Anmeldelse av Dark Water, amerikansk film fra 2005

Drama, Mysterie, Grøsser Spilletid: 105 minutter Aldersgrense: 15 år

Mer skrekk enn originalen, men faller litt i klisjefellen

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 18.04.2022]

Vi følger Dahlia som kjemper mot eksmannen for å få omsorgen for den fem år gamle datteren deres Ceci. Cecivil flytte og bo billigere på samme sted hun har funnet en god skole. Dahlia og Ceci ser på en leilighet i et falleferdig kompleks på Roosevelt Island. Ceci sniker seg til taket og finner en Hello Kitty-ryggsekk i nærheten av bygningens vanntårn. Ceci misliker først leiligheten, men bestemmer seg for at hun likevel vil bo der. Dermed slår Dahlia til samme dag.

Kort tid etter at de flytter inn, begynner taket å lekke mørkt vann. Dahlia finner leiligheten over oversvømmet. Hun finner samtidig et familieportrett av de tidligere leietakerne, Rimsky-familien, bestående av en mor, en far og en jente som heter Natasha på Cecis alder. Det viser seg at det ligger et mysterium å hviler over boligkomplekset, og det er mørke krefter i sving som driver det mørke vannet…

Det er fokus på uhygge i filmen. Den heter Dark Water og det blir mye mørkt vann i filmen, der det lekker og blir mer og mer vann i leilighetskomplekset som et bakteppe for alt som skjer. Selve bygningen er stygg og stor som en gammel blokk fra Øst-Europa. Det hele handler om mor og datter. Moren bærer på en trist barndom og har nettopp skilt seg fra ektemannen. Datteren på sin side må flytte på seg og det kan være vanskelig nok i seg selv. På det nye stedet begynner hun å få kontakt med en fantasivenn som får Ceci til å oppføre seg rart. Og et stemmen fra et barn er med på å sette fart på fantasien og det får skumle konsekvenser for virkeligheten også.

Dette kom i kjølvannet av The Ring og The Grudge som var med på å starte remakebølgen av asiatisk skrekk for vestlige områder. Filmen er en nyinnspilling av den japanske filmen fra 2002 med samme navn, som igjen var inspirert av novellen "Flytende vann" av Koji Suzuki, som også skrev The Ring-trilogien. Originalen er en ganske merkelig affære der den ikke klarer å bestemme seg om den vil være skrekk eller drama. Synes også at originalen var en film det var vanskelig å bli klok på, men den hadde helt klart sine øyeblikk.

Regien er ved Walter Salles, som nok er mest kjent for å ha regissert Motorsykkeldagbøkene fra 2004. Salles har laget filmen på en passe god måte som viderefører og foredler en del elementer fra originalen. Mye er selvsagt fremdeles ganske likt som i den japanske. Scenografien i remaken går dog originalen en høy gang. Filmen har et mye mer proft preg enn den japanske og har et mye mer reint og stilfullt bilde. Skuespillet er også meget solid i filmen med store og sterke navn som Jennifer Connelly, John C. Reilly og Tim Roth. De er med å trekke opp inntrykket av filmen, selv om det viser seg at dette aldri blir i nærheten av noen skrekk-klassiker.

Remaken er mer simpel og rendyrket i formen. Den begynner varmere enn originalen. Dette rir dog en del på skrekkbølgen og du får en rekke klisjeer i så måte som er med på å trekke ned inntrykket noe. Likevel er det en del fiffige scener som at man flyr i luften over til regn på ruten i en gondolbane. Regien driver filmen over i det psykologiske planet, men til tross for dette blir filmen for lite variert fortalt.

Det tar lang tid før filmen kommer skikkelig i gang og etter et ganske okei start, går det litt mer unnabakke i midtpartiet som er direkte traust til tider. Slutten er mer intens, men det hele avrundes litt svakt. Remaken er mer grøsseraktig, og det var noe jeg forventet mer av i originalen. Men slikt kan være på lykke og fromme, med tanke på at det ikke er alt som er så skummelt som de er ment å være. Alt vannet og alt mørke i filmen er med på å gjøre stemningen dyster, men du kommer ikke helt under huden på filmen fordi det pøses på med litt for mye av det gode. Det gjør at denne remaken oppleves som svakere enn originalen, selv om den i produksjonsverdi har en del høyere teknisk kvalitet.

- Dark Water - Asiatisk spøkelsesskrekk

• Dark Water
  • Aftenbladet.no
  • Berlingske.dk
  • Lydogbilde.no
  • Filmlisten.no
  • Filmguiden

Touchstone Pictures, Vertigo Entertainment, Post No Bills Films, Pandemonium Productions

«Downton Abbey: En ny æra»

«Ingenting å le av»

«The Unbearable Weight of Massive Talent»

«Doctor Strange in the Multiverse of Madness»

«C'mon C'mon»

«Everything Everywhere All at Once»

«A Bronx Tale»

«Fredag Den 13 Del 8»