stil til resten. Han har komponert det hele sammen med Nami Melumad.

Klippene vi blir servert i introdelen er vakre bilder, der flammer kastes over skjermen, og Stjerneflåten får lov til å skinne i all sin prakt. USS Enterprise er meget godt konstruert, og det er med på å gjøre det hele enda mer troverdig.  Spesialeffektene som blant endre Damian Fischer står bak er ganske så dramatiske. Sminke og makeup som rollefigurene har fått hjelp til av Olga Kirnos virker også troverdig, mens kameravinklingen som Ian Anderson har valgt for anledningen passer seriens struktur som hånd i hanske. Nærbilder og fjernbilder av rollefigurene veksles det godt imellom, noe som gjør at episodene henger fint sammen som en helhet.

Undertegnede er full av optimisme og entusiasme for Paramount+ sin storsatsning, Star Trek: Strange new Worlds. Handlingen og historietrådene imponerer meg, samtidig som rollefigurene får mye spillerom. Jeg har faktisk ikke nevnt seriens mest interessante rollefigur og det er det en grunn til. I Strange new Worlds er alle figurene fornøyelige på hver sin måte. Jeg digger narrativet og settingen serieskaperne har satt. Jeg sitter med en følelse av at de tar serien tilbake til røttene, noe som jeg følte de manglet i Discovery-serien. Det kan være verdt å nevne at Strange new Worlds er en Spin-off til nevnte Star Trek: Discovery. Jeg håper dere som er ihuga Star Trek fans gir Strange new Worlds en sjanse, for serien er knallbra. To tomler opp til Paramount+ for denne godbiten.

Star Trek: Strange new Worlds hadde premiere på Paramount+ den 06.mai.
Nye episoder slippes hver fredag. Anmeldelsen er basert på sesongens 5 av i alt 10 episoder.

[ Foto/Copyright: Morten Steingrimsen / Paramount+ ]

• Star Trek: Strange New Worlds

«Downton Abbey: En ny æra»

«Ingenting å le av»

«The Unbearable Weight of Massive Talent»

«Doctor Strange in the Multiverse of Madness»

«C'mon C'mon»

«Everything Everywhere All at Once»

«A Bronx Tale»

«Fredag Den 13 Del 8»