Anmeldelse av Downton Abbey: En ny æra (Downton Abbey: A New Era), engelsk (britisk) film fra 2022

Drama, Romantikk Spilletid: 126 minutter Aldersgrense: Alle år

- Romantikk - Les flere.

Deilig sprekt, morsomt og hjertegodt gjensyn!

[Skrevet av: Tore André Øyås, Dato: 27.04.2022]

Familien Crawley og tjenerskap befinner seg på slutten av 20-tallet og markante forandringer i samfunnet merkes på flere fronter. Selveste Hollywood gjør sitt inntog i heimen når en filmproduksjon entrer det store godset. Mary fatter etter hvert stor interesse for lydfilmens inntog, og en gammel kjenning dukker også opp og blottlegger sine interesser for mediet. Samtidig får Lady Violet vite at hun har arvet en luksusvilla i Sør-Frankrike, noe som blir gjenstand for både forundring og spørsmål - hvem har skjenket henne en så stor arv?

At en av tidenes dramasuksesser skulle komme helt til 6 sesonger og to langfilmer, var ikke gitt, til tross for dens enorme suksess. Dette store karaktergalleriet setter nemlig mang en skuespiller og stab i arbeid, men tross både koronaår, eldre skuespillere og dimensjonene rundt Downton, har man altså likevel klart å stable gjengen på beina igjen, og følger dermed opp både serien og den forrige filmen fra 2019.

Regi denne gang er flyttet fra Michael Engler over til Simon Curtis, erfaren serie-regissør og mannen bak den eminente filmen My Week with Marilyn (2011). Serieskaper Julian Fellowes står igjen for manus og en historie som på flere måter skiller seg litt ut, for her er det store forandringer på gang, både innenfor og utenfor murene på Downton.

Det er naturlig nok mange tråder og linjer som skal veves sammen og tilfredsstilles når dette store karaktergalleriet skal skildres. Alle skal liksom få sin skjermtid og glans i lysspottene, og noen mer enn andre.

Og det er fascinerende å se hvordan man nettopp har klart å sy inn alle hoved- og bikarakterer i denne to timer lange historien, samtidig som man har funnet rom for både forandringer og nødvendigheten av fornyelse, både blant karakterer og skildringen av tidsepoken.

For de britiske snobbene blir denne gang nemlig utfordret av det litt mer rotete og småvulgære amerikanske inntoget når en Hollywood-produksjon altså spør om lov til å filme på godset. Familien Crawley takker ja for å få penger til å reparere et gammelt og lekkende tak på det enorme “huset” sitt.

Dermed kræsjer britisk snobbeetikette og amerikansk kultur, til oss seeres store fornøyelse. Her er nemlig hakket mer humor og moro enn tidligere i serien, og det er godt å se at også Crawley-familien løsner litt mer opp på snippene, i takt med og på linje med samfunnet forøvrig.

Vi blir vitne til et filmhistorisk bakteppe og fokus på lydfilmens inntog, samtidig som medisinsk utvikling, og annet tidsrelatert passende nok også er skrevet inn i historien.

Downton Abbeys enorme suksess hviler slik delvis på dette, at man har fått med de mest markante sidene ved epoken(e), samtidig som serien og disse menneskene selvsagt treffer oss både i hodet og i hjertet. Som serie, og film, er dette selvsagt nokså overflatisk og forutsigbart, og det er fremdeles slik at man stort sett ser og skjønner hva som kommer, lenge før det faktisk skjer.

Men denne forutsigbarheten og gjenkjennelseskraften, er samtidig også oppskriften på suksess, fordi det føles trygt, godt og opprører oss ikke så mye som livet forøvrig dessverre ofte kan gjøre.

Downton blir slik en trygg, lun og hjertegod havn man kan forsvinne inn i, og samtidig være nokså sikker på at man ikke akkurat vil få sjokk på noe som helst vis underveis.

Downton Abbey - En ny æra formidler og forvalter historien om familien Crawley og tjenerskap igjen på en eminent gjenkjennelig måte, samtidig som det tilføres akkurat nok av nye elementer til at dette gamle kjente og nye fusjonerer til stor underholdning. Endelig får noen det som de har ventet lenge på i livet, og parallelt er det også klart at ikke alt som skjer er like hyggelig, noe dramaturgien selvsagt også må by på. Noen kommer og noen går, mens andre forblir borte, for alltid. Men én ting er sikkert - Downton Abbey har vi nok ikke sett for siste gang, enda. Disse karakteren er umulig ikke å elske, og i Fellowes og Curtis sin regi, geleides vi igjen trygt og kvalitetsmessig rundt i to timers deilig eskapistisk britisk snobberi. Herlig!

(Foto/Copyright: Focus Features LLC)

- Downton Abbey - Deilig tilbakekomst av snobber, tjenerskap og drama!

- Kvinnen i gull - Fengslende om kunst-kamp i gull
- My Week with Marilyn - Fabelaktig om Monroe!

• Downton Abbey: En ny æra

Storbritannia, USA

«Ingenting å le av»

«The Unbearable Weight of Massive Talent»

«Doctor Strange in the Multiverse of Madness»

«C'mon C'mon»

«Everything Everywhere All at Once»

«A Bronx Tale»

«Fredag Den 13 Del 8»